Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Maktlös som bonusmamma

Jag vet inte ved jag ska ta mig till. Min man har två barn, den älsta en dotter med mycket skinn på näsan och hon älskar mig och jag henne. Vi har klickat från dag 1. Nu hägrar killar och kompisar och hon vill inte längre sitta hemma o mysa. Dessutom vill hon närmre stan och därför vill hon vara mer hos sin mamma. Även om jag vet att hon inte hänger med henne heller.

Men det är inte här problemet egentligen ligger. Det är hans son.. han spelar HELA tiden. Dygnets alla vakna timmar, han hatar skolan, han har inga vänner förutom i och runt spelandet. Han lider av ångest och sover knappt. När han slutat spela kollat han på sin telefon. Bup gör ingenting!! Soc gör små försök.. skolan kämpar. Min man går kurser för att få bukt med allt men förgäves. Nu har han börjat skära sig i armarna och ändå gör BUP inget allt. Allt är piss. Jag står maktlös vid sidan av, mamman hatar mig så jag kan inte kliva in och försöka hjälpa till. Jag kan inte kontakta någon för jag är inte hans målsman.

Min man mår så dåligt av all och lyfter upp sonen till skyarna för att han ska må bra.. men allt slår tillbaka. Jag vill bara skrika ut all ilska och vrede men kan inte. Jag får dessutom massa påhopp och skit jag inte förtjänar av min man.. sonen sa nämligen nyligen att han inte vill vara här lika mycket längre.. och nu ser min man sig som en förlorare. Allt går ut över mig (och mina barn) de som älskar att vara här, de älskar min man och de tycker alltid om att vara här. De är här olika veckor alltså.. mina o hans barn. Istället för att se glädjen i min barn och den enorma kärlek han får, tror jag han är avundsjuk på det "jag har" samt att jag kan prata med mitt ex i telefon, bestämma om lediga, dagar, lov ,skjuts till sport ,kläder mm. Han och hans ex pratar inte alls.. de mailar och är inte alls överens.

Så, vad kan jag göra för att hjälpa till? Jag känner mig så maktlös.

• Svar på tråden Maktlös som bonusmamma
  • Anonym (Anna)

Ge upp allstå? Känns lite fegt.. jag vill lyfta familjen. Jag vill få det att bli bra. Jag älskar min make och hans barn. Samhället stöttar inte och reder inte ut sonens sjukdomsbild. Vi står utan hjälp.

Som sakt han man man gått på "kurser" (vissa med mamman) han har gått på en för föräldrar som har spelande barn och flera för att bli en bra pappa och stötta osv. Han får provat ge belöning och bestraffning till sonen (allt enligt kursens egna steg och alternativ) sonen har varit med på flera möten men hans mående är så svårt så jag själv anser att han är deprimerad (men någon utredning om det och medicin sätts ju inte in) för enligt bup är han inte tillräckligt dålig. Bup tycker att skolan är problemet och knuffar gärna över ansvaret på just dom. De har satt in extra stöd och han är så bra i skolan att han upplever den trist. Så jag tror problemet ligger hos sonens psykiska sjukdom.. alltså en allvarlig depression som han självmedicinerar via spel.. samt skär sig pga ångest...men ja.. det är min teori.

Men att lämna hus och en familj jag älskar och när det behöver stöttning känns faktiskt fel...

• Anonym (Anna)
    MochEsmamma skrev 2018-01-02 21:07:05 följande:

Känner igen mig i er situation fast jag är biomamma till en son som bara spelade, hade utbrott i skolan, funkade inte med kompisar alls. Jag sökte hjälp men fick inget. Jag och min man bråkade mycket. Vi var båda frustrerade och det gick ut över vårt förhållande. Hjälpen kom när sonen vägrade gå till skolan, då var han mobbad av klasskompisar och särbehandlas av lärarna för de visste inte vad de skulle göra. Skolan menade att det säkert var sonens aggressiva biopappa som var problemet och tyckte att en stödgrupp för misshandlade barn vore bra. Trots att sonen inte träffade sin pappa och aldrig blivit slagen. Iallafall ringde jag chefen för gruppen (kommunal verksamhet) och hasade ur mig vår situation med en suicudal 10 åring som bara ville spela jag beskrev även hans skolsituation. Denna chef ordnade så jag och min man fick träffa en familjebehandlare som hjälpte oss hitta strategier runt sonen och vårt förhållande.

Även skolan fick samtal från denna chef och vi fick remiss till BUP med förtur som remittera oss vidare och efter utredning fick sonen en diagnos inom autism spektrat. Det tog flera år innan sonen började må bättre, han var väldigt udda under många år och jag tålde inte att höra från speciellt min man att han var udda och jobbig. Efter autism diagnos gick jag och min man föräldrautbildning och hade stödsamtal. Kan ni söka hjälp via kommunen? Ursäkta om mitt svar blev långt och svamligt. Idag är min son 18, går i skolan, tränar, träffar kompisar och vill leva!

Tack för ditt svar.

Jo, det är via kommunen som vi fått den hjälpen med samtal och föräldrargrupp. Soc försöker driva på bup men det hjälper inte så mycket. Har du tips på hur vi ska gå till väga? Vem är bäst att kontakta i nuläget?!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ek) skrev 2018-01-02 21:24:19 följande:

Skaffa eget boende till dig och barnen. bli särbo. Dina barn ska vara huvudpersonerna.

När jag har mina barn är det bara vi fyra. Förstår inte att det skulle bli bättre av att jag flyttar?! Mina barn älskar min man och längtar och hoppar innan för dörren när de ser han kommer hem. Det jag känner är att min man blir ledsen av att mina barn är så lyckliga med vår familj medans hans som mår jätte jätte dåligt och vill inte leva. Jag kan förstå min man och känslorna.. kan inte vara kul att se sitt barn må så dåligt och stå hjälplös. Min man går emot mig då det blir "enklast" i ett förhållande... jag är ju bollplanket. Jag vill bara inte stå såhär hjälplös vid sidan av.. det finns ju inget jag kan göra när jag inte är bio mamman. Jag vill stötta min man och barnen.. jag vill inte ge uppjag vill hitta något jag aktivt kan göra.. men det verkar svårt
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mela) skrev 2018-01-02 21:37:44 följande:

Du och sambon kanske ska gå i familjerådgivning så att ni får hjälp att prata med varandra... Och så att han kan se styrkan i ER istället för att skjuta er ifrån och känna sig maktlös och avundsjuk för att du och ditt ex lyckas uppföra er som man ska.

Min sambo var lite svartsjuk I början för att jag och exet är normala just för att han och hans ex inte klarade av att prata övh...

Tack, jag tänkte på det tidigare idag. Kanske kan få oss att lyssna på varandra och att min man förstår hur jag tänker. Är så lätt att bli "taggig" när det bara är två som ska diskutera fram en lösning och då kan det lätt låsa sig och så kommer man sällan fram till en bra lösning. Ska prata med min man om detta!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (been there) skrev 2018-01-02 22:51:52 följande:

Sonen behöver hjälp mot ångesten och ev depression och det kan bup visst hjälpa mer än vad de gjort. Spelkurser i all ära men det är fel fokus när han mår dåligt! Att begränsa den enda kontakt han har utåt är inte rätt! Believe me, jag har 2 ungdomar som båda behövt stöd på olika vis under tonåren, bla BUP. En son var deprimerad hela högstadiet och till slut gick BUP med på att utreda eftersom depressionen inte blev bättre. De ville inte först för de sa att det är svårt utreda när man har en depression (vilket jag tycker är lite konstigt för en mkt hög grad av unga människor som får depression, får det för att något annat ligger bakom, tex en diagnos som man inte förstått att personen hade) , då måste man ju få fram det. 

Tycker ni ska läsa på om särbegåvning, det låter som ett klassiskt fall av depp pga det och att skolan inte förstått hur smart sonen är. Det är mkt vanligare än man tror (min son bl.a ) och det är inte det första man tänker på när ungar börjar strula. 

www.grundskoletidningen.se/4-2017/10-fragor-om-sarskilt-begavade-elever 

Be pappan och sonen läs detta och se hur mycket som känns igen.

Sedan kan ni jobba med samtal med sonen som bygger på att han själv ska vara väldigt delaktig i sitt eget liv (tex MI-metoden, motiverande samtal). Just nu är han givetvis helt frustrerad över bla skolan. Min son blev tom sjukskriven till slut för att det var skolan som gjorde att han mådde för dåligt till slut, då hade det gått långt. Hade skolan förstått bättre hade han kanske inte behövt dras med en depression i tre år. 

Tusen tack för ditt svar! Nu fick jag lite att göra! Jag har läst på.. och skickat länken till min man. Han ska läsa strax (är på jobbet) och återkoppla. Låter klokt det du säger.. Jag har försökt driva på min man att ställa tex BUP mot väggen och att vi måste hitta grund orsaken för att jobba med den först. Klart han spelar.. nu fattar jag mer efter läst länken. Han är bra på spel och där har han vänner som spelat på samma nivå. Dessutom som jag vet sen innan blir det ju dopamin som ger lust (beroende) att fortsätta.
  • Anonym (Anna)
    MochEsmamma skrev 2018-01-02 22:31:34 följande:

Kanske skolan kan hjälpa till att stöta på BUP. För oss reagerade BUP först när både skolläkare och psykolog skrev remiss. Jätte svårt att komma rätt. Känner du att pappan har bra strategier runt sonen? Det är så känsligt när saker inte fungerar och barn mår dåligt. Folk ska alltid tycka så förbaskat mycket. Och påtala när man gör fel men väldigt sällan när man hör rätt. Jag tror att nån för av familjerådgivning alt familjebehandling är nödvändig när någon i familjen mår dåligt. Tror inte på idén att flytta isär. Din man behöver få vara ledsen över att det inte funkar runt hans barn sen behöver man hitta strategier för att det inte ska ta över förhållandet. Svårt men du verkar klok och ha hjärtat på rätt ställe, hoppas ni får hjälp snart.

Tack för svar! Jag ska verkligen ligga på skolsköterskan, hon är bra. Hon jobbar även på skolan där mina barn går.

Tack för styrkan att kämpa vidare.
  • Anonym (Anna)

Jag är enormt tacksam för denna info jag får. Kommer en kort uppdatering här. Jag visade länken för min man som skrev ut den och vi där tillsammans med sonen och han strök över med penna där det stämmde (typ överallt) länk även skickats till hans mamma. Min man ringde skolsköterskan och hon har också läst. Dessutom läste hon just nu en bok i samma ämne och hade då tänkt just på min mans son. Nu på måndag blir det Bup möte och ett annat möte (med skolan för frånvaro, kallas tydligen bus möte) så pappret skall med på bägge mötena och så hoppas vi någon kan ta hans bekymmer på allvar.

Svar på tråden Maktlös som bonusmamma