Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Betala 17k för att slippa sjukvårdskön

Alltså väntetid i 1 år? Vilket landsting bor du i?

Är det narkosen som leder till den väntetiden? Du kan söka vård var som helst isåfall och undersöka om något annat landsting kan göra det snabbare.

Märklig tråd detta. Om det nu är så viktigt att få spiral och narkos och inom kort tid så får du väll bekosta det då.

Jag lider av extrem tandvårdsrädsla och blir sövd, senast för två år sedan. Det bekostar jag med egenavgift (hos landstinget) och jag får vänta extra länge för att få tid på tandvårdssjukhuset. Narkos är ingen walk in the park. Du måste ha narkossjuksköterska närvarande osv osv. Det är en ganska mycket större procedur än att bara få spiralen isat, eller som för mig laga hålen i tandläkarstolen. Och man kan inte förvänta sig att landstinget ska ge förtur till patienter för sövning för tämligen enkla ingrepp. Vi får helt enkelt vänta på vår tur.

• Anonym (Hmm)
    MFML skrev 2018-01-11 09:24:18 följande:

Som en läkare förklarade det: Bättre att låta mig få en spiral insatt under narkos än att råka bli gravid o behöva göra abort. Det är inte heller gratis för samhället. 

Märklig inställning. Det är ju inte så att det råder brist på andra preventivmedel om man tycker att insättning av spiral är obehagligt. Vill man ha det hormonfritt så får du gnska många kondomer för 17 000 kr. Är du dessutom så ung så du kan besök Ungdomsmottagningen så får du allt gratis (olik åldrar i olika landsting).

Jag tycker du, och samhället, är löjligt. Passar inte spiral för att det är obehagligt så finns inte metoder. Att ha spiral är ingen mänsklig rättighet eller något du behöver för att din hälsa nnars riskerar att påverkas.
Svar på tråden Betala 17k för att slippa sjukvårdskön