• Helmut2

Knäckt av alla försök

Har också försökt 10 cykler nu. Utredning hittat inga direkta fel men jag har lågt amh, korta cykler, Kort lutealfas och spotting innan mena samt ibland stora ägglossningblödningar och spotting mellan äl och mens. Så nog är något "fel" alltid men ingen vekar veta varför eller hur man ska rätta till det. Misstänker själv endometrios.

Undrar om det hade varit jobbigare om jag haft "perfekta" 30 dagars cyklar utan spotting eller bara mer frustrerande?

Ivf är ju heller absolut inte ett säkert kort.

• Helmut2

Tack, har tagit omega 3 men knappt konsekvent ich inte av märket eskimo, ska testa, alla tips välkomna :)

• Helmut2

Jooosen, i ostimulerad cykel plus på femte dagen och äl samma dag eller dagen efter. Stimulerad oftast redan på dag 3 av flytningar.

• Helmut2

Ägglossning konstateras säkert genom progesteronprov mittlutealt eller ca 7 dagar innan mens. Värden över 15-20 brukar indikera ägglossning. På ultraljud kan dessutom ofta ses en gulkropp.

• Helmut2

Ett enkelt knep är att skaffa en basal kroppstermometer och mäta temp varje morgon. Bifasisk kurva bekräftat i princip ägglossning även om man kan ha "luf" och liknande. Då kan du också lära dig när du har ägglossning i förhållande till evt LH stegring.

• Helmut2

LLW. Jag hade inte litat på ett hemmatest, finns säkert många felkällor. Men skönt att ni får det kollat upp med en riktig spermaanalys

Smile1234. Finns flertalet snälla cystor som är vanliga attha på äggstockarna. Men vävnad, dermoidcysta? kan det vara en chokladcysta? Har du tecken på endometrios?

• Helmut2

Gyllene prinsessa. Upp till 90% blir gravida inom 2 år. Efter 2-3 år är spontana graviditeter ovanliga men förkommer såklart. Jag tycker absolut ni ska söka hjälp nu, som du själv säger, du är snart 33. Din man verkar rädd?

• Helmut2
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-20 09:56:26 följande:

Nu har jag vidtagit åtgärder. Jag har ju tid för cellprovtagning hos gynekologen nästa vecka men orkar inte vänta så länge så jag ringde igår till sjukhuset i länet och bokade tid för ett första samtal med kurator som en del i en fertilitetsutredning. Det är två månaders väntetid till kuratorn och sedan en månad till till läkarbesök. Efter det får vi veta vad som eventuellt behövs göras.

Det känns bra att vara igång även om sambon fortfarande är lite skeptisk. Han tänker som ni ovanstående beskrivit från folk i er närhet, typ att vi inte ligger tillräckligt ofta, att jag blockerar mig eftersom jag tänker så mycket på det och att jag måste slappna av. Jag står på mig med att jag vill att vi gör den här utredningen för att veta, inte noja utan istället kunna slappna av. Det är skönt att det bara är två besök för att sedan få svart på vitt hur det ser ut. Det värsta för sambon kommer nog att vara att behöva lämna spermaprov.

Jag köpte igår kväll fertilitetsglidmedel samt folsyra över internet. Jag funderade också på att köpa munkpeppar men gjorde det inte för det var så dyrt. Vi får se vad gynekologen och/eller kuratorn säger. Beroende på var felet ligger kan det ju vara onödigt att kasta i sig diverse preparat.

Myter och skuldbelägger den infertila kvinnan.

Man kan inte blockera en graviditet med tankar. Stress påverkar endast om den är så extrem att ägglossning uteblir eller störs.

Enligt de flera fertilitetsläkare räcker 2-3 samlag i veckan, de avråder tom från att fokusera samlag till ägglossningsperioden och ligga varje dag, även om detta ökar chanserna om spermierna är normala. Det kanske bara är hobbypsykologen i mig som skenar men kag tycker ändå det låter som att han är rädd för att något ska vara fel hos honom. Som föregående talare sa, man kan ha hög sexlust och ha dåliga spermier, detta behöver inte bero på hormonella fel som leder till lågt testo utan även missbildningar, att testiklarna ej vandrat ner i fosterstadiet, infektioner, kromosomfel evt. miljögifter, rökning, alkohol, östrogenlikande ämnen.

Folsyretillskott ska alla som önskar bli gravida ta. Gärna även järn. Ja tar multivitamin kvinna.

Vanligt glidmedel och saliv bör undvikas men preseed går bra.

Inget tillskott har bevisad effekt på fertiliteten men det finns anekdoter kring vissa däribland munkpeppar. Sägs öka LH och progesteron.

Lycka till!
  • Helmut2
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 11:53:41 följande:

Vi fick ingen hjälp i Sverige eftersom de vid missfallsutredningen inte hittade något fel. Så de vägrade skriva ut några mediciner.

Jag misstänkte att det var mitt immunförsvar som var problemet. Men svenska läkare "tror inte" att kvinnans immunförsvar kan vara orsaken till att man aldrig blir gravid eller bara får missfall. Som tur är så vet de mer utomlands !

Jag hittade Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Då fick jag veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Det hade jag aldrig fått veta i Sverige ! Fick behandling med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och Intralipiddropp. Men missfall ändå.

Vi reste då till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstestet och fick veta att spermierna var för dåliga. Vi gjorde då dubbeldonation för att öka chanserna (ej tillåtet i Sverige) och använde dessutom PGS (kromosomtest av embryona). Vi har nu 5 normala embryon i frysen i Riga som vi planerar sätta in och samtidigt använda immunbehandling under 2018.

Men visst undersöker man för APS vid missfallsutresning i Sverige? Jag jobbar inom sjukvården och aps är erkänd som bidragande orsak till upprepade missfall
  • Helmut2

Hej! Vet inte om jag kan muntra upp något och ge lite hopp, testade positivt idag.

Spotting kom dag 23,24,25 men avstannade helt plötsligt något som aldrig skett förr. Idag på dag 29 vågade jag testa :)

Gick på akupunktur, åt bi drottning gelé och använde letrozol dag 5-9 denna cykel. Hpppas nu det håller sig! Lycka till allihopa vill smitta med grav baciller

• Helmut2

Nej, det har jag inte. Bara ett urintest som var klart positivt. Blir det missfall så blir det ju, Inget man direkt kan påverka. Men det kan ju bara ba att upptäcka en eventuell extrauteringraviditet så tidigt som möjligt, menar du så?

Fast kanske kan missfalls risken påverkas i mitt fall då jag har tpo ak så måste ta tsh det första jag gör på måndag, risk för missfall över 3 dubblad! (googlar för mycket)

• Helmut2

Ja förstår, det låter ju väldigt rimligt i ditt fall. Ja för säker från X är man väl aldrig även om risken är extremt liten. Lycka till med din ÄD!

Svar på tråden Knäckt av alla försök