• Tobra

Underhåll

Min sambo är boendeförälder till tre st barn. Två av barnen träffar sin mamma varannan helg. Min sambo får underhållsbidrag av försäkringskassan och mamman betalar dit. Nu har han fått ett brev av mamman där hon skriver att hon ska börja betala underhållet direkt till honom. Hon har gjort en uträkning för vad barnen kostar varje månad och hur mycket hon tjänar, vad hon har för utgifter och hur mycket hon har kvar att leva på varje månad. Hon har även gjort en uträkning på vad jag och min sambo tjänar och vad vi har för utgifter förutom barnen. Hon har inte räknat in mina barn. Hon anser att vi tjänar och har mycket mer pengar kvar varje månad än hon. Därav vill hon endast betala 700 kr för tre barn i underhåll. Hon hotar med att kontakta en jurist och gå till tingsrätten om min sambo inte går med på det. Har ni någon erfarenhet av att tingsrätten dömt att en förälder ej behöver betala underhåll för att boendeförälder tjänar mer?

• Svar på tråden Underhåll
  • Tobra

Tack för svaren. Det enda som är konstigt är ju att i två år har hon betalat till försäkringskassan och försäkringskassan har betalat till oss. Jag hade förstått om de hade varannan vecka. Men nu bor de ju hos oss på heltid. Och det är bara två av barnen som är hos henne varannan helg. Han får ut 8000 mer än henne i månaden. Mina barn bor hos mig och deras pappa betalar underhåll direkt till mig. Han tjänar mer än mig. Men om barnen bott hos honom och jag inte skulle behöva betala något till honom för att han tjänar mer än mig så skulle det kännas konstigt då jag faktiskt satt barnen till världen och att han då skulle stå för hela kostnaden för barnen.

• Tobra

Hon skulle inte gå med på ett möte med försäkringskassan då hon inte vill träffa min sambo. Vi har tidigare tagit kontakt med familjerätten för att få hjälp så att min sambo och hon kan kommunicera bättre för barnens skull men hon har vägrat det tyvärr.

• Tobra

Hon vet inte vad vi har för utgifter utan har väl gissat. Hon skrev dessutom att jag går ut 9000 mer än jag går. Dessutom har min man ingen inkomst just nu då han blev utlöpt från jobbet och vi har snålat för att han ska kunna vara tillgänglig för ett sv hans barn som tidigare inte gått i skolan när han bodde hos henne. Vi ville att han skulle få en bra nystart på en ny skola och att han inte skulle gå så många timmar i skolan och slippa fritids då han inte orkar med det. Min sambo ska snart börja arbeta och då kommer jag arbeta färre timmar för att vara tillgänglig för hans barn. Det betyder att vi faktiskt har behov av de pengarna som vi tidigare fick från försäkringskassan. Ett av hennes barn rider och det är kanske lyx men de barnet mår bra av det. Det kostar oss 2500 i månaden. Men vi vill inte hamna i någon diskussion med henne då det bara blir bråk. Vi vill bara göra det som är rätt och de vi/barnen har rätt till. Tack alla för era svar.

Svar på tråden Underhåll