Inlägg från: Linda2barnsmamma |Visa alla inlägg
  • Linda2barnsmamma

Mindre en 50 dagar till bf !

Fliselisan skrev 2018-02-09 14:59:41 följande:

Så gör vi egentligen också, har faktiskt tagit det väldigt lugnt med städningen, meningen är ju att man ska vila upp sig, men fick sån lust att stöda idag, knasigt egentligen när man är som tröttast.

Har 2 åttaåringar hemma, dom är jätteduktiga numera på att torka golvlister och hämta sånt som hamnat under soffa mm ;)

Jag har 11 dagar kvar :) Känns overkligt när man varit gravid så länge nu. Hoppas verkligen man inte går över tiden!

Det första jag ska äta när jag kommer hem grå förlossningen är en riktigt blodig (ursäkta) oxfilébit och klämma i mig en bit av älsklingsosten St Agur.

Vad längtar ni andra efter?

Ja men de e ju så de blir. Ja fick ett ryck här hemma förut efter du skrivit att du städat.. Så nu har ja rensat skåpen i köket o städat alla bänkar o kakel.. eller de ja nådde ialf.. sen ena badrummet och vardagsrummet

Ja mina är 7 o 8 så det är smidigt att dom kan krypa runt o plocka det som ej är nåbart för mig...

Konstigt bara att det är så kul för dom att städa tills ja ber dom städa sina rum ? ;)

Ja saknar inget särskilt... äter inte saker från havet eller blodiga grejer . Haha :-P

Det ja saknar är att ligga på mage !! :)
  • Linda2barnsmamma
    Vargen070918 skrev 2018-02-09 16:07:52 följande:

Ja hur mår jag?!

Trött, konstant törstig, ont i höfterna och hör och häpna mjölkstockning sen i går

Går tydligen att få även under grav. Bättre idag men fy tusan så ont!

20 dagar kvar. Hoppas på typ 2 ;)

Ja de va första gången ja hörde att man kan få stockning innan :O ... har själv aldrig haft det men hört att de kan göra riktigt ont...

Ja ja hoppas ja får min hinnsvepning på onsdag... bm skulle kika lite o se om tappen mjuknat :)

Ska ja gå så här i 16 dagar till o kanske ytterligare 2 veckor så kommer ja krivera.......
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Sj) skrev 2018-02-09 16:26:43 följande:

Förlåt måste fråga .

Vad är hinnsvepning ?

Måste alla få detta eller hur går man tillvägar ?

Min bm har aldrig nämnt något sånt , har en sista tid hos henne nästa vecka onsdag , ska jag ta upp detta med henne eller ?

Jag vill tillläga en sak till min bebis har gett mig en liten spark för en stund sen , och magen blev skit hård igen

Men jag ska ringa igen när min man kommer hem och jag kommer kräva att jag vill in för kontroll , för rörelserna har minskat rejält . Och hoppas på att få prata med en trevligt barnmorska .

Ja har haft en ganska jobbig graviditet med foglossning från v 5. Sjukskriven sen v 17 på 100% . Mest sängliggande sista veckorna.

Så pratade med min bm om detta då jag ska dit på onsdag och är i v 39 (38+4) då. När dom gör hinnsvepning så tar dom 2 fingrar och känner om tappen är mogen /mjuk och om man är något öppen. Är det så att man är det så tar dom fingrarna och irriterar hinnorna i livmoderhalsen?! Om ja minns rätt.

Detta kan framkalla att förlossningen snabbar på och kommer igång tidigare eller så får man bara ont och det inte händer något alls. Men då kan man göra om det efter 3 dagar igen :)
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Sj) skrev 2018-02-09 18:37:19 följande:

Måste jag ta upp det med min bm eller gör hon det själv ?

Jag ska med till henne på onsdag då går jag in i vecka 40 (39+0) hoppas få min bebis innan dess .

Ja tog upp det med min vid förra besöket. Då så hon att om ja hade lika jobbigt när ja skulle dit nästa gång , vilket blir på onsdag så skulle hon kolla efter lite där nere hur det ser ut. :)
  • Linda2barnsmamma
    änglarsmå skrev 2018-02-09 18:56:04 följande:

Denna ständiga oro under denna graviditet.... var hos BM idag hon sa- oj han ligger högt upp och rörlig huvud fortfarande. Såg oroad ut sa inte mycket heller.....fan jag klarar inte att förlora en liten till! Är ju själv anhöriga 3 timmar bort, 2 barn hemma jävligt svårt att bara sätta sig i en ambulans akut vid vatten avgång eller värkar. Igångsättning gick inte en att gå in på kommer explodera om jag förlorar även detta barnet pga att vården suger! Har sådan panik här hemma vet inte vad jag ska göra helt ärligt!!!! Är i vecka 36+3 typ men mätningar visar skallmått på 1,5 vecka mer orolig att bebisen kommer dö och strypas av navelsträngen. Råd tips?

Men vad jobbigt läge för dig.. min ligger oxå högt upp med huvudet ner men rörligt. Min bm tyckte inte alls det var konstigt...

Dumt av din bm att säga så när du ändå är orolig för andra saker runtomkring. Ja hoppas innerligt att allt löser sig för dig . Här går ja o är orolig och undrar över denna graviditet då som andra gått fort , men det känns som en bagatell när jag läser vad du går igenom.

Hade ja kunnat hade ja kommit och gett dig en stor kram. <3 ... som sagt, ja hoppas det löser sig och att allt går bra..

Hur långt hade du kvar?
  • Linda2barnsmamma
    Fliselisan skrev 2018-02-09 20:31:23 följande:

Ja, saknar också mage och även ryggläge ibland, blir helt svimfärdig om jag försöker med ryggen. Känns inte som att någon sovställning är särskilt skön just nu.

Halvligger i soffan just nu, maken masserar fötterna som är ömma och svullna. Trodde kag skulle slippa det men har kommit mer och mer senaste veckan, även svullen om fingrar och händer. Fler som svullnat?

Ja o så värker höfterna för dom tar stryk och man får byta sida 1 gång i timmen minst... usch..

Mina fötter o fingrar har peppar peppar inte svullnat något alls. Har fortfarande mina ringar och allt . Så det är skönt. Den enda graviditeten av 3 ja ej svullnat .

Har dom kollat upp havandeskapsförgiftning? Där kan ju fingrar o fötter svullna upp .
  • Linda2barnsmamma
    Fliselisan skrev 2018-02-09 20:44:22 följande:

Var hos B-M för en vecka sedan, då tog hon blodtryck som var 130/80, kollade blodsocker och blodvärdet som var bra....men vad kan dom mer kolla, för att upptäcka havandeskapsförgiftning? Hur märker man det själv?

Dom kollar ju blodtryck o protein i urinet för det .

Som ja förstått och fick förklarat av min granne som fick bebis för ett par veckor sen o hade det var att hennes fingrar o fötter svullna upp , ont högt upp i magen typ mitt emellan brösten fast under och stjärnor för ögonen med huvudvärk i mellan åt.
  • Linda2barnsmamma
    Fliselisan skrev 2018-02-09 22:36:39 följande:

Ok, bäst att ringa MVC på måndag och be om en extra koll, tack för tipset!

Ja det är ju alltid bättre att kolla en gång för mycket än för lite :) lycka till !
  • Linda2barnsmamma
    änglarsmå skrev 2018-02-10 09:28:47 följande:

Tack för dina fina ord och omtanke! Jag är i v 36+2 tror jag

Ja men ja vet hur tråkigt det är när sjukvården inte lyssnar på en eller bryr sig på rätt sätt som dom borde...

Oki. Ja är 37+5 :)
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2018-02-10 13:02:06 följande:

Hej vännen ^_^ 

Har varit helt borta för vårt lille knyte Jonathan har redan tittat ut 25 dagar för tidigt. Så har legat några dagar på Neo men nu är vi hemma :) Har inte alls varit på hugget eller aktiv när jag gick in i vecka 33 och framåt och blev förlöst vecka 36+2 då jag helt utan en enda förvärk redan va öppen 5 cm vid en lite kontroll så blev omedelbart inlagd den 31 Januari på seneftermiddagen sen kom lillkillen klockan 02:14 på natten 1 Februari med födelsevikt 2190gram 

Heeeej.

Försökte dra ett sms till sig för ett tag sen men de gick inte.. du kanske bytt nummer? :-P

Så söt han är. Vad skönt att det gick bra. här trivs fisken som en kung... mycket Sd o förvärkar men inget mer en så länge. Dock 2 veckor kvar .. Haha.

Hur kommer de sig att du va öppen så mycket redan då då ? Har du fått svar på det eller va de bara en tillfällighet ???

Kraaam <3
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2018-02-10 15:53:21 följande:

Hej :)

Ja jag fick byta nummer för fick hemliga nummer som ringde nattetid :/ 

Skickade sms till min telefonlista men kanske inte kom fram som det skulle antar jag då även en annan vän inte fått mitt nya nummer via sms.

Han är otroligt söt. Ja allt gick bra han är väldigt mogen för sin tidiga födsel samt han va tillväxthämnad på -30% men vi fick komma hem redan efter 4 dagar på Neo för han gjorde otroliga framsteg som en fullvuxen bebis.

Jag skulle bara in på rutinmässigt ultraljud för hans tillväxt och dom upptäckte att jag hade för lite vatten så dom ville kontrollera mer då slemproppen även hade börjat släppa sen några dagar innan för mig. Men jag hade inte några förvärkar eller något alls och vid undersökningen upptäckte dom jag va öppen 5 cm så blev direkt inlagd på förlossningen med förbud att ens åka hem och hämta grejerna så sambon fick rusa hem och hämta skötväska, kläder m:m och på den timman hade jag hunnit öppna mig till 6 cm utan känningar. 

Sen bara 3-4 timmar efter satte dom elektrod för lillen smet från CTG mätaren och då gick vattnet och jag öppnade mig helt sen runt 01:00 började värkarna på natten och tilltog lite i taget sen tog det 3-4 krystvärkar och han kom ut 02:14 så va otroligt snabb förlossning för mig som förstföderska :O 

Hehe nej ja fick inget sms men tekniken idag går ju inte att förlita sig på riktigt .. Haha

Men skönt att allt gick så smidigt ändå :) denne bebis ligger på +12 så den e lite större en den ska:-P men ska till bm på onsdag, ska fråga lite om igångaättning då andra förlossning gick så snabbt att ja e räds att vi inte hinner in. Haha ..

Ja okej , ja men det är ju bra att dom är så uppmärksamma , vilket fler läkare borde vara . :)
  • Linda2barnsmamma

Har oxå mycket Sd o förvärkar . Har en konstant molande värk i sidan och svanken o en rejäl "mensvärk". Har varit i kontakt med FL både idag och igår angående detta o ja får komma in på en kontroll om jag vill , de va bara o ringa innan sa dom.

Så fortsätter det inatt oxå som natten som va då ringer jag i morgon. Men vill gärna att dom ska va lite mer regelbundna om ja ska ringa , gillar inte att ligga där uppe o vänta :-P

• Linda2barnsmamma
    Chic<3 skrev 2018-02-12 00:59:25 följande:

Låter som det är på gång, spännande!

Har dina tidigare kommit innan bf?

Inga av mina har självmant kommit tidigare, då jag är en av den segare typen hihi trög startad som alltid går över tiden om jag inte får hjälp att sättas igång.

Ja ja kände så med men sen går dom över hux flux:-P

Kroppen är lurig och bebis med .. hihi.

Första flickan kom 2 dagar innan , andra flickan kom på bf +9 så har inga förväntningar på att denna vill komma tidigare..

Men ska till bm på onsdag och jag hoppas jag får en hinnsvepning då.

Men tiden går ju såååå långsamt... Har fasen inget mer hemma o göra heller. Haha nu e ena flickan sjuk så lite sällskap har ja ialf...
  • Linda2barnsmamma

Mina nätter ser oftast ut så här :

Somnar kl 23 ca.

Vaknar kl 00.20 kissa

Vaknar kl 2.30 kissa

Vaknar kl 4.30 kissa

Vaknar kl 5.45 klockan ringer

Sen är de ju inte alltid ja somnar om emellan, bebis bökar och höfterna värker.. Blä

• Linda2barnsmamma
    Chic<3 skrev 2018-02-13 20:57:22 följande:

Ja det är verkligen lurigt, hoppas din hinnsvepmnig gör nytta det gjorde det knappt för mig men jag verkar vara trög startad med massa verkar p starka men öppnar mig knappt. Nu har jag ju i ju för sig inget mer val än snitt som jag mer ön gärna skulle slippa!

Skönt att du verkar ha allting klart, jag har hur mkt som helst p fixa här hemma å så massa födelsedagar och en tripp till Kungsberget innan ankomst så känner mig grymt stressad och sover dessutom dåligt på natten p.g.a. Kliatacker.

Ja men samtidigt vet ja inte om ja vill göra hinnsvepning.. kanske bara får ont utan att det händer något. Haha.

Ja allt är klart. Några småsaker men de tar ja en annan dag.. nu e de mest kläder som ska ordnas o vikas o sorteras.. blä. :-P

Men nått annat ja åkt på som gör så ooooont är utslag/eksem/svamp eller va tusan det är jag fått i ljumsken och lite upp på muffen (fint ordval)

Svider o gör ont när ja går. Smörjer för tillfället med pevaryl o så får vi se vad bm säger i morgon... det här kan ja ju inte ha.. isch. Aldrig haft svamp i hela mitt liv, eller uvi.. vet ju inte hur sånt känns
  • Linda2barnsmamma
    DazaC skrev 2018-02-14 09:24:10 följande:

Hej!

Följt tråden ett tag och har 18 dagar kvar till BF med andra barnet. Gått hemma ett tag nu med graviditetspenning och dessförinnan sjukskrivning pga foglossning. Ganska less nu och är så sjukt trött hela tiden. Vill mest sova och får ont av att vara igång. Lite gnäll men i rätt sällskap känns det som.

Att jag citerar... Fick något liknade för ett tag sen som även kliade. Rådgjorde med Apoteket och testade Hydrokortisonsalva i första hand (i andra hand Pevaryl vid utebliven effekt men behövdes ej). Det funkade toppen och dämpade klåda osv och sen försvann det ganska fort. Tips iaf! Blir ju ganska varmt och trångt i ljumskarna under magen...

Dagarna går ju så sakta just nu. Va hos bm idag , min vanliga va sjuk så blev ingen kontroll nertill men bebis låg fixerad nu ialf och sammandragningar och förvärkar kommer oftare o gör ondare... Ja hoppas verkligen bebis vill komma tidigare...

Ja har smort med pevaryl ett par dagar nu men funkar inte. Har cortimyk hemma o frågade apoteket . Den kunde ja använda o testa eftersom de e kortison :) så ska testa det ett par dagar .
  • Linda2barnsmamma

Vår pojke är idag 1 månad + 1 dag gammal.

57 cm lång och 4500 g .

Vi ska få en remiss skickad då hans tungband är för kort, vilket innebär att han inte kan suga på nappflaskan lika bra som andra bebisar och får då inte i sig tillräckligt med mat för att han blir "rastlös" av att det tar för lång tid att få i sig mat.

Hans stora syster har oxå klippt tungbandet:)

Men han går upp 300 g i veckan så det är inte matbrist ialf

• Linda2barnsmamma
    Fliselisan skrev 2018-03-20 21:24:07 följande:

Skönt att det går att ordna till :) men söver dom bebisen eller hur lyckas dom komma åt där?

Får han ersättning eller pumpar du ut? Vi har provat med flaska med bröstmjölk i, men lillen blev bara jättearg och satte i halsen, hade en sån Nam flaska eller vad dom heter. Han sög väl som han brukar så kom det jättemycket.

Han får enbart ersättning eftersom mjölken sina tillslut även om jag pumpade. Han va aldrig intresserad av att ligga o amma :P ja pumpade från födseln o gav i flaska.

Vi använder dr Brown flaskorna. Har haft den sorten till alla 3 barnen och det har hjälpt massa åt deras fisiga magar. Hehe .

När stora tjejen klippte strängen va hon 7 år. Hon fick lustgas och så satte dom 4 bedövningssprutor under tungan. Sen klippte dom o sydde 2 stygn.. vet inte hur det blir om lillkillen ska göra det... räcker ju inte med lustgas där... dom borde nog söva då antar ja. Usch
Svar på tråden Mindre en 50 dagar till bf !