Inlägg från: Anonym (Leg Apotekare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Leg Apotekare)

Jag är apotekare, fråga vad ni vill

Anonym (hur?) skrev 2017-12-30 13:52:56 följande:

Tänkte också passa på att fråga:

Tål inte NSAID och undrar om jag kan ta paracetamol fast jag åter metotrexate? Tänkte att läkaren sa att man absolut inte ska inta alkohol med denna medicin för det kan skada levern, och att det borde vara samma sak med paracetamol, eller är jag ute och reser...?

Stort tack på förhand för att du tar dig tid att svara på våra frågor!! :)

Jag förstår hur du tänker och du har helt rätt i att paracetamol kan skada levern. Däremot finns inga problem med att ta paracetamol-innehållande läkemedel samtidigt som du tar metotrexat. Men precis som din läkare har sagt bör du absolut inte använda några NSAIDs utan läkares rekommendation, liksom att du bör undvika alkohol. 

I vissa speciella fall kan en läkare sätta in NSAIDS under pågående metotrexatbehandling, men detta ska enbart göras under läkares uppsikt med täta kontroller och provtagningar av njur- respektive leverfunktion. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (hur?) skrev 2017-12-30 13:36:52 följande:

Vilka läkemedel rekommenderar du för svårt illamående? Jag måste ta cellgifter i låg dos, och Lergigan hjälper inte ett dugg. Lergigan Comp gör så jag inte kan sova. Jag är inte gravid.

Hade varit jättetacksam för exempel på läkemedel jag kan be min läkare om att få prova...

Andra alternativ vid illamående kan vara primperan eller  ondansetron. Mer ovanligt och mer specialicerat är akynzeo som inte ses lika ofta, me nverkar bli mer populärt att skriva ut vid cytostatika-inducerat illamående. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2017-12-30 17:24:26 följande:

Jag är ordinerad Orudis gel pga inflammerad hälsena. Jag har svårt att tåla den pga parfym. Tror du jag får effekt av Diclofenac Orifarm gel 11,6mg/g - den enda jag hittat som är oparfymerad?
    Jag försökte fråga en farmaceut på Apotea men tycker inte jag fick något riktigt svar.
    Jag frågade också varför Orudis gel är receptbelagd när inte t.ex. Voltaren gel är det. Jag har förstått att det är olika verksamma substanser även om de alla är NSAID. 

Det finns ett flertal NSAIDs som är receptbelagda och exakt hur man resonerat när man valt vilka substanser och styrkor som ska säljas receptfritt kan jag inte i detalj redogöra för.

Vad som kännetecknar NSAIDs såsom ketoprofen (orudis), diklofenak, ibuprofen med flera är att de är BÅDE antiinflammatoriska och smärtstillande. Detta genom att hämma enzymen COX1 och COX2 i varierande grad. En av de vanligaste biverkningarna är irriterad magslemhinna, och eftersom ketoprofen hämmar COX1 starkare än COX 2 så är den lite elakare mot magen, detta kan jag tänka mig är en av anledningarna till att just den är receptbelagd. 

Det finns ett likamedel (generika) till Orudis gel, som heter Siduro. Eftersom vare sig Orudis eller Siduro ingår i förmånen, så får vi på apotek inte byta mellan dem även om de är utbytbara med varandra. Just nu finns endast Siduro 100 g tub att få tag på, så ett alternativ är att be läkaren skriva ut den. Den innehåller ingen parfym.

Vad gäller diklofenak gel så så skulle jag säga att om du inte kan ta orudis gel nu pga parfymeringen, så kan du ta voltaren eller diklofenak gel tills du får kontakt med läkaren för att diskutera hur du ska fortsätta din behandling. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (W) skrev 2017-12-30 19:33:49 följande:

Är det verkligen sant att de läkemedel som apotekspersonalen alltid vill byta ut till är exakt samma som den variant man haft tidigare? Jag har hittills fått bytt p-piller två eller tre gånger och jag upplever att jag fått biverkning av de två senaste som jag inte hade med den första sorten.

Ja, det är alltid precis samma aktiva ämnen i precis samma styrkor, och således samma effekt. 

Det kan givetvis vara som ovanstående skrev att du reagerar på något av de andra ingående ämnena i tabletten. Vissa biverkningar av hormonet/hormonerna kan ta tid innan man upplever, så det kan likväl vara så att det är din kropp som reagerar på hormonerna. Om du vill utesluta att det är utbytestabletterna du reagerar på skulle jag rekommendera att du nästa gång du hämtar ut dina p-piller ber att få den tillverkare du hade första gången. Eventuellt kan den behövas beställas hem, så var ute någon vecka innan tabletterna tar slut för säkerhets skull. 

Upplever du så svåra biverkningar att du överväger att sluta med ditt nuvarande p-piller skulle jag råda dig att du kontaktar en barnmorska för att diskutera andra alternativ.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Adr1enn skrev 2017-12-30 00:06:44 följande:

Hej. Min 4-åring har varit förkyld i 6 veckor nu med återkommande feber och en hosta från helvetet ... Läkaren tror att hon kan ha förkylningsastma så hon fick Flutide Evohaler och Montelukast 4mg utskrivet idag. Till Flutiden fick vi ett schema att följa i drygt 2 veckor och Montelukast ska tas 1 tuggtablett på kvällen. I bipacksedeln till Montelukast, står det: "Montelukast Accord 4 mg kan även vara ett behandlingsalternativ till inhalationssteroider hos barn 2 till 5 år gamla som inte nyligen behandlats med kortisonpreparat som tas via munnen mot astma och som inte kunnat använda inhalationssteroider."

Kan jag ändå ge på kvällarna samtidigt som jag behandlar med Flutide?

Tack på förhand!

Btw, så är det bra att ni ifrågasätter när läkare ordinerar fel! Jag fick fel dos och tabletter som jag inte fick ta eftersom jag var gravid i v.32. Hade inte kvinnan på apoteket reagerat, hade jag ätit dubbel dos i 2 veckor!!!

Du kan lugnt ge henne både inhalatorn och tuggtabletten. Man kan ge montelukast ensamt utan inhalationsläkemedel, eller som ett komplement till ett inhalationsläkemedel. Kombinationen är vanlig och doseringen lämplig för hennes ålder.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Receptarie) skrev 2017-12-30 22:10:07 följande:
    Egenvården är det som drar in mest pengar, faktiskt, därför måste apoteken utöka sina sortiment och ta in mer icke "apoteksmässiga" produkter.

Ska jag vara ärlig så är jag ingen säljare, så jag tycker det är ganska jobbigt med denna ständiga press från arbetsgivaren (oavsett kedja) att sälja så mycket som möjligt. Jag förstår dock att vi måste sälja för att gå runt, för receptbelagda läkemedel är inte det vi tjänar mest på.

Det är väl okej om det är något som hjälper kunden i sin läkemedelsbehandling, tex om du får utskrivet en kortisonkräm pga eksem är det även bra att använda en mjukgörande kräm, eller tex antidepressiva mediciner som kan ge muntorrhet - då kan det vara bra med salivstimulerande sugtabletter (tex), eller örondroppar som kan ge fläckar på textilier - då är det bra med fetvadd så att det inte rinner ut. Men att däremot slänga in ett helt random erbjudande om tex smink-produkter köp 3 betala för 2 till en kund som hämtar ut antibiotika, det blir helt fel.

Ett exempel jag hörde från en kollega: Hon och hennes man var på ett byggvaruhus för att köpa grejer de behövde för att fixa något i hemmet (kommer inte ihåg vad, men det är inte så viktigt). De fick hjälp av en väldigt trevlig anställd, som såg till att de verkligen fick med sig allt de behövde och slapp upptäcka hemma att väsentliga delar saknades och att de därför måste åka tillbaka. Detta tycker jag är en bra försäljning, men inte att pracka på folk saker de inte behöver.
    Jag håller helt med dig, det är ett oerhört säljfokus idag på apoteken och det är i egenvården apoteken plockar hem sina pengar, på gott och ont för oss som arbetar då det blir mycket säljtryck uppifrån. Jag tänker att här är det viktigt att vi sätter ner foten och värnar vår professions förtroende, och gör precis som du också säger - vi hjälper våra kunder att optimera sin läkemedelsbehandling och hjälpa till bästa möjliga resultat (det är vårt jobb), inte att se till att kunden även köper en förpackning handkräm på vägen ut. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    En liten exposé över de tokigheter Anonym (...) lyckats få ihop det senaste dygnet 

Anonym (....) skrev 2017-12-29 12:42:00 följande:
    Fungoral schampo eller kräm är utmärkt mot mjällexeme. Finns recepfritt

Fungoral kräm blir svårt att hitta då någon sådan inte finns, fungoral finns enbart som schampo. Det aktiva ämnet, ketokonazol finns förutom i schampo även som tablett (receptbelagd). 

Behandling av mjälleksem i ansikte är inte egenvård, utan ska ske efter kontakt med sjukvård, en vanlig behandling är daktakort kräm som förutom ett svampdödande medel även innehåller kortison. 

Anonym (....) skrev 2017-12-29 22:32:34 följande:
    Eftersom Panodil är samma som Alvedon och billigare får man även det på högostandskyddet.
    Det här har vi redan harvat igenom, och bara för att ett läkemedel ingår i förmånen får man inte alltid tillgodoräkna sig kostnaden på sitt högkostnadsskydd. 

Anonym (....) skrev 2017-12-29 23:17:54 följande:
    Dessutom är Paracetamol fri prissättning vilket innebär att varje apotek själva väljer vad den ska kosta. Så att just ni har den billigare än Alvedon och Panodil innebär inte att alla apotek har det.
    I exemplet jag angav använde vi oss av Alvedon/Panodil/Paracetamol 500 mg i förpackning om 100 tabletter. Dessa ingår i förmånen. Det innebär att priset på dessa förpackningar sätts av staten, och denna månad (eftersom priserna omförhandlas varje månad) är Panodil dyrare än Alvedon. På alla apotek, eftersom kedjorna ej får ändra dessa priser.

På de receptfria förpackningarna av Panodil och Alvedon (med 20 tabletter) är det dock fri prissättning eftersom dessa inte ingår i läkemedelsförmånen, och priserna kan variera mellan de olika kedjorna. 

Anonym (....) skrev 2017-12-29 23:58:19 följande:
    Panodil ingår i högkostnadsskyddet och blir alltid med förmån. 

Paracetamol är fri prissättning och ingår i förmån
    Panodil ingår i förmånen men får inte alltid tillgodoräknas i högkostnadsskyddet. 

Sker uttaget för tidigt (innan 2/3 av tidigare uttag har kunnat förbrukats enligt läkares ordination), så expedieras läkemedlet utanför högkostnadsskyddet. 

Står det Alvedon på receptet, men månadens vara är paracetamol orifarm, och du vill ha Panodil, så expedieras läkemedlet utanför högkostnadsskyddet.

Har förskrivaren skrivit receptet utanför förmån (ja, förskrivaren kan välja att göra det), så expedieras läkemedlet utanför högkostnadsskyddet.

Anonym (....) skrev 2017-12-30 10:34:42 följande:
    Tekniskt sätt då räknas det enbart som knark när man tar det olovligt, dvs utan att ha fått det på recept. Man har köpt det på gatan. 

Så nej, ingen läkare skriver ut knark på recept, däremot skriver de ut narkotiska preparat för smärtlindring när det finna behov.
    Läkare skriver även ut narkotiska preparat för andra indikationer än smärta.
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 19:11:31 följande:
    Orudis är både smärtlindrande och antiinflammatorisk vklket inte voltareb/diclofenac är, därför är den receptbelagt.

Nej, du får inte samma effekt då det är två olika preparat
    De är båda NSAIDs och är därmed både antiinflammatoriska och smärtstillande. 

För övrigt borde du förlora din legitimation som sjuksköterska, då du verkar ha sovit dig igenom din utbildning (om du över huvud taget har en)
  • Anonym (Leg Apotekare)
    kakanfakan skrev 2017-12-30 23:11:34 följande:

Vad är det här för tablett? www.pixeltopic.com/image/witexbllgjzsfpv/

Vad jag kan läsa ut kan det vara en gammal tablett av Carvedilol Hexal, 3,125 mg, men det är svårt att säga säkert då databaserna ofta är ofullständigt uppbyggda. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Miami skrev 2017-12-30 22:29:08 följande:

Hej! Har haft besvär med reflux till och från sedan tonåren, är 35 idag. Senaste året har det förvärrats, troligtvis pga mycket stress och Treo (inget annat fungerar vid huvudvärk). Jag har ätit omeprazol 20 mg nu ungefär 1 år med kortare uppehåll, nu sista tiden har jag ökat till 2 ggr per dag eftersom inget annat hjälper... Försöker dra ner men har konstant ont och sveda i svalget (Äter även novalucid varje dag). Vad säger du, är detta ok eller kan det finnas långtidseffekter av den höga dosen? Tar treo ett par gånger i veckan fortfarande. Tacksam för svar, svårt att läsa sig till!

Det låter som att du passerat egenvårdsbehandling för länge sen, då vi rekommenderar Omeprazol i max 14 dagar utan läkarkontakt, om man inte känner att besvären förbättras. När träffade du senast en läkare för dina besvär.

Treo verkar irriterande på magslemhinnan och jag skulle starkt avråda dig från att fortsätta ta Treo, då du riskerar att få magsår. Magkatarr låter det som att du redan är drabbad av. Iom att du behövt öka dosen omeprazol, men även behöver komplettera med novaluzid så tycker jag verkligen att du ska ta kontakt med en läkare efter helgen. 

I övrigt så är det bra om du nästa gång du talar med din läkare ber att få ett nedtrappningsschema att använda när du vill sluta ta omeprazolen, att sluta tvärt när man tagit omeprazol under en längre tid kan öka dina besvär, och du skulle nog uppleva att det går betydligt enklare att fasa ut omeprazolen. Just nu låter det dock som att du behöver den. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Frågor) skrev 2017-12-31 01:01:11 följande:
    ok är kortison bra för huden då? hur är det med Xyliderm? 
    Kortison kan hjälpa till att lindra dina besvär, men jag skulle råda dig att kontakta en läkare för att få en ordination anpassad för dig. Jag tror inte Xyliderm skulle avhjälpa dina besvär, men kanske att du känner en viss lindring för eventuell klåda. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Lite orolig) skrev 2017-12-31 01:04:13 följande:

Jag blev diagnostiserad med ADD som vuxen.
    Jag har tagit Strattera(mot min ADD) i två år nu och har nu de senaste två veckorna även börjat ta Ritalin(också mot ADD). När jag för en vecka sedan var hos sjuksköterskan som skulle mäta mitt blodtryck(pga Ritalin) påpekande hon att Strattera tillsammans med Ritalin var en underlig kombination att få utskrivet. Kan även tillägga att jag också tar sertralin (mot depression & ångest), vilket jag har tagit de senaste fem åren.

Är det okej att ta de här medicinerna tillsammans eller kan det här sluta illa för mig?

Jag håller inte med sjuksköterskan och detta är en kombination jag sett vid ett par tillfällen tidigare. Strattera är egentligen inte förstahandsvalet när det gäller nyinsättning, men detta är framförallt pga kostnadsskäl, då fabrikanten är ovillig att sänka priset. Eftersom du fått Ritalin utskrivet så antar jag att din behandling utvärderas av psykiatriker med regelbundna intervall, och jag tycker du kan känna dig trygg i kombinationen.

Kombinationen Ritalin och sertralin skulle kunna resultera i en något ökad risk för serotonergt syndrom, men denna koppling är svag. Var uppmärksam på eventuellt illamående, yrsel, svettningar elller lågt blodtryck. Jag vill dock poängtera att det är många som använder kombinationen av dessa tre utan problem. Min bedömning är att du kan känna dig trygg med de läkemedel du tar
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Också apotekare) skrev 2018-01-01 12:14:43 följande:

Har du ångrat din utbildning?

Nej, jag kan inte säga att jag ångrar min utbildning, inte alls. Däremot kan jag känna mig väldigt överkvalificerad, och håller ögonen öppna på tjänster inom läkemedelsindustri. Jag har en doktorsexamen i bagaget och saknar att bli konstant utmanad i mitt arbete. 
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Doxy) skrev 2017-12-31 08:41:12 följande:

Jag har 3 månader gammal doxycyklin hemma. Doxy ska ju bli toxiskt efter utgångsdatum men alla vet ju att det kan vara någon marginal på det. Kan jag ta dem fortfarande? Hur länge efter bf-datum?

Jag skulle aldrig rekommendera någon att ta ett läkemedel efter bf-datumet, i och med att varken effekt eller säkerhet inte kan garanteras efter utgångsdatumet. 

Jag vill också passa på att be dig att lämna in din utgångna förpackning till apoteket så den kan destrueras på ett säkert sätt utan att antibiotikan kommer ut i naturen. För det sista så skulle jag inte rekommendera att du tar doxycyklin utan läkarordination, antibiotika bör bara tas på läkares ordination för att minska resistensutveckling i samhället. Av samma anledning ska man alltid ta hela kuren, och lämna tillbaka resterna till aptek.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (A) skrev 2017-12-31 08:59:50 följande:

Får Ni lära Er, vilka mediciner? Som har " Black Box Warning"??

Vi får lära oss om risker med vissa klasser av läkemedel, men black box warnings är inget som vi fick lära oss under utbildningen, framförallt pga att detta är en amerikansk myndighet (FDA) som utfärdar dessa och de således inte används i Sverige. 
  • Anonym (Leg Apotekare)

Jag har jobbat på apotek lite mindre än 2 år, hade en ingångslön på 31000. Jag skrev 1.8 på högskoleprovet, och började utbildningen 2005, därefter doktoranderstudier innan jag slutligen hamnade på apotek.

• Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Receptarie) skrev 2018-01-01 22:17:23 följande:

Hm. När jag sökte 2003 till receptarieprogrammet, så var det ett annat betygssystem tror jag, men jag hade nog 15,7 eller nåt sånt. Har inte koll på det nya betygssystemet så har ingen aning om vad mitt betyg motsvarar, tyvärr. 

När jag började jobba, 2007, så fick jag 18000:-/månad. Nu 10,5 år senare har jag 29500:-/månad. Ligger fortfarande lite lågt jämfört med andra som utexaminerades samma år som mig, men va sjutton. Det är ändå en ganska bra lön, tycker jag.  Nästa år kommer jag förhoppningsvis över 30000

Har du jobbat på samma apotek länge? Jobbar du i en stad som utbildar farmaceuter? Låter lite lågt tycker jag för så många års erfarenhet.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill