UndrandeSökare skrev 2018-01-20 13:17:02 följande:
Vad hamnar ditt tsh på när du blir gravid?
Hur många missfall har du haft? Efter man haft 3 missfall kan man få hjälp med en missfallsutredning hos Landstinget. Det har jag och min man gjort men den visade tyvärr inget eftersom de tog för få prover.
Så vi reste utomlands till Aten och fick en bättre utredning där. Det visade sig att mina fertilitetsproblem beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som attackerar embryot.
Har haft ett missfall så jag förstår ju att det kan ha varit ren otur bara. Har däremot gjort några fet + et som ej blivit till något. Och där gissar jag att det kan vara min sköldkörtel (kanske hormonella problem överlag) som bråkar. Mitt tsh strax efter konstaterad graviditet eller efter testdag har varit allt från 7-16.. alltså allt för högt! Att det kan stiga så mycket från 1. Det stiger alltså fast jag inte blir gravid också.. ivf kliniken verkar mest tycka att jag ska sköta om mina värden och få de under kontroll innan nästa behandling bara.
Har läst lite om utredning i Aten.. får man fråga vad utredning där kan kosta? Det är väl såklart olika från fall till fall, men på ett ungefär. Och hur mycket tid får man lägga på det? Tänker på jobb och så.