• Celaena

Underhåll

Hon har rätt i att underhållet ska beräknas i förhållande till respektive förälders inkomster och utgifter (överskott) så om det är så att din sambo har högre överskott än henne så ska han stå för större del av kostnaderna. Skiljer det sig väldigt mycket så kan hennes uträkning mycket väl stämma men om jag vore er så skulle jag be om hjälp av försäkringskassan eller något för att räkna ut rätt summa.

Däremot får hon inte räkna med din inkomst. Enda gången din inkomst hade varit aktuell är om du och din sambo haft gemensamma barn.

• Celaena

Däremot räknas dina inkomster indirekt då man i uträkningen gör avdrag för halva levnadsomkostnaderna såsom hyra, mat mm som man förväntas dela lika på i ett samboförhållande så hans disponibla inkomster blir ju högre än om han varit ensamstående = stor chans att han har ett större överskott än henne vilket gör att hennes summa minskar. Men utöver det så räknas inte dina inkomster och det gäller samma sak omvänt, han får inte göra avdrag på beräkningen för utgifter för dina barn då de ska försörjas av dig och deras andra förälder så det är helt rätt att utgifter för dem inte är med i beräkningen.

• Celaena
    Snacka skrev 2018-01-07 10:44:19 följande:

Jag skulle låta det vara. Skriv tillbaks att ni vill fortsätta som det är. Att gå till tingrätt är lätt att höra med men jag skulle inte tro att hon gör sak i det för då måste hon sitta med din sambo och dra upp allt kring ekonomi.

Om inte annat så kostar det pengar och tycker hon sig inte ha råd att betala mer än 700 kr i månaden i underhåll så känns jurist och tingsrätt som ganska tomma hot. 
Svar på tråden Underhåll