Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Hjälp med förväntningar på förskolan!

Henry79 skrev 2018-01-10 15:05:57 följande:

Känslan efter att ha varit där ett par dagar är att jag inte upplever så mycket värme utan att det är en lite kylig känsla.

De är närvarande och leker med barnen i alla fall. 

Låter lite motsägelsefullt - du tycker att det är en kylig känsla men samtidigt är de närvarande och leker med barnen?
    Henry79 skrev 2018-01-10 15:05:57 följande:

Upplever också att man verkar förvänta sig att 1-åringarna är på en högre nivå än vad de är. De ska sitta och äta med bestick, fast min son fortfarande föredrar att bli matad och sitta i barnstol. 
    Jag blir orolig att man inte förstår små barns behov. 

Ettåringar kan lära sig äta med bestick (sked). När barnen kommer till förskolan hjälper pedagogerna barnen att lära sig sådant som är på precis den nivån de kan klara av att lära sig, bara någon tar sig tiden att hjälpa barnen att lära sig. Jag jobbar i förskola och vissa inskolningar jag haft har inte kunnat äta själva med sked eller ens med händerna, men de har alla lärt sig inom två veckor från att vi börjat träna på förskolan. Var inte orolig, ingen låter ditt barn svälta för att han inte kan äta själv än. Förmodligen låter de honom prova så gott han kan och stödmatar sedan så länge det behövs.

Det är jobbigt som förälder att skola in det bästa man har, men var inte rädd för att diskutera dina tankar och frågor med personalen. Om du undrar varför de gör på ett visst sätt - fråga! Vill du ha mer information än det de tar initiativ till - ta initiativ själv och berätta vad du vill veta. Alla föräldrar är så olika - vissa vill veta minsta detalj medan andra tycks uttråkade och ser ut att bara vilja gå hem när man berättar om deras barns dag. Var tydlig med vilken nivå som är lagom för just dig.
Svar på tråden Hjälp med förväntningar på förskolan!