Skuggning skrev 2018-01-12 15:58:15 följande:
Vad är rätt medicin och vad är rätt terapi? Speciellt när det kommer till ångest. Symtom korsar vägar vid många diagnoser, om inte alla. Detta kan misstolkas något enormt och riktar man fokus vid t.ex ADHD kan det få förödande konsekvenser.
Bara för att amfetamin eller metylfenidat kallas medicin betyder det inte att det varken botar eller lindrar ADHD. Det är och var inte syftet med sådan medicinering från första början. Dessutom har förskrivningen av amfetamin till vuxna ökat markant på senare år, för de mest bisarra anledningar.
För det första skulle jag inte kalla substanser psykvården skriver ut för mediciner. Självklart lindrar pregabalin, bensodiazepiner och barbiturater ångest men det gör även heroin och alkohol. När det gäller förskrivning av tunga substanser så har jag svårt att hålla mina fördomar borta. Det finns inte en chans att jag skulle rekommendera trådstartaren droger för att lindra sina problem. Risken är stor att saker endast blir värre. Antidepressiva tänker jag inte ens gå in på, det är troligtvis den största anledningen till att folk begått självmord de senaste femtio åren.
Jag påstår inte att Hanni ska rycka upp sig. Jag är ingen idiot, även om du vill få mig att framstå som det.
Det är viktigt att inte trycka undan vad som orsakar problem. Vi är en produkt av vårt förflutna och inte tvärtom, hur mycket du än vill det. För att kunna genomföra lyckad kognitiv beteendeterapi krävs att man vet orsaken till vad som triggar ens ångest.
Du är fullkomligt motsägelsefull. KBT är psykoterapi: sv.wikipedia.org/wiki/Psykoterapi
Ska du använda pregabalin resten av livet?
Tycker inte det är rättvist att påstå att jag vill få dig att se ut som en idiot för att jag skrev en åsikt som skiljde sig från din och skrev varför jag tyckte så.
Rätt medicin är något en psykiatriker får avgöra, och man behöver inte nödvändigtvis äta mediciner heller såklart, som sagt, det överlåter jag till proffsen.
Du får ha vilka åsikter du vill om medicin, men jag litar mer på forskarna. Det kan ha med att göra med min personliga erfarenhet av medicin såklart. Jag kan med 100 % säkerhet tyvärr säga att jag inte levt idag utan de mediciner jag fått. Inte en tvekan!
KBT är bara en form av psykoterapi...
Den kan förklaras såhär (taget från internet)
KBT, kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapeutisk behandlingsmetod som innebär att man arbetar med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande. KBT innefattar både kognitiv terapi och beteendeterapi.
KBT är en strukturerad, aktiv och insiktsbefrämjande psykoterapi som är mer inriktad på nuet och på framtiden än på det förflutna.
Och nej, preglabinet hjälper mig att komma till en punkt då jag mår bra nog att orka jobba med att hitta sätt att tackla och hantera ångesten, sedan trappar man ner :)