• GotToHaveFaith

Ivf och sköldkörtelproblem

Någon annan som har/haft okej skölkörtelvärden men hormonerna vid ivf gör att de blir helt upp och ner och inte vill stabilisera sig?

Är medicinerad för hypotyreos och har vanligtvis bra värden men efter ivf behandling eller fet blir de riktigt dåliga.. vad gör man? Gissar att mitt MA beror på det.

Är ju svårt att undiva dessa hormoner vid ivf då det inte går på egen hand..

• Svar på tråden Ivf och sköldkörtelproblem
  • Hunny B

Jag fick komma in och ta blodprov några dagar eller om det var någon vecka efter jag plussade för att kolla mina värden. De hade försämrats så fick höja dosen Levaxin. På mvc sen kollade vi värdena vid varje besök i början.

• GotToHaveFaith

Jo det vet jag, har höjt då jag blivit gravid, men problemet är att det inte hjälper. Värdena hinner bli så dåliga.

Någon som höjt dosen redan då ni börjar med behandling inför ivf/fet? Men det kanske är dumt eftersom värdena då är bra.

Vet att jag ska diskutera detta med en läkare men jag är intresserad ifall någon har erfarenhet?

• UndrandeSökare

Trådstartaren- Vad ligger ditt tsh på normalt när du inte är gravid? Tsh ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Se till att öka dosen innan du blir gravid om du ligger över 1.0 nu.

• GotToHaveFaith
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 11:59:00 följande:

Trådstartaren- Vad ligger ditt tsh på normalt när du inte är gravid? Tsh ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Se till att öka dosen innan du blir gravid om du ligger över 1.0 nu.

Har normalt tsh strax under 1.0 så det är som det ska vara..
  • UndrandeSökare

Vad hamnar ditt tsh på när du blir gravid?

Hur många missfall har du haft? Efter man haft 3 missfall kan man få hjälp med en missfallsutredning hos Landstinget. Det har jag och min man gjort men den visade tyvärr inget eftersom de tog för få prover.

Så vi reste utomlands till Aten och fick en bättre utredning där. Det visade sig att mina fertilitetsproblem beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som attackerar embryot.

• GotToHaveFaith
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 13:17:02 följande:

Vad hamnar ditt tsh på när du blir gravid?

Hur många missfall har du haft? Efter man haft 3 missfall kan man få hjälp med en missfallsutredning hos Landstinget. Det har jag och min man gjort men den visade tyvärr inget eftersom de tog för få prover.

Så vi reste utomlands till Aten och fick en bättre utredning där. Det visade sig att mina fertilitetsproblem beror på att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som attackerar embryot.

Har haft ett missfall så jag förstår ju att det kan ha varit ren otur bara. Har däremot gjort några fet + et som ej blivit till något. Och där gissar jag att det kan vara min sköldkörtel (kanske hormonella problem överlag) som bråkar. Mitt tsh strax efter konstaterad graviditet eller efter testdag har varit allt från 7-16.. alltså allt för högt! Att det kan stiga så mycket från 1. Det stiger alltså fast jag inte blir gravid också.. ivf kliniken verkar mest tycka att jag ska sköta om mina värden och få de under kontroll innan nästa behandling bara.

Har läst lite om utredning i Aten.. får man fråga vad utredning där kan kosta? Det är väl såklart olika från fall till fall, men på ett ungefär. Och hur mycket tid får man lägga på det? Tänker på jobb och så.
  • UndrandeSökare
    GotToHaveFaith skrev 2018-01-20 19:01:51 följande:

Har haft ett missfall så jag förstår ju att det kan ha varit ren otur bara. Har däremot gjort några fet + et som ej blivit till något. Och där gissar jag att det kan vara min sköldkörtel (kanske hormonella problem överlag) som bråkar. Mitt tsh strax efter konstaterad graviditet eller efter testdag har varit allt från 7-16.. alltså allt för högt! Att det kan stiga så mycket från 1. Det stiger alltså fast jag inte blir gravid också.. ivf kliniken verkar mest tycka att jag ska sköta om mina värden och få de under kontroll innan nästa behandling bara.

Har läst lite om utredning i Aten.. får man fråga vad utredning där kan kosta? Det är väl såklart olika från fall till fall, men på ett ungefär. Och hur mycket tid får man lägga på det? Tänker på jobb och så.

Immunutredning hos Dr Dimitri på Life clinic i Aten där jag gjorde det kostar ca 20.000 svenska kronor.

Själva utredningen tar inte så lång tid.

Om du vill får du gärna komma till Atentråden.

Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Jag kan också tipsa om jättebra bok som heter "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem på 1990-talet.
  • GotToHaveFaith
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 19:29:23 följande:

Immunutredning hos Dr Dimitri på Life clinic i Aten där jag gjorde det kostar ca 20.000 svenska kronor.

Själva utredningen tar inte så lång tid.

Om du vill får du gärna komma till Atentråden.

Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Jag kan också tipsa om jättebra bok som heter "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem på 1990-talet.

Tack för svar! Ska kolla in boken!
  • UndrandeSökare

Boken kan du köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr glömde jag att skriva !

När det gäller utredningen så börjar man att maila Dr D och säga att man vill bli hans patient och göra immunutredning. Han mailar då sin prislista och ett patientformulär som man fyller i och mailar tillbaka.

Sen har man ett telefonsamtal eller Skypesamtal med Dr D och bokar en tid för läkarbesök i Aten.

Sen är det dags att boka hotell och flygbiljett.

På kliniken i Aten gör man vul och tar en massa blodprover som skickas till speciallabb i USA för analys.

Sen åter i Sverige betalar man fakturan och får sina testresultat och en personlig behandlingsplan utifrån testresultaten. Sen påbörjar man behandlingen.

Under behandlingen tar man blodprover regelbundet och mailar provresultaten till Dr D som tolkar dem och sköter ordinationen av medicinerna utifrån dessa.

• GotToHaveFaith
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 23:11:28 följande:

Boken kan du köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr glömde jag att skriva !

När det gäller utredningen så börjar man att maila Dr D och säga att man vill bli hans patient och göra immunutredning. Han mailar då sin prislista och ett patientformulär som man fyller i och mailar tillbaka.

Sen har man ett telefonsamtal eller Skypesamtal med Dr D och bokar en tid för läkarbesök i Aten.

Sen är det dags att boka hotell och flygbiljett.

På kliniken i Aten gör man vul och tar en massa blodprover som skickas till speciallabb i USA för analys.

Sen åter i Sverige betalar man fakturan och får sina testresultat och en personlig behandlingsplan utifrån testresultaten. Sen påbörjar man behandlingen.

Under behandlingen tar man blodprover regelbundet och mailar provresultaten till Dr D som tolkar dem och sköter ordinationen av medicinerna utifrån dessa.

Men hur funkar det, kan man kombinera ivf behandling här med hans behandling? Eller är det något som måste göras i Athen?
  • UndrandeSökare

Ja, man kan kombinera immunbehandling med naturliga försök eller ivf. Han hjälper med behandling även om man gör ivf i Sverige eller nån annanstans.

Svar på tråden Ivf och sköldkörtelproblem