Inlägg från: Anonym (häpnar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (häpnar)

Bonusarna har mer sparat

Anonym (ts) skrev 2017-12-27 14:21:27 följande:
    Jo det önskar jag, men jag har inte samma tursamma liv som min sambos ex som alltid levt i överflöd. Jag tycker bara det kommer kännas hjärtskärande att se mina barn få en såpass mindre summa än deras äldre halvsyskon, det är det såklart jag reagerar på. Och enligt mig ska syskon sinsemellan ha det rättvist, därmed även det ekonomiska biten. Jag tycker de alla ska ha lika mycket i tillgångar så nej, det känns i mitt mammahjärta att våra två barn inte kommer kunna köpa lika fin lägenhet m.m. Tycker det räcker att hans tidigare barn redan idag lever ett såpass överdådigt liv hos deras mamma att nån måtta får det vara när de väl blir vuxna. Men nehej, istället får jag höra att de kommer få ÄNNU mer då, och att min sambo inte ens vill rätta ut saken... Jo jag blir bitter och sur..
    Men du är ju helt ute och cyklar, och det är så märkligt att du inte inser det själv! Det är verkligen superkonstigt att du tycker att pappan ska göra skillnad på sina barn - bara för att du inte förmår bidra med lika mycket till dina barn som dina bonusbarns mamma (och hennes släkt) gör.

För det är ju där skon klämmer. Deras mamma och hennes släkt är uppenbarligen mycket rikare än vad du och din släkt är. Vill du ge dina barn lika mycket som deras halvsyskon får, ja, då får du se till att börja tjäna pengar. 

Man kan absolut inte göra de jämförelser du gör - barnen är ju inte helsyskon, och deras andra förälder har rätt att ge dem hur mycket hon vill. Och skulle pappan sedan försöka kompensera sina andra barn (de han har med dig) blir det ju bara jättekonstigt. De är som sagt INTE helsyskon och därmed kan de heller inte vänta sig att ha exakt samma summa på banken när de blir myndiga. 

Och jag förstår ärligt talat inte hur det kan anses "hjärtskärande" att dina barn kommer ha mindre på banken än sina halvsyskon.

Jag ska berätta för dig vad som är hjärtskärande: det är att bli mobbad.. eller att växa upp med missbrukande föräldrar.. eller att mista någon man älskar... eller att ha andra svårigheter i livet som man inte vet hur man ska bemästra. 

Att "bara" ha ett sexsiffrig summa på kontot den dag man fyller 18, är däremot inte det minsta hjärtskärande. Inte ens om ens halvsyskon har ett sjusiffrigt belopp. En fin lägenhet är ingen mänsklig rättighet, eller ens något som är viktigt att ha för att bli en hel människa. 
  • Anonym (häpnar)
    Anonym (Skaffa inte barn om du inte har råd...) skrev 2017-12-27 21:51:56 följande:
    Det där tål jag faan inte, alltså. Du hade satt undan dom för barnens skull, hur du nu än vrider och vänder på det. Här kommer en av de barnen (numera vuxen) som minsann också hade en mamma som "sparade" till sina barn och tog allt själv "när det inte gick" att spara. Något hon berättade för mig i vuxen ålder, varför vet jag inte. Hon borde bara hållit tyst. De där pengarna hade varit perfekta för mig som var mycket sen ut på bostadsmarknaden (satt mååånga år i bostadsköer runt om på både rimligt och orimligt avstånd från mitt arbete). Hade jag haft en insats redan som 18-21-åring så hade jag inte suttit låst på en svindyr hyresmarknad idag, utan suttit på en bostadsrätt (vilket såklart hade gett mig en annan framtid redan som ung). OBSERVERA alltså att jag inte kritiserar att "alla barn inte får en insats till bostadsrätt eller annat", utan jag kritiserar att föräldrar "sparar" till sina barn och sedan använder upp pengarna själva. Sedan är jag iochförsig även kritisk mot föräldrar som inte sparar. ALLA som envisas med att skaffa barn till en redan överbefolkad värld VET att det inte finns några jobb, bostäder, pensioner, med mera, med mera. Är man då ändå tvungen att skaffa barn så ska man se till att barnen har ett kapital när det blir stort. Det får vara ditt straff för att ge liv till någon som inte har en speciellt bra chans i den här världen, om du nu inte har fett med cash och kan betala barnens framtid.
    Precis som ts resonerar du jättemärkligt. Ingen förälder är skyldig att spara till sitt/sina barn - ens om de har ekonomisk möjlighet.

Din mamma hade uppenbarligen viljan, men inte möjligheten, eftersom hon var tvungen att använda upp de pengar hon hoppats kunna ge till dig i vuxen ålder. Därmed var det ALDRIG dina pengar. De var hennes hela tiden.

Och jag gissar att hon ansåg att det var bättre att använda dem för att se till att ni hade mat på bordet och tak över huvudet så länge du var barn - medan du verkar ha varit villig att lev som hemlös som liten, bara du fått en fet kontantinsats som vuxen och kunnat göra bostadskarriär helt utan egen ansträngning.

Ja, du resonerar som sagt så konstigt att det är svårt att ens bemöta. Upp och ner-vända världen. Som om pengarna någonsin var dina, bara för att din mamma hade hoppats kunna ge dem till dig.. Nej, de var hennes HELA TIDEN. 

Och det största problemet mänskligheten står inför (i vårt land åtminstone) är inte brist på cash, utan att vi håller på att förstöra det enda jordklot vi har. Där har du ett verkligt problem. 
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat