Inlägg från: frökenBea |Visa alla inlägg
  • frökenBea

Ner 10-15 kg till sommaren.

Wow! Perfekta tråden för mig!! Jag har av någon anledning svällt extremt mycket de senaste månaderna! Tycker inte att jag förändrat min matvanor så extremt mycket...men har väl det ändå...blev sambo i slutet på sommaren och skyller nog på det, hehe!

Men nu måste något göras!! Jag mår intw bra med mig själv,,,det väller här och där och jag har nästan inga kläder att använda!

15 kilo är det som jag känner att jag måste gå ner! Men mitt delmål är 10 kilo.

För det första tänkte jag bli mer aktiv och röra på mig... 5 km per dag till att börja med(har varit ganska inaktiv de senaste månaderna). Sen börja använda gymkortet igen och försöka ta minst tre träningspass i veckan.

Sen med kosten så framförallt minska portionerna något. Och sen utesluta det uppenbara godis, kakor, läsk.... men även undvika bröd, pasta, ris. Och så tänkte jag testa att köra 16:8 fastan nu första veckan.

Ska vi logga på något sätt? Typ vår vikt vad vi gjort var dag och typ en uppdatering av vilten en g/v? Mest för att det blir en liten extra sporre att faktiskt åstadkomma något om dagarna ;)

Lycka till allihopa!!

• frökenBea

Jag ska väga mig idag (fasar för siffran!) Har inte vägt mig på typ ett år! Men tror jag väger 82-84 nånstans. Den siffran skall dock ändras till 69 :)

• frökenBea

Har idag kört 16:8 mellan 11.30-19.30. Är även på min första dag med strikt Lchf-kost.

Tog en powerwalk också på 45 min. Blev inte 5 km men nästan fyra.

Ska väga mig imorrn hos föräldrarna.

Känns skönt att ha kommit igång!

• frökenBea
    Allis1000 skrev 2018-01-09 03:06:31 följande:

Grattis till er som lyckats gå ner redan!!! Fantastiskt Anonym(Viktminskning)!!!

Tack för pepp och råd om vikten Anonym(Ej lälare)!

Jag förstår när jag jämför mig, att jag måste lägga om kosten. Trodde det skulle räcka med träning. Har gymmat varje dag hittills, men det syns inget på vågen. Bra att få reda på att det ?går? att förlora vikt snabbt.

Vill dock inte läggaom kosten för mycket, då jag är rädd för ?bakslag?, att jag ej ska orka hålla kvar ny vikt.

Som sagt, bra jobbat!

Se det inte bara som att lägga om kosten utan som en hälsosammare livsstil... om du ex utesluter godis/snacks/kakor/dricka med socker i så får du fortsätta med det sen men då du nåt din målvikt så kan du tillåta dig det då och då...

Och att tex vänja dig av vid kvällsätande ifall det är en ovana du har. Och minska ner på bröd, pasta ris... det kan räcka för viktnedgång.

Lycka till! :)
  • frökenBea
    Anonym (Längd) skrev 2018-01-08 21:15:00 följande:

Hur lång är du? Hur många kalorier tänkte du äta?

Var din fråga riktad till mig?

Isf är svaret; 174 cm. Jag har lifesum-appen och följer nu lchf och ska äta ca 1500 kalorier.

Inte lätt kan jag dock meddela att få i sig allt det fettet som man ska :)
  • frökenBea
    Hararochkaniner skrev 2018-01-09 13:38:42 följande:

Hej. Jag hänger på. Börjar imorgon. Tänkte prova att göra som Nigella Lawsons man och köra äggdieten.

Har ingen våg men sist jag vägde mig så behövde jag gå ner 18kg så jag siktar på 20 kg innan sommaren är slut.

Vad är äggdieten?
  • frökenBea
    Allis1000 skrev 2018-01-12 23:17:15 följande:

Ni går alla ner en hel del!!!

Jag har tränat 1h varje dag sedan julafton, och har nu gått ner bara 1kg!!!! (Det är ju nästan ingenting!!!)

Tror min ålder kan spela in; jag är strax i klimakteriet.

Så för att nåt ska hända, har jag sen i går börjat skära ner på kolhydratintaget. (Äter såklart inte godis etc)

Hoppas det ska bli någon skillnad. Har också anstått från att äte efter kl20 ikväll. Får se om jag orkar hålla det.

Träna är bra för kroppen....men för riktig viktnedgång så krävs en förändring av matvanorna... fällor kan vara det där sena kvällsmålet...om du blir hungrig och känner sug i magen på kvällen så ät ett kokt ägg ex, istället för macka, frukt eller vad du brukar äta. Sen det uppenbara har du redan gjort, dragit in på godis, snacks, kakor och läsk. Dricker du alkohol? Isåfall har du en stor bov där. Sen om du inte redan gjort det så dra ner på kolhydrater som pasta, bröd och ris. Och såklart, drick inget annat än vatten och kaffe/te... obs ifall du dricker mycket kaffe med mjölk i. Mjölk innehåller socker...

Ett tips är appen lifesum. Den har hjälpt mig att ändra mina vanor. Kör strikt Lchf nu men det är inte alls så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Det svåra är att få i sig allt fett men det lär man sig efter ett tag vilka livsmedel som är nyttiga fetter.

Lycka till :)
  • frökenBea

Vägde in mig igår! Vågen stannade på 85.1!! Jg är 174 lång. Här är en hel del att göra.

Imorrnkväll kommer min syrra och tar med sin ketosmätare.. ska bli rätt så spännande att se vilket värde jag har.

Jag gjorde ett snedsteg i torsdags då jag och sambon var på bio. Jag åt popcorn. Sen åt vi sushi! Ångest...

Men igår var jag åter på banan och tänker stanna här. Vill använda mina fina kläder igen :(

• frökenBea
    kokos skrev 2018-01-14 07:27:04 följande:

Ni som äter enligt Lchf eller undviker kolhydrater, vad äter ni till frukost? Någon som vill dela med sig av en dags matintag?

Jag äter 1dl keso, 1,5 dl vispad grädde till frukost. Sedan två kokta ägg med majonnäs till lunch och en mugg te med en skvätt grädde. Middag brukar jag äta det familjen äter fast tar bort potatis, ris eller pasta. Ibland åker det ner något extra kokt ägg, kalkonskiva eller ostskiva och så dricker jag ca 2 liter vatten utspritt under dagen. Jag äter inget efter klockan 18.

Vill bara uppmärksamma på att man även ska vara försiktig med protein ifall man vill nå en effektiv vikrnedgång... ett överskott av protein i kroppen omvandlas till kolhydrater.. och man kommer ganska snabbt upp i en stor mängd protein. Googla på keto för att få mer korrekt info :)
  • frökenBea
    Anonym (-40 kg totalt på 5 månader) skrev 2018-01-18 19:17:32 följande:

Verkar som att många kör på mindre kolhydrater å mer fett i den här tråden. Vill därför passa på att tipsa om att baka pizza på en blomkålsbotten istället för på en traditionell degbotten. Det blir makalöst gott! Skickar med en bild på kvällen middag å morgondagens lunch å hoppas kunna inspirera någon!

Wow! Verkar gott. Igår gjorde jag blomkålsmos, det var också jättegott.

Resept på din pizzabotten hade varit bra :)
  • frökenBea
    Anonym (Signe) skrev 2018-01-24 01:58:26 följande:

Hej alla, jag vill också vara med!

Är 160 cm lång och har sedan jag träffade min kille för 2 år sedan gått upp från 52 kg till 66,7 kg. Nu vill jag tillbaka till 50-52. Började för ca 2 veckor sedan och har gått ner 1,6 kg hittills. Jag är okej med att det går långsamt, bara det går åt rätt håll.

Hej Signe! Vad gör du för att komma tillbaka till din trivselform? Själv kör jag strikt LCHF men fuskade i helgen så nu tar det några dagar att komm tillbaka...

Jag vägde 85.2 för två veckor sedan då jag startade. I lördags, 1,5 vecka senare vägde jag 82,4. Men nu vet jag inte. Väger mig hemma hos mamma har ingen våg hemma.

Jag ska ner till 70. Känns som en låång väg :/
  • frökenBea
    Anonym (Signe) skrev 2018-01-24 15:15:03 följande:

Jag har också provat LCHF men det var inte min grej. Kul att det funkar för dig och att du ändå gått ner så fort! Förstår vad du menar med att det tar tid att komma tillbaka när man fuskar, jag fick en sådan bedrövlig huvudvärk av det, usch! :(

Jag räknar kalorier och försöker röra på mig, har inget sug över att fuska alls (än) när jag ser på vågen att det går åt rätt håll. :)

Det är en lång väg men detta ska vi klara! Mitt första delmål är att komma ner under 60 kg. Har du något delmål?

Aha! Ja, mitt delmål är att komma under 78 kilo.
Svar på tråden Ner 10-15 kg till sommaren.