• Tobra

Underhåll

Min sambo är boendeförälder till tre st barn. Två av barnen träffar sin mamma varannan helg. Min sambo får underhållsbidrag av försäkringskassan och mamman betalar dit. Nu har han fått ett brev av mamman där hon skriver att hon ska börja betala underhållet direkt till honom. Hon har gjort en uträkning för vad barnen kostar varje månad och hur mycket hon tjänar, vad hon har för utgifter och hur mycket hon har kvar att leva på varje månad. Hon har även gjort en uträkning på vad jag och min sambo tjänar och vad vi har för utgifter förutom barnen. Hon har inte räknat in mina barn. Hon anser att vi tjänar och har mycket mer pengar kvar varje månad än hon. Därav vill hon endast betala 700 kr för tre barn i underhåll. Hon hotar med att kontakta en jurist och gå till tingsrätten om min sambo inte går med på det. Har ni någon erfarenhet av att tingsrätten dömt att en förälder ej behöver betala underhåll för att boendeförälder tjänar mer?

• Svar på tråden Underhåll
  • Celaena

Hon har rätt i att underhållet ska beräknas i förhållande till respektive förälders inkomster och utgifter (överskott) så om det är så att din sambo har högre överskott än henne så ska han stå för större del av kostnaderna. Skiljer det sig väldigt mycket så kan hennes uträkning mycket väl stämma men om jag vore er så skulle jag be om hjälp av försäkringskassan eller något för att räkna ut rätt summa.

Däremot får hon inte räkna med din inkomst. Enda gången din inkomst hade varit aktuell är om du och din sambo haft gemensamma barn.

• Celaena

Däremot räknas dina inkomster indirekt då man i uträkningen gör avdrag för halva levnadsomkostnaderna såsom hyra, mat mm som man förväntas dela lika på i ett samboförhållande så hans disponibla inkomster blir ju högre än om han varit ensamstående = stor chans att han har ett större överskott än henne vilket gör att hennes summa minskar. Men utöver det så räknas inte dina inkomster och det gäller samma sak omvänt, han får inte göra avdrag på beräkningen för utgifter för dina barn då de ska försörjas av dig och deras andra förälder så det är helt rätt att utgifter för dem inte är med i beräkningen.

• Kusin Krakel

Det finns en räknesnyåurra på FKs sida som ni kan anvönda och man kan ovkså boka ett webmöte med Försäkringskassan som hjälper till att räkna ut bidraget. Inför uträkningen bör man ha koll på följande:

barnets olika kostnader, tex vad barnomsorg kostar, om barnet har ett dyrare intresse, allergikost eller liknande

Respektive förälders inkomster och boendekostnader

Om någon av föräldrarna är sambo (då halveras boendekpstnaden)

Om den bidragsskyldige föräldern har fler barn.

Dina inkomster och dina barn är irrelevanta i den uträkningsmodell som FK använder.

Om din partner upplever att uträkningen inte stämmer är det första steget att boka ett webmöte ,ed FK tillsammans med mamman, då får han också en bättre bild av rimligheten i bidragsnivån.

• äldreochklokare
    Tobra skrev 2018-01-06 21:01:56 följande:

Min sambo är boendeförälder till tre st barn. Två av barnen träffar sin mamma varannan helg. Min sambo får underhållsbidrag av försäkringskassan och mamman betalar dit. Nu har han fått ett brev av mamman där hon skriver att hon ska börja betala underhållet direkt till honom. Hon har gjort en uträkning för vad barnen kostar varje månad och hur mycket hon tjänar, vad hon har för utgifter och hur mycket hon har kvar att leva på varje månad. Hon har även gjort en uträkning på vad jag och min sambo tjänar och vad vi har för utgifter förutom barnen. Hon har inte räknat in mina barn. Hon anser att vi tjänar och har mycket mer pengar kvar varje månad än hon. Därav vill hon endast betala 700 kr för tre barn i underhåll. Hon hotar med att kontakta en jurist och gå till tingsrätten om min sambo inte går med på det. Har ni någon erfarenhet av att tingsrätten dömt att en förälder ej behöver betala underhåll för att boendeförälder tjänar mer?

Hur kan hon veta vad ni har för utgifter?

Det ska ju skilja extremt mycket i så fall, på inkomsterna. Hon kommer inte få igenom något om det inte är så att din sambo tjänar otroligt mycket mer än hon gör. 
  • Tobra

Tack för svaren. Det enda som är konstigt är ju att i två år har hon betalat till försäkringskassan och försäkringskassan har betalat till oss. Jag hade förstått om de hade varannan vecka. Men nu bor de ju hos oss på heltid. Och det är bara två av barnen som är hos henne varannan helg. Han får ut 8000 mer än henne i månaden. Mina barn bor hos mig och deras pappa betalar underhåll direkt till mig. Han tjänar mer än mig. Men om barnen bott hos honom och jag inte skulle behöva betala något till honom för att han tjänar mer än mig så skulle det kännas konstigt då jag faktiskt satt barnen till världen och att han då skulle stå för hela kostnaden för barnen.

• Tobra

Hon skulle inte gå med på ett möte med försäkringskassan då hon inte vill träffa min sambo. Vi har tidigare tagit kontakt med familjerätten för att få hjälp så att min sambo och hon kan kommunicera bättre för barnens skull men hon har vägrat det tyvärr.

• Tobra

Hon vet inte vad vi har för utgifter utan har väl gissat. Hon skrev dessutom att jag går ut 9000 mer än jag går. Dessutom har min man ingen inkomst just nu då han blev utlöpt från jobbet och vi har snålat för att han ska kunna vara tillgänglig för ett sv hans barn som tidigare inte gått i skolan när han bodde hos henne. Vi ville att han skulle få en bra nystart på en ny skola och att han inte skulle gå så många timmar i skolan och slippa fritids då han inte orkar med det. Min sambo ska snart börja arbeta och då kommer jag arbeta färre timmar för att vara tillgänglig för hans barn. Det betyder att vi faktiskt har behov av de pengarna som vi tidigare fick från försäkringskassan. Ett av hennes barn rider och det är kanske lyx men de barnet mår bra av det. Det kostar oss 2500 i månaden. Men vi vill inte hamna i någon diskussion med henne då det bara blir bråk. Vi vill bara göra det som är rätt och de vi/barnen har rätt till. Tack alla för era svar.

• Kusin Krakel
    Tobra skrev 2018-01-06 22:32:01 följande:

Hon skulle inte gå med på ett möte med försäkringskassan då hon inte vill träffa min sambo. Vi har tidigare tagit kontakt med familjerätten för att få hjälp så att min sambo och hon kan kommunicera bättre för barnens skull men hon har vägrat det tyvärr.

Det är ett webmöte så man slipper träffas. Kanske går Fkassan med på att ha två separata möten ked föräldrarna där de går ogenom uträkningen. Det gäller bara att de har tillgång till bådas utgifter båsa gångerna.

Jag tycker att din man kan ringa till Fkasaan och fråga men jag tror så här, att om uf bara betalar 250 kr/barn utan att ni kommit äverens om det räknas det som att uf ej betalar ut underhåll ocd då kan din sambo ansöka om underhållsstöd via FK igen. Då får hon betala 1573 kr per barn istället. Så med den vetskapen kanske hon går med på ett gemensamt uträkningsmöye mrd FK?
  • Brumma

Försäkringskassan kan som ovan skrivit hjälpa till att räkna ut underhållet MEN de går även in och betalar upp till 1573:- om DE räknat på att underhållet bör vara mindre.

Summan PER BARN som boendeföräldern får är aldrig mindre än 1573:- (om föräldrarna inte är ÖVERENS om en mindre summa vill säga.) Summan som umgängesföräldern betalar till försäkringskassan kan dock vara mindre, beroende på inkomst osv.

Såhär skriver försäkringskassan gällande detta:

"Hur mycket pengar får jag?

Om den andra föräldern inte betalar något underhåll får du 1 573  kronor per månad till och med månaden när barnet fyller 15 år och 1 723 kronor därefter.

Om den andra föräldern betalar ett lägre underhåll så får du ett utfyllnadsbelopp från Försäkringskassan, vilket ger dig totalt 1 573 kronor eller 1 723 kronor per månad. Du får alltså pengar dels från Försäkringskassan, dels från den andra föräldern.

Exempel 

Om ditt barn är 5 år och du får 500 kronor per månad från den andra föräldern så får du1 073 kronor från Försäkringskassan. Det blir totalt  1 573 kronor per månad."

Underhållsbidrag är något man räknar ut tillsammans. Det mamman gjort är helt fel och baserat på fel uppgifter. Jag skulle svara henne att det inte är rätt gjort. Och om hon vill kan ni ha ett webbmöte med försäkringskassan för att titta igenom det. Det kan vara så att försäkringskassan kontaktat henne och meddelat att hon framöver själv ska sköta betalningen direkt till dig - det är numera praxis efter att inbetalningarna varit i tid ett antal månader - men det är INTE tänkt att man samtidigt ändrar summan. Om hon börjar betala direkt till din sambo och den summan är lägre så får han direkt kontakta försäkringskassan och meddela så tar de över igen.

• Kusin Krakel
    Brumma skrev 2018-01-07 09:15:24 följande:

Försäkringskassan kan som ovan skrivit hjälpa till att räkna ut underhållet MEN de går även in och betalar upp till 1573:- om DE räknat på att underhållet bör vara mindre.

Summan PER BARN som boendeföräldern får är aldrig mindre än 1573:- (om föräldrarna inte är ÖVERENS om en mindre summa vill säga.) Summan som umgängesföräldern betalar till försäkringskassan kan dock vara mindre, beroende på inkomst osv.

Såhär skriver försäkringskassan gällande detta:

"Hur mycket pengar får jag?

Om den andra föräldern inte betalar något underhåll får du 1 573  kronor per månad till och med månaden när barnet fyller 15 år och 1 723 kronor därefter.

Om den andra föräldern betalar ett lägre underhåll så får du ett utfyllnadsbelopp från Försäkringskassan, vilket ger dig totalt 1 573 kronor eller 1 723 kronor per månad. Du får alltså pengar dels från Försäkringskassan, dels från den andra föräldern.

Exempel 

Om ditt barn är 5 år och du får 500 kronor per månad från den andra föräldern så får du1 073 kronor från Försäkringskassan. Det blir totalt  1 573 kronor per månad."

Underhållsbidrag är något man räknar ut tillsammans. Det mamman gjort är helt fel och baserat på fel uppgifter. Jag skulle svara henne att det inte är rätt gjort. Och om hon vill kan ni ha ett webbmöte med försäkringskassan för att titta igenom det. Det kan vara så att försäkringskassan kontaktat henne och meddelat att hon framöver själv ska sköta betalningen direkt till dig - det är numera praxis efter att inbetalningarna varit i tid ett antal månader - men det är INTE tänkt att man samtidigt ändrar summan. Om hon börjar betala direkt till din sambo och den summan är lägre så får han direkt kontakta försäkringskassan och meddela så tar de över igen.

Vad intressant, det där har jag funderat på en del. Om föräldrarna har exakt samma överskott och man inte lägger in några andra kostnader än de redan förtryckta i FKs snurra hamnar ofta det föreslagna underhållsbidraget på mindre än vad underhållsstödet är. Jag har tyckt att det varit lite konstigt eftersom man från politiskt håll sagt att syftet med att fler ska räkna ut underhållsbidrag istället för att använda sig av schablonen är att fler barn ska få ett högre u derhåll.

Men du menar att boendeföräldern i princip alltid (om man inte vänder sig till domstol) kan se underhållsstödets schablonbelopp som ett minibelopp (jag förstår att det blir så i praktiken, men det är alltså också tänjt så)?
  • Brumma
    Kusin Krakel skrev 2018-01-07 09:26:19 följande:

Vad intressant, det där har jag funderat på en del. Om föräldrarna har exakt samma överskott och man inte lägger in några andra kostnader än de redan förtryckta i FKs snurra hamnar ofta det föreslagna underhållsbidraget på mindre än vad underhållsstödet är. Jag har tyckt att det varit lite konstigt eftersom man från politiskt håll sagt att syftet med att fler ska räkna ut underhållsbidrag istället för att använda sig av schablonen är att fler barn ska få ett högre u derhåll.

Men du menar att boendeföräldern i princip alltid (om man inte vänder sig till domstol) kan se underhållsstödets schablonbelopp som ett minibelopp (jag förstår att det blir så i praktiken, men det är alltså också tänjt så)?

Jag vet inte hur det är tänkt - jag vet bara vad jag läst mig till på försäkringsskassans hemsida :)

Jag tror dock detta är något nytt, som kom förra året när de "rörde om" gällande underhållsstöd och försäkringskassans roll. Jag minns inte att det var så tidigare.

Tycker förövrigt et är mycket svårt numera att hitta bra information på försäkringsskassans hemsida.. jag brukar läsa på där ganska mycket men nu är det mest "kontakta oss" :/
  • Snacka

Jag skulle låta det vara. Skriv tillbaks att ni vill fortsätta som det är. Att gå till tingrätt är lätt att höra med men jag skulle inte tro att hon gör sak i det för då måste hon sitta med din sambo och dra upp allt kring ekonomi.

• Celaena
    Snacka skrev 2018-01-07 10:44:19 följande:

Jag skulle låta det vara. Skriv tillbaks att ni vill fortsätta som det är. Att gå till tingrätt är lätt att höra med men jag skulle inte tro att hon gör sak i det för då måste hon sitta med din sambo och dra upp allt kring ekonomi.

Om inte annat så kostar det pengar och tycker hon sig inte ha råd att betala mer än 700 kr i månaden i underhåll så känns jurist och tingsrätt som ganska tomma hot. 
Svar på tråden Underhåll