Inlägg från: Anonym (förskola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förskola)

Hjälp med förväntningar på förskolan!

Man bör förbereda sitt barn inför förskolestart med att äta själv eftersom de annars måste lära sig på förskolan, då det inte finns personal till att mata varje barn. Det är mycket nytt för barnet ändå så att underlätta genom att redan kunna äta själv gör mycket.

Förskolan ska få pengar varje år till att köpa nytt material så allt borde inte vara slitet.

Att barn skriker kan ha att göra med att de håller på att inskolas. Alla barn är annars individer och det är inte konstigt om vissa barn har häftiga humör. Det är mycket som händer utvecklingsmässigt under den tid barn befinner dig på förskolan. Detta kan vara utmattande att hantera som ett litet barn vilket kan resultera i att barnet lätt blir argt eller ledset. Vad som är intressant är om personalen hanterar dessa barns individuella behov.

Av det du skrivit låter inget automatiskt dåligt förutom din egna känsla av att allt inte verkar så bra, men det är svårt som utomstående att avgöra ifall det beror på för höga förväntningar eller att allt inte riktigt står rätt till.

Mitt tips är att du ställer frågor om allt du undrar och förklara din oro. Tar de dina frågor och funderingar på allvar och ger vettiga svar på det du frågar så kan du nog slappna av, tänk dock på att de inte får svara på saker som lämnar ut andra barn. Blir de defensiva, avfärdar eller snackar bort allt så hade jag inte varit bekväm med att lämna mitt barn där och då letat efter möjligheten att byta förskola.

T ex med de skrikande barnen kan du fråga hur det kommer sig att ingen tröstar, är svaret att vissa barn behöver tid för sig själv när de är arga så skulle jag säga att det är ett bra svar.

Svar på tråden Hjälp med förväntningar på förskolan!