• Värmeljus18

Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?

Student bostäder är vanligtvis till för dom som studerar på högre nivå. Det finns otaligt många som studerar Arbetsmarknadspolitiska program runtom i Sverige. Dessa utbildningar är inte CSN berättigade. Dessa studenter bör också få möjlighet att få bo i en studentbostad under sin utbildningstid. Dom som studerar dessa utbildningar ska också en dag komma ut för att jobba och betala skatter. Är dom inte också lika värd någonstans att bo?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?
  • Anonym (tjacka en husvagn vetja!)
    EmilKotta skrev 2018-01-08 23:08:12 följande:
    Det jämförs inte med HS utb. Tror folk misstolkar. Vissa verkar haka upp sig på HS  o AMU enligt tråden så som jag ser det. Utb. är helt åtskilda. Själva ordet "studentbostad" är automatiskt förknippad med "bostäder för HS studerande".
    Värmeljus18 (trådstartaren) menar att AMU studenterna som är utan boende bör få tillgång till bostäder för att klara av att studera den i tid för utb. är ju ändå rätt så kort som den är nu, rena korvstoppningen. (dom är studenter som en del kan behöva bostäder, därav ordet "studentbostäder")
       Tror Värmeljus18, som ser detta förstår att det kanske skulle använts ett annat ord-o inte en som verkar vara så laddat. Är nog inte meningen att få det verka så att HS studenter kan få det ännu svårare för dom att finna en studentbostad för att platserna som är just till för sådana som studerar enligt deras studieform. Hon menar AMU-bostäder; kan vara en ide på ett bättre begrepp, eller vad man kan kalla det.
       Ni som tat B-körkort känner till begreppet "ytinlärning" det är det dom håller på med, o det bara för att klara av proverna C-teoriprov, uppkörning och YKB kunskapsprov hosTrafikverket och MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Har sett materialen dom har, får ångest skulle aldrig palla det, för mycket att måste kunna på så kort tid. Det riskerar att dom tappar bort minst 30-40 procent när allt är över bara så att staten ska spara in på pengar,  för dom behöver pumpa ut tiotusentals nya expeditörer inom denna tidsram, o så fort som möjligt för att möta kriset.

Än en gång för dom som inte såg, så studerar dom heltid, alltså kl.08.00 - 16.00 mån-fre. Det krävs full närvaro såvida man är inte sjuk, men även det får inte vara för ofta för då riskerar dom avstängning. Är hårt, men så är det. (har fått infor från ett par stycken jag känner som går denna utb. just nu i Sthlm)
    Ojojoj, måste de verkligen vara på skolan hela dagen från åtta till fyra? Det låter hemskt, har du provat att kontakta facket?
  • EmilKotta
    Anonym (tjacka en husvagn vetja!) skrev 2018-01-08 23:27:01 följande:
    Ojojoj, måste de verkligen vara på skolan hela dagen från åtta till fyra? Det låter hemskt, har du provat att kontakta facket?
    Ville bara klargöra att det är inte halvtidsstudier så som du trodde.
  • Anonym (tjacka en husvagn vetja!)
    EmilKotta skrev 2018-01-08 23:35:19 följande:
    Ville bara klargöra att det är inte halvtidsstudier så som du trodde.
    Exemplet jag länkade till var uttryckligen halvtidsstudier i 21-24 veckor för en yrkesförarutbildning.
    Sen kan det visst finnas utbildningar på heltid, men innehållet borde inte vara så särdeles mycket mer.
  • zdudmwml
    EmilKotta skrev 2018-01-08 23:08:12 följande:
    Det jämförs inte med HS utb. Tror folk misstolkar. Vissa verkar haka upp sig på HS  o AMU enligt tråden så som jag ser det. Utb. är helt åtskilda. Själva ordet "studentbostad" är automatiskt förknippad med "bostäder för HS studerande".
    Värmeljus18 (trådstartaren) menar att AMU studenterna som är utan boende bör få tillgång till bostäder för att klara av att studera den i tid för utb. är ju ändå rätt så kort som den är nu, rena korvstoppningen. (dom är studenter som en del kan behöva bostäder, därav ordet "studentbostäder")
       Tror Värmeljus18, som ser detta förstår att det kanske skulle använts ett annat ord-o inte en som verkar vara så laddat. Är nog inte meningen att få det verka så att HS studenter kan få det ännu svårare för dom att finna en studentbostad för att platserna som är just till för sådana som studerar enligt deras studieform. Hon menar AMU-bostäder; kan vara en ide på ett bättre begrepp, eller vad man kan kalla det.
       Ni som tat B-körkort känner till begreppet "ytinlärning" det är det dom håller på med, o det bara för att klara av proverna C-teoriprov, uppkörning och YKB kunskapsprov hosTrafikverket och MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Har sett materialen dom har, får ångest skulle aldrig palla det, för mycket att måste kunna på så kort tid. Det riskerar att dom tappar bort minst 30-40 procent när allt är över bara så att staten ska spara in på pengar,  för dom behöver pumpa ut tiotusentals nya expeditörer inom denna tidsram, o så fort som möjligt för att möta kriset.

Än en gång för dom som inte såg, så studerar dom heltid, alltså kl.08.00 - 16.00 mån-fre. Det krävs full närvaro såvida man är inte sjuk, men även det får inte vara för ofta för då riskerar dom avstängning. Är hårt, men så är det. (har fått infor från ett par stycken jag känner som går denna utb. just nu i Sthlm)
    Anledningen varför man inte kan jämföra är att arbetsmarknadsutbildningar inte är studier. Alls. Det är arbetsmarknadsåtgärder. Inte studier.

Du skulle med andra ord lika gärna ställa frågan: ska arbetslösa få bostad?
    Tror ingen i Sverige svarar ja på den frågan.
  • Anonym (Hmmm....)
    LovisaEri skrev 2018-01-07 18:05:41 följande:

Jag går en AMU. Utbildningen är 8-16 i klassrum- alltid. Vi får endast aktivitetstöd, försök leva på det. Man får endast arbeta utanför dessa tider. Är man sen till skolan, även vid 20 min eller mer, så görs en frånvarorapport, det görs ven avdrag på stödet, avdrag även vid sjukdom, helt avdrag vid övrig frånvaro m.fl.
       Kan säga att vi har det mycket tuffare än HS studenter. Har pluggat själv på Univ. o det är en stor skillnad med hur det är att gå Arbetsmarknadsutbildning.
       Vid även några få frånvaro, hotas man per brev o telefon av AF, att dom överväger avbryta en från att fortsätta utbildningen. Känner gamla klasskamrater som råkat för detta. 

Försök leva på bidragsdelen i studiemedlet! Resten är LÅN som betalas tillbaka med ränta.

Fastighetsägarna vill väl ha stabilitet och bara hyra ut terminsvis. Som det är nu kan man få vänta flera år på att få en studentlägenhet. Då är du dessutom klar med din utbildning för länge sedan.
  • Anonym (Hmmm....)
    zdudmwml skrev 2018-01-08 22:41:17 följande:

Det är många logiska slutfel i trådstarten.

Arbetsmarknadsutbildning sker på orten och inte något man tvingas flytta till. Det ger aktivitetsstöd som är lika stort som akassa alternativt att man får behålla akassan. Det får enligt lag inte konkurrera med universiteten.

Högre studier flyttar många till då det oftast inte finns på orten där man bor, studenter får låna till uppehälle. Studenter måste ha någonstans att bo under tiden de studerar.

Ser faktiskt inte varför en arbetsmarknadsåtgärd ska jämföras med högskolestudier, det blir samma som att jämföra äpplen med delfiner - två vitt skilda biologiska väsen som inte går att jämföras.

Nej, lite svårt att pendla mellan Jönköping och Linköping varje dag liksom
  • zdudmwml
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-01-09 08:19:56 följande:
    Nej, lite svårt att pendla mellan Jönköping och Linköping varje dag liksom smile1.gif
    Troligtvis inte. Men annat blir det för alla de som bor i Malmö och pluggar i Luleå eller tvärt om. För att bara ta ett exempel på varför det måste finnas studentlägenheter till högskolestuderande och inte till arbetslösa satta i arbetsmarknadsåtgärd.
  • Anonym (!)
    Anonym (olika) skrev 2018-01-08 17:59:24 följande:

Jag går en AMU nu. Visst står det 100% på pappret, men vi börjar 12 och slutar någon gång mellan 15 och 16. Det pågår dessutom bara under 3 månader. Att jag eller någon annan skulle få en studentbostad för 3 månaders max halvtidsstudier är ju inte rimligt.

Min kompis gick 18 månader utan en enda veckas uppehåll
    varje dag 8-16

Beror på vilken utbildning man går

• Anonym (!)
    Jag tycker att de som läser på Komvux och kämpar men inte får rabatter på buss och annat-det är svinigt-jag gick på komvux i tre år och räknades som mindre värd än högskolestuderande.

Inte nog med att jag blev straffad första gången för att jag föddes av en idiot ej lämpad att vara mamma och därför inte kunde klara skolan , sen straffades jag en gång till och ansågs vara mindre värd
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-04 19:58:53 följande:
    Jag tycker att de som läser på Komvux och kämpar men inte får rabatter på buss och annat-det är svinigt-jag gick på komvux i tre år och räknades som mindre värd än högskolestuderande. Inte nog med att jag blev straffad första gången för att jag föddes av en idiot ej lämpad att vara mamma och därför inte kunde klara skolan , sen straffades jag en gång till och ansågs vara mindre värd

Ursäkta? De som läser in gymnasiebetyg på komvux kan dels få vanligt studiebidrag och i vissa fall även utökat studiebidrag.

Så vad klagar du på? Var tacksam istället.
  • Anonym (!)
    HelaGotland skrev 2018-02-05 23:02:08 följande:

Ursäkta? De som läser in gymnasiebetyg på komvux kan dels få vanligt studiebidrag och i vissa fall även utökat studiebidrag.

Så vad klagar du på? Var tacksam istället.

Läs igenom en gång till så ser du vad jag klagar på. Håll dig till ämnet i tråden annars
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (!) skrev 2018-02-04 19:58:53 följande:
    Jag tycker att de som läser på Komvux och kämpar men inte får rabatter på buss och annat-det är svinigt-jag gick på komvux i tre år och räknades som mindre värd än högskolestuderande.

Inte nog med att jag blev straffad första gången för att jag föddes av en idiot ej lämpad att vara mamma och därför inte kunde klara skolan , sen straffades jag en gång till och ansågs vara mindre värd
    Du får väl/fick väl samma möjligheter som gymnasiestuderande? Du studerade ju på gymnasienivå. Varför ska du få de rabatter som de på högskolenivå får?
  • Anonym (!)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-02-06 09:46:05 följande:

Du får väl/fick väl samma möjligheter som gymnasiestuderande? Du studerade ju på gymnasienivå. Varför ska du få de rabatter som de på högskolenivå får?

För att de är vuxna inte barn
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-04 19:58:32 följande:
    Min kompis gick 18 månader utan en enda veckas uppehåll varje dag 8-16 Beror på vilken utbildning man går

Fast utbildningsställena brukar ju ha påsklov och sommarstängt. Personalen och lärarna måste ju få lite ledigt också... T o m YH utbildningar stänger för åtminstone 2 v sommartid.
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-06 00:36:58 följande:
    Läs igenom en gång till så ser du vad jag klagar på. Håll dig till ämnet i tråden annars

Jag HÖLL mig till ämnet! De som läser in hela år på komvux har det mest generösa studiebidraget!
  • Anonym (!)
    HelaGotland skrev 2018-02-08 11:22:05 följande:

Fast utbildningsställena brukar ju ha påsklov och sommarstängt. Personalen och lärarna måste ju få lite ledigt också... T o m YH utbildningar stänger för åtminstone 2 v sommartid.

Ja visst är det skandalöst!

Min kompis sjukanmälde sig en vecka och reste på semester.

Nån vila måste man ha under 18 månader
  • HelaGotland
    Anonym (!) skrev 2018-02-08 11:28:35 följande:
    Ja visst är det skandalöst! Min kompis sjukanmälde sig en vecka och reste på semester. Nån vila måste man ha under 18 månader

Ja det låter helt vansinnigt!
  • HelaGotland

Jag gick på en YH som då hette KY ett år och då skulle vi vara i skolan varje dag, minst mellan 8-16. En vecka ledigt fick vi på det året. Det tyckte jag var tufft.

• Kalje

Jag ska börja på en 1-årsutbilding som är 8-16 varje vardag.

Jag får ut cirka 4 k i månade och kommer få betala pendling på 1 k. Studentpriserna på pendlingen verkar inte gälla de de som går arbetsmarknadsutbildningar. Hur jag ska få det att gå runt med Hyra, el, mat har jag ingen aning om.

En vanlig student har cirka 13 500 kr i månaden för att kunna överleva + studentrabatter. Läser du t.o.m. samma utbildning på samma plats, men under AF istället för komvux så tas din rättighet till studierabatter bort och din inkomst minskar till en tredjedel, finns andra fördelar som väger upp, så som kvalitén på undervisningen. AF betalar mer.

• Anonym (Kim)
    Kalje skrev 2025-01-02 10:22:15 följande:

Jag ska börja på en 1-årsutbilding som är 8-16 varje vardag.

Jag får ut cirka 4 k i månade och kommer få betala pendling på 1 k. Studentpriserna på pendlingen verkar inte gälla de de som går arbetsmarknadsutbildningar. Hur jag ska få det att gå runt med Hyra, el, mat har jag ingen aning om.

En vanlig student har cirka 13 500 kr i månaden för att kunna överleva + studentrabatter. Läser du t.o.m. samma utbildning på samma plats, men under AF istället för komvux så tas din rättighet till studierabatter bort och din inkomst minskar till en tredjedel, finns andra fördelar som väger upp, så som kvalitén på undervisningen. AF betalar mer.

Nu är ju tråden 6 år gammal så det kanske hade varit bättre att göra en egen tråd? Jag uppfattar det som att du undrar hur du ska klara dig och inte har en aning om det? Hur klarar du dig idag innan du börjat utbildningen? Hur lever du idag, familj, barn, ensam? Det finns ju olika bidrag som bostadsbidrag, försörjningsstöd osv att komplettera aktivitetsstödet med.
Svar på tråden Tycker du att den som går AMU -arbetsmarknadsutbildning ska också få ha rätt till studentbostad?