Inlägg från: Kakan71k |Visa alla inlägg
  • Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Kakan71k

Tack kära ni, ja jag vet detta.Jag har börjat ta professionell hjälp.

Men det hjälper i en helande-process att få kontakt med andra som gått igenom liknande, det var därför jag startade denna tråden nu.

Men stort tack för era svar, jag har tagit det på allvar.

• Kakan71k

Tack Anonym(vanligt)! Folk pratar ofta om den kippande, agonala andningen precis innan de döende drar sitt sista andetag.

Men jag upplever inte det som att min Mamma kippade efter luft.

Andningen var snarare som en maskin, flåsande ca 50 andetag i minuten, regelbunden, inga pauser.

I ca 9 tim.

• Kakan71k

7,5 mg morfin-skopolamin plus 5 mg stesolid.

Andra dosen troligtvis lika mkt.

Alldeles för mkt....jag börjar accepteta att det hände.

Men önskar höra fler som upplevt denna andning och hur länge.

Man hör mest om Cheyne-Stokes och agonal kippande andning, mer sällan om denna som min Mamma hade.

• Kakan71k

Tack, men hon fick ju det dubbla...

Är inte Cheyne-Stokes snabba andetag med andningsuppehåll?

Min Mamma hade inga pauser i andningsarbetet alls.

• Kakan71k

Nej, min Mammas andning var snabb INNAN morfinet!

Det var därför jag ringde på sköterskan, 50 andetag i minuten under flera timmar.

Efter första dosen blev andningen lite mer dämpad men frekvensen var ff lika snabb.

Det var oerhört stressande och jag trodde hon behövde lugnas ner mer, därför ringde jag igen.

Efter den andra dosen såg jag att andningen blev mer ansträngd, tvärtom vad min intention var.

• Kakan71k

Tyckte inte andningen blev långsammare alls.Pyttelite isf, bara mer ?dämpad?.

• Kakan71k

Ja beklagar, Anonym((?)), förstår verkligen att det måste varit mkt svårt för dig att sitta med ensam till slutet.

Jag själv gick o lade mig en tim innan Mamma dog, för jag förstod inte o ingen sa nåt:(

Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?