• MFML

Betala 17k för att slippa sjukvårdskön

Jag kommer aldrig på några sätt våga sätta in en spiral i vaket tillstånd, dvs jag vill va sövd. Detta kan privata sjukhus hjälpa mig med men det kostar 17 000.. Jag är beredd att betala detta. Jag tycker det är värt pengarna att få bra hjälp och slippa vänta. Har en känsla av att privata sjukhus är bättre. Om jag ska göra det genom "staten" så är väntetiden ca 1 år och jag kan inte vänta så länge. Vad hade du gjort? 

Jag vet att spiralinsättning inte är en stor grej men för mig är det faktiskt det...

• Svar på tråden Betala 17k för att slippa sjukvårdskön
  • MFML
    zdudmwml skrev 2018-01-10 22:11:36 följande:

Jag hade använt annat preventivmedel.

All sövning är förknippade med risker som kan vara nog så allvarliga, något man gör bara då man inte har något annat val. Ta reda på vad det innebär först innan du ens funderar på saken.

Annat preventivmedel är inget alternativ. Redan tänkt igenom det. Även bestämt mig för att jag inte kan göra det i vaket tillstånd. Det står mellan att vänta ca 1 år eller betala själv och göra det denna månaden.

Sövning ska tydligen inte vara så farligt eftersom de gör de bara en kort stund o jag har inga andra sjukdomar. De är större risker för de som redan är sjuka.
  • MFML
    Anonym (K) skrev 2018-01-10 22:17:32 följande:

Jojo sjukt värt att riskera att dö för att sätta in en spiral.

Du vet att man kan få lugnande och sen göra det på det vanliga viset va?

Hur stor är risken att dö då?...

Nej det kan man inte. Jag har redan pratat med en överläkare om det. Hon sa att om man får lugnande är man avtrubbad men känner ändå ev smärta och kan inte då förmedla vad man känner vilket gör att man kan få en mycket dålig upplevelse...
  • MFML
    Anonym (K) skrev 2018-01-10 22:37:02 följande:
    Fast jag har ju varit med när den typen av ingrepp gjorts. Så jo det kan man. Och man blir ju inte helt däckad av den typen av läkemedel, utan som sagt bara lugnad. Man är fortfarande helt medveten och kan tala för sig. Sen gör det dessutom inte speciellt ont att sätta in spiral om man slappnar av. Inte så ont att man behöver narkos.

Men betala 17k och få den insatt bara :) problem solved!
    Jobbar du som barnmorska? Jag ryser av tanken att de måste "ta tag" i livmoderhalsen o greja där...
  • MFML
    zdudmwml skrev 2018-01-10 22:42:54 följande:
    Du ska nog inte ha sex...
    För att?
  • MFML
    Tow2Mater skrev 2018-01-10 22:49:20 följande:

Budgetalternativet (gratisalternativet) är ju att bli gravid, göra abort under sövning och be dem sätta in spiralen samtidigt.

Abort skulle jag aldrig göra. Mitt psykiska och fysiska mående är viktigare än pengar.
  • MFML
    daljian skrev 2018-01-10 22:53:15 följande:

Ja, dessutom borde det kosta mer, fast andra betalar..

Mer än 17 000? Nej?
  • MFML
    Anonym (Alternativ?) skrev 2018-01-10 23:00:03 följande:
    Ska du föda barn under narkos också?
    Nej men under ryggbedövning (kejsarsnitt)
  • MFML
    Anonym (Jgghtv) skrev 2018-01-11 00:44:22 följande:

Hej ts!

Jag bestämde mig för att sätta i spiral för att få ett hormonfritt preventivmedel för några år sedan. Det var helt fruktansvärt att sätta in den men på nått sätt så skrek jag bokstavligt talat mig igenom hela isättningen... hemskt!

När den ska ut och en ny in så SKA jag vara sövd utan tvekan...

Under åren som gått så har jag pratat med en del vänner som satt i spiral och vissa tyckte inte alls att det va en speciellt jobbig upplevelse... så det jag vill säga är att om det inte känns alltför jobbigt så skulle du ju helt enkelt kunna testa en gång och se hur du reagerar?

Tycker många kvinnor i tråden är ganska hårda... kom igen, hade det varit män som skulle göra nått liknade hade det varit sövda utan tvekan, varför ska vi inte få bli det?

Usch då. Jag vågar inte chansa. Tycker dessutom hela gyn-situationen är sjukt pinsam..
  • MFML
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-11 01:13:32 följande:

Alltså väntetid i 1 år? Vilket landsting bor du i?

Är det narkosen som leder till den väntetiden? Du kan söka vård var som helst isåfall och undersöka om något annat landsting kan göra det snabbare.

Märklig tråd detta. Om det nu är så viktigt att få spiral och narkos och inom kort tid så får du väll bekosta det då.

Jag lider av extrem tandvårdsrädsla och blir sövd, senast för två år sedan. Det bekostar jag med egenavgift (hos landstinget) och jag får vänta extra länge för att få tid på tandvårdssjukhuset. Narkos är ingen walk in the park. Du måste ha narkossjuksköterska närvarande osv osv. Det är en ganska mycket större procedur än att bara få spiralen isat, eller som för mig laga hålen i tandläkarstolen. Och man kan inte förvänta sig att landstinget ska ge förtur till patienter för sövning för tämligen enkla ingrepp. Vi får helt enkelt vänta på vår tur.

Göteborg. Vet inte orsaken till långa väntetider men jag är ju inte den enda här såklart.
  • MFML
    Anonym (Alternativ?) skrev 2018-01-10 22:58:49 följande:

Du säger att du inte kan vara vaken och du kan inte vänta 1år... vad har du då för alternativ?

Jag hade ju stått ut med ev smärta under 30 sekunder och tagit mina 17 papp och gjort ngt roligt...

Känns faktiskt ganska fjantigt och ju mer jag tänker på det så undrar jag varför den offentliga vården (betalt med skattemedel) ens erbjuder dig att bli sövd under ett ingrepp som 99,9 % av alla andra klarar av med en alvedon, även om det är väntetid.

Som en läkare förklarade det: Bättre att låta mig få en spiral insatt under narkos än att råka bli gravid o behöva göra abort. Det är inte heller gratis för samhället. 
  • MFML
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-11 10:40:05 följande:
    Märklig inställning. Det är ju inte så att det råder brist på andra preventivmedel om man tycker att insättning av spiral är obehagligt. Vill man ha det hormonfritt så får du gnska många kondomer för 17 000 kr. Är du dessutom så ung så du kan besök Ungdomsmottagningen så får du allt gratis (olik åldrar i olika landsting).

Jag tycker du, och samhället, är löjligt. Passar inte spiral för att det är obehagligt så finns inte metoder. Att ha spiral är ingen mänsklig rättighet eller något du behöver för att din hälsa nnars riskerar att påverkas.
    Jag har dålig erfarenhet av kondomer och av hormoner. Spiral är det enda alternativet. Jag vill inte riskera att bli gravid.
  • MFML

Jag vill bara veta om det är någon annan som skulle kunna betala för något staten egentligen kan stå för. Kanske idiotiskt vem vet. Men det är ändå något jag kommer göra, av flera olika anledningar. Jag har inte bra ekonomi men jag prioriterar detta. Inte för att jag bryr mig jättemkt men undrar om jag är väldigt märklig enligt dem på sjukhuset som väljer att betala för en sådan sak.

• MFML

Kan ju säga såhär nu i efterhand när det är gjort. Det var värt varenda krona. Nu är spiralen på plats och jag har inget men av det överhuvudtaget. Så proffsig och vänlig personal. Det var inget obehag någon gång överhuvudtaget. Det enda som krävdes var ett nålstick och därefter masken över munnen. Sen vaknade jag utan någon som helst smärta och mådde hur bra som helst. Fantastiskt, det kommer jag definitivt göra om ifall en ny spiral ska in i framtiden. Dessutom tog läkaren en titt på mina äggstockar för att se att allt för övrigt såg bra ut. Ett plus också att jag slapp skämmas eftersom jag inte vad medveten när de väl var inne i mitt underliv och grejade. 

• MFML

Jag trodde förresten att jag skulle ha ont i slidöppningen när jag vaknade men jag kan inte ens tro någon varit där. När jag däremot haft sex så brukar jag känna av att ingången är "förstorad" men det kändes inget alls och ändå misstänker jag att de använder någon instrument för att vidga där nere, för att komma in så att säga...?

Svar på tråden Betala 17k för att slippa sjukvårdskön