Anonym (Känns igen..) skrev 2020-03-05 22:26:53 följande:
Tack för din uppdatering, skönt att det blivit bättre även om det inte är perfekt.
Sitter i en liknande sits själv sedan många år tillbaks. Varit gifta i över 16år och sexlivet är under all kritik. Barn på 8 och 10år, vi har båda krävande högavlönade arbeten med mycket ansvar, övertid och resor i tjänsten. Äktenskapet känns som en överenskommelse för ekonomisk trygghet och uppfostran av barn, inget annat.
Sex har vi max en gång i veckan men ofta går det två veckor mellan gångerna. Hon tar aldrig initiativ och även om hon gillar det när vi väl har sex så känns det ändå som att hon har det för min skull. Tar inte jag initiativ så skulle vi ha sex max 4-5ggr/år.
Sexlsaker finns men ändrar inte situationen eller hennes intresse. Hon har haft mycket svårare att komma efter att vårt sista barn föddes för 8år sedan. Vill gärna fokusera på henne när vi har sex så att hon får komma men det vill hon inte för då känner hon sig pressad.
Känner tyvärr att mina känslor för henne påverkas allt mer och istället för att vara kvinna och man i ett förhållande blir vi bara ett team som ska lösa ekonomi, vardagssysslor och barnuppfostran. Vi är ett bra team, men vi ska ju vara mer än så...
Hon är 35år och jag är 40, blir ledsen vid tanken på att leva så här resten av livet.
Hon är inte lätt att prata med om sånt här, blir bara ledsen och känner sig pressad. Tror inte hon vill skiljas men tror inte heller att hon är lycklig och nöjd. Eftersom det inte går att prata med henne om det så känns det mer och mer som att leva ihop med en främling när det gäller den sexuella biten.
Övertygad om att hon skulle knulla som en kanin om vi skiljdes och hon träffade en ny, men den vetskapen hjälper knappast mig i vårt förhållande.
Hade vi inte haft barn hade jag kanske föreslagit att vi skulle ta en paus för att sedan se om vi hittade tillbaks till varandra. Men nu har vi barn och ett fint familjeliv bortsett från sexbiten, skulle kännas vansinnigt egoistiskt att bryta upp deras trygghet på grund av detta.
Prata inte om sex och intimitet med henne...prata om annat som ger förutsättningarna till sex och intimitet. Fråga hur hon mår och hur ni mår...planera in lite roliga saker tillsammans som ni kan se fram emot osv. Det ena ger det andra i många fall. Kan vara en väg. Men visst är det lätt att hamna i det berömda hjulet och bara snurra med, inte minst när man har barn på heltid tillsammans med skola och olika aktiviteter m.m.