Gylleneprinsessa skrev 2018-01-20 09:56:26 följande:
Nu har jag vidtagit åtgärder. Jag har ju tid för cellprovtagning hos gynekologen nästa vecka men orkar inte vänta så länge så jag ringde igår till sjukhuset i länet och bokade tid för ett första samtal med kurator som en del i en fertilitetsutredning. Det är två månaders väntetid till kuratorn och sedan en månad till till läkarbesök. Efter det får vi veta vad som eventuellt behövs göras.
Det känns bra att vara igång även om sambon fortfarande är lite skeptisk. Han tänker som ni ovanstående beskrivit från folk i er närhet, typ att vi inte ligger tillräckligt ofta, att jag blockerar mig eftersom jag tänker så mycket på det och att jag måste slappna av. Jag står på mig med att jag vill att vi gör den här utredningen för att veta, inte noja utan istället kunna slappna av. Det är skönt att det bara är två besök för att sedan få svart på vitt hur det ser ut. Det värsta för sambon kommer nog att vara att behöva lämna spermaprov.
Jag köpte igår kväll fertilitetsglidmedel samt folsyra över internet. Jag funderade också på att köpa munkpeppar men gjorde det inte för det var så dyrt. Vi får se vad gynekologen och/eller kuratorn säger. Beroende på var felet ligger kan det ju vara onödigt att kasta i sig diverse preparat.
Myter och skuldbelägger den infertila kvinnan.
Man kan inte blockera en graviditet med tankar. Stress påverkar endast om den är så extrem att ägglossning uteblir eller störs.
Enligt de flera fertilitetsläkare räcker 2-3 samlag i veckan, de avråder tom från att fokusera samlag till ägglossningsperioden och ligga varje dag, även om detta ökar chanserna om spermierna är normala. Det kanske bara är hobbypsykologen i mig som skenar men kag tycker ändå det låter som att han är rädd för att något ska vara fel hos honom. Som föregående talare sa, man kan ha hög sexlust och ha dåliga spermier, detta behöver inte bero på hormonella fel som leder till lågt testo utan även missbildningar, att testiklarna ej vandrat ner i fosterstadiet, infektioner, kromosomfel evt. miljögifter, rökning, alkohol, östrogenlikande ämnen.
Folsyretillskott ska alla som önskar bli gravida ta. Gärna även järn. Ja tar multivitamin kvinna.
Vanligt glidmedel och saliv bör undvikas men preseed går bra.
Inget tillskott har bevisad effekt på fertiliteten men det finns anekdoter kring vissa däribland munkpeppar. Sägs öka LH och progesteron.
Lycka till!