• UndrandeSökare

Knäckt av alla försök

Omega3, d-vitamin och folsyra tar jag dagligen eftersom min läkare vid utredningen i Aten rekommenderade det.

Vill man förbättra spermierna ska man ta HÖG dos folsyra och HÖG dos zink. 5mg folsyra (finns på recept i Sverige) och 66mg zink tillsammans hjälpte i en studie jag läste om. Det hjälpte inte med bara den ena eller den andra måste vara båda under minst 3 månaders tid.

Sen kan det också hjälpa om mannen får utlösning varje dag så att spermierna byts ut oftare.

Det du kan pröva själv är att köpa progesteronkrämen Progesterall och smörja med efter ägglossning till mens. Finns endast att köpa på nätet. Tex på graviditetskollen.

Man kan också köpa Albyl Minor 250mg (receptfritt på apoteket). Men varje tablett måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

• UndrandeSökare

Sen kan infertilitetsproblem också bero på bakterier i livmodern som stör, det kan finnas även om man inte har några symptom. Många av oss i Atentråden har gjort mensblodtest och skickat med post till klinik som heter Serum i Aten för analys. Hittar de bakterier så ingår recept på antibiotika. Båda måste medicineras samtidigt för att undvika bolla infektionen mellan varandra. Googla på ivfSerum Aten så hittar du mer info under infection screening.

• UndrandeSökare
    A1610 skrev 2018-01-21 18:45:54 följande:

Vad mycket kunskap du sitter på och tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss!

Varsågod ! Hoppas något/några av tipsen kan hjälpa till så att några efterlängtade barn föds !

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-22 12:33:38 följande:

Igår när vi var till coop så svängde jag förbi vitaminhyllan och plockade på mig en burk med omega-3.

Jag märker att jag återigen har börjat hoppas. Jag låg i morse och funderade på var vi ska ställa spjälsängen. Herregud! Det är alldeles för tidigt för att tänka sådana tankar. Jag tänker inte börja med något barnrelaterat (köpa saker etc) innan jag är gravid. Hoppet är ju dock det sista som lämnar människan.

Jag kan rekommendera Eskimo3 pure (Omega3) säljs på apoteket och på nätet tex apotea.se

Finns som flytande och som kapslar men jag föredrar kapslarna.

Min läkare i Aten vill att alla hans patienter ska ta Omega3, d-vitamin och folsyra.

Folsyra kan du köpa 500mikrogram receptfritt på apoteket. Sen finns det 1mg och 5mg folsyra som är receptbelagt.

D-vitamin tar jag 50mikrogram per dag.

Tar också andra vitaminer och mineraler som kalcium, magnesium, zink etc

Vänta med att köpa gravidsaker eller babysaker tills du passerat v.12 och sett att allt ser bra ut på kub.

Eftersom det är störst risk med missfall innan v.12.
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-22 12:37:33 följande:

Vad är Albyl minor bra för i barngörarsammanhang? När jag googlade det står det att det är smärtstillande.

Albyl minor 250mg innehåller samma sak som Trombyl 75mg, och det fungerar blodförtunnande.

Men eftersom Albylen är på 250mg så måste man dela varje tablett i 3 delar för att komma ner i rätt dos.

Det kan förhindra miniblodproppar när embryot försöker fästa. Blir det proppar då så kan inte embryot fästa.

Testa gärna, men den månad när du ska göra blodproven för utredningen får du inte ta albyl eller progesteronkräm eller Omega3 för att inte riskera få fel resultat på provsvaren. Omega 3 är också lite blodförtunnande.
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-02-20 15:45:48 följande:

Man har nästan börjat känna igen sin egen reaktion på gravidbesked från andra!

Idag fick jag ett igen och man hoppas att man inte får ett maniskt grin i ansiktet när man säger sitt Grattis!

Man slungas in i nån typ av panikkänsla, kan typ bli gråtfärdig efteråt innan det lägger sig och sen Dan efter kan jag bete mig normalt, skriva till människan o prata odramatiskt om det, typ ställa en fråga.

Nån kille skrev nån gång att typiskt tjejer att vara så missunsamma till andra osv. Men det handlar inte ens om jämförelse, vem har försökt längst, vem är äldst osv. Just nu är det just att slängas in i verkligheten att Jag själv inte lyckas som startar hela reaktionen, det har ingenting att göra med några omständigheter eller förutsättningar hit o dit. Möjligtvis att det känns ok om nån som försökt sjuukt många år och som man känner nära skulle bli gravid men i övrigt är det mest påminnelsen i ett samtalsämne som är så laddat.

När man tänker på det är det ju sjukt lång tid att må ganska dåligt till och från. T.ex ett halvår är ju i bästa fall 6 försök såvida du prickar dagar, ens har ägglossning osv. Kan inte föreställa mig vad det skulle göra med mig att ha det såhär alltför lång tid, börjar typ gråta varje gång vi pratar hemma.

Jag fick ej pos på ett enda ägglossningstest den hör månaden vilket känns skit efter att ha haft uppehåll pga vaccin. Orkar inte med de här brutala väntetiderna, kan inte komma på nån motsvarighet till livsfråga som är så seg trots att man jobbar påt hela tiden.

Trodde man skulle tänka mindre med tiden men det är OMÖJLIGT att tankarna inte maler igång direkt mensen slutar, det går all energi!! Man behöver inte ens tänka, hjärnan är inprogrammerad på var i cykeln man är. Det var som att nånting "slogs på" när vi bestämde att vi ska försöka. Har aldrig sett mig som en barnmänniska men efter beslutet tar varje misslyckad månad lite mer kål på mig! Har man bestämt sig så har man.. Kan få panik ibland av att folk som är typ 6 år yngre har hunnit få 3 barn (även om jag inte ville ha barn för 6 år sen, knäppt va!)

Var tvungen o ventilera idag........ blir typ irriterad på folk som jag vet är gravida, bara vetskapen gör att jag känner mig ofruktbar och "utanför".

Förstår hur du känner dig, det är jobbigt med barnlöshet och speciellt när man får gravidbesked av andra till höger och vänster.

Du sa att ni hade försökt i minst 10månader nu. Har du kontaktat vården ang att ställa er i kö för infertilitetsutredning?  Egentligen ska man ha försökt i 12 månader, men det är oftast några månaders kö, så ni kommer ha kommit över de där 12 månaderna när ni kommit fram i kön.

Så om du inte redan gjort det så ring Kvinnokliniken på ert närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en utredning och fråga hur lång väntetid det är.

Om de har lång väntetid, så det ni kan göra redan nu är att ringa och boka tid hos en privat gynekolog. De brukar kunna göra vul, ta några blodprover ( tex på sköldkörtelvärden alltså Tsh, T3, T4, TRAK och TPO) och skriva ut Letrozol (tabletter som stimulerar ägglossningen). Samt att mannen kan få lämna spermaprov och göra spermatest med morfologi (måste vara med morfologi, jätteviktigt).

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Helmut2 skrev 2018-02-23 15:33:58 följande:

Hej! Vet inte om jag kan muntra upp något och ge lite hopp, testade positivt idag.

Spotting kom dag 23,24,25 men avstannade helt plötsligt något som aldrig skett förr. Idag på dag 29 vågade jag testa :)

Gick på akupunktur, åt bi drottning gelé och använde letrozol dag 5-9 denna cykel. Hpppas nu det håller sig! Lycka till allihopa vill smitta med grav baciller

Grattis till plus Helmut !
    Har du tagit blodprov och mätt hcg? Om inte, så fråga din VC eller gyn om du kan få göra det. Annars finns det flera hemsidor där man kan boka blodprover och betala själv för dem, tex Werlabs och Blodkollen. Jag har gått via dem och betalt själv för min Vc är inte så hjälpsam...Hcg ska vara minst 5 men helst över 50. Sen tar man om provet efter några dagar för att se att det ökar som det ska. Hcg ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll. 

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Helmut2 skrev 2018-02-24 12:33:39 följande:

Nej, det har jag inte. Bara ett urintest som var klart positivt. Blir det missfall så blir det ju, Inget man direkt kan påverka. Men det kan ju bara ba att upptäcka en eventuell extrauteringraviditet så tidigt som möjligt, menar du så?

Fast kanske kan missfalls risken påverkas i mitt fall då jag har tpo ak så måste ta tsh det första jag gör på måndag, risk för missfall över 3 dubblad! (googlar för mycket)

Ja, med hjälp av hcg så kan man upptäcka om hcg ökar för sakta så det är risk för utomhavandeskap (om embryot satt sig i äggledaren) det kan tom hända att man råkar ut för det vid ivf/ÄD eller om man redan opererat bort båda äggledare. Jag gör ÄD.

Jag brukar följa hcg utvecklingen så ser jag om den avstannar eller minskar (tecken på kommande missfall) och isåfall kan jag sluta ta de dyra medicinerna jag använder för att lugna mitt immunförsvar från att attackera embryot. Jag har koagulationssjukfom och överaktivt immunförsvar konstaterat på infertilitetsutredning i Aten.
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-06-13 23:56:01 följande:

Hej alla i tråden, hur går det för er? Vi har startat utredning nu men det blev tyvärr sommarstängt så har bara hunnit lämna ett blodprov och får ni vänta. TSH på 3.5 så de vill att jag tar provet igen så att det inte berodde på stress eller så.

Antar att sommaren får rulla på och hoppas på det absolut bästa så att utredning inte behövs i höst!

Tsh på 3.5 är högt ! Det ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Se till att de skriver ut Levaxin tabletter åt dig när de öppnar igen efter sommarstängningen !

Högt TSH kan göra att man inte blir gravid bara pgr av det ! Dåligt att dr inte skrev ut det åt dig redan nu, för det kan ta flera månader att sänka det värdet.

Hoppas du får bättre hjälp i höst.
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-06-14 15:25:37 följande:

Ja, dålig timing. Men hon sa att stress kan höja det o därför skulle de dubbelkolla igen. Eftersom de stänger nu så lär jag väl inte hinna få nån feedback på prov nr 2. Tror inte "vanliga" läkaren blandar sig i det eftersom det inte är en hälsorisk utöver fertiliteten.... ????

Kanske får försöka med humbug-metoder att sänka värdet i sommar?! Jobbigt.

Ta sköldkörtelvärdet fastande direkt på morgonen utan några vitaminer eller tabletter innan nästa gång så kan de inte säga nåt när nästa höga resultat kommer.

Det enda som kommer sänka ett sånt högt värde är Levaxin tyvärr. Jag beklagar verkligen att svenska vården är så superdålig !

Vi har också blivit lidande av den superdåliga vården så vi har rest utomlands istället - det är så mycket bättre vård där !

Vi fick 3 missfall, men missfallsutredningen hos Landstinget visade inget för de tog för få prover ! Inte ens ett spermaprov fick min man ta

Så vi reste till Dr D på Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Där tar de prover och skickar till ett speciallabb i USA. Utredningen visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem.

Tråden heter "Vi som snart är gravida eftet utredning i Aten". Du är välkommen dit !
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-06-14 15:25:37 följande:

Ja, dålig timing. Men hon sa att stress kan höja det o därför skulle de dubbelkolla igen. Eftersom de stänger nu så lär jag väl inte hinna få nån feedback på prov nr 2. Tror inte "vanliga" läkaren blandar sig i det eftersom det inte är en hälsorisk utöver fertiliteten.... ????

Kanske får försöka med humbug-metoder att sänka värdet i sommar?! Jobbigt.

Om du vill att det ska gå snabbare, kan du ju istället ringa och boka tid hos en privst gyn, visa upp TSH-provsvaret och be om Levaxinrecept. Då går det ju snabbare att få ner värdet och ni kan fortsätta bli gravida undet sommaren med mycket högre chanser

• UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-09-26 10:40:43 följande:

Vet inte var det finns att få tag i nån privat men ska prata med barnmorska idag iaf ????

Hur gick det hos barnmorskan? Fick du göra vul (vaginalt ultraljud) ?
Svar på tråden Knäckt av alla försök