Inlägg från: Anonym (Olivträd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:10:30 följande:

Får hon tillbaka sitt rum om hon återupptar umgänget och boendet hos er?

Det hör faktiskt inte till tråden.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:09:44 följande:

Är väl bara le och ta emot med öppna famnen så som man gör med "förlorade" barn som kommer tillbaka. Vad skulle du/ni annars göra?

Var ju exakt vad vi gjorde, var står det motsatsen?

Frågan var hur JAG förhåller mig, inte min man. Han har sin relation, jag min. Jag undrar exempelvis hur ärlig jag ska vara kring detta, hur jag tar upp det OM jag ska ta upp det.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:21:07 följande:

Klart det gör. Visar på din/er föräldraförmåga.

Haha och det hörde ÄNNU MER till tråden ;)
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (two) skrev 2017-12-26 17:25:38 följande:

Försök att hitta ett sätt hur du ska förhålla dig till henne, låt sedan pappan sköta det praktiska med hur ofta hon ska bo hos er.

Var i trådstarten hittar du en fråga om det praktiska? Om boendet? Leta igen isåfall. Den dagen jag tycker främlingars spontana råd är avgörande beslut kring min familj har jag stora problem..
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:29:53 följande:

Så vad är svaret? Kommer hon få tillbaka rummet?

Bestäm du!
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 17:59:45 följande:

Oh my lord... så om man pratar med sitt barn så skvallrar man?

Det är jävligt märkligt hur det hönsas med den bortskämda, missnöjda prinsessan för att i nästa mening kalla ts dotter för skvallerbytta.

Skämmes ta mig fan.

Ts, ignorera dem som hoppar på dig.

Ja det är inte ens värt det. Patetiskt.

Eller hur här på fl fungerar det så, skillnad på barn och barn, de första barnen är alltid öronmärkta hur man än vrider på det. De är prinsessorna, andra hands familjen är just andra hand. Det är säkert de barnens fel också. Ja du en skvallerbytta för att man pratar med sina barn.. Lågt, patetiskt och mycket löjligt uttalande. Stor suck. Skämskudden på!
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 20:56:41 följande:

Fast Ts skriver själv att informationen om styvdottern kommer från hennes barn.

Ja ingen har sagt det motsatta eller? Klart man får info om man pratar med sina barn, prova!
  • Anonym (Olivträd)
    vetlanda skrev 2017-12-27 01:29:24 följande:

Vet inte hur gammal tjejen var när du kom.in i hennes liv. Men det är en sak som ofta spelar in. Sätt ditt ego åt sidan är mitt råd. Var ödmjuk och snäll så kommer de andra förhoppningsvis automatiskt. Hon har inte valt dig till sin styvmorsa. Du har valt att leva med hennes pappa och hans barn fick du på köpet.

Jag har satt detta ego åt sidan så många gånger så det är inte ens värt att räkna. Varit ödmjuk och snäll, böjt mig hejdlöst och sträckt mig på långbänk tusen gånger om, det hjälper fortfarande inte. Jag kom fram till att inte påverka nåt jag inte kan och lägga energin på de som uppskattar det. Sen är jag inte elak, men heller inte engagerad. Jag blev sjukskriven pga denna bonusdotter bla. Det är mycket men kan inte gå in detaljerat här, men tro mig jag har belägg för det. Jag är inte bakom flötet.
  • Anonym (Olivträd)
    Luffi skrev 2017-12-27 02:27:04 följande:

Får dottern någon hjälp angående ångesten hon säger sig ha? Annars kan ju det vara en början, kanske gå i terapi tillsammans för att försöka komma fram till varför det blev såhär?

Risken finns ju att hon slår ifrån sig det men då har du ändå sträckt ut en hand och visat att du är redo att komma vidare med er relation.

Sen undrar jag också lite just över rum situationen. Klart 5 åringen har större behov av rummet än någon som aldrig är där men om ni vill ha en bra relation och att hon ska känna sig välkommen kanske det vore idé att hon ändå får tillgång till ett eget rum?

Misstänker att det inte är många 16 åringar som skulle känna dig bekväma med att dela rum och ha väldigt begränsat privatliv.

Aldrig för hon har ingen ångest. Saker och ting passar sig bara inte för henne här.

Hon har gjort klart att hon vill inte, hon har varit väldigt bestämd med det. Det kan jag inte skriva här hur men tro mig jag är mållös. I så många år vi hade en god relation, jag gjorde väldigt mycket med henne och för henne, det är obegripligt och för mycket att ta in. Om jag säger det såhär, länge kände jag mig som hennes andra mamma och var stolt över det.. Tro mig jag har inte bara bestämt mig över en natt, eller i det ögonblicket jag klev in i makens liv att vara elaka styvmodern, länge var jag inte det heller, men så blev jag visst det. Ingen styvmamma väljer det, att ni inte här på fl förstår det, det är inget man väljer. Familjer och relationer blir komplexa, för det är så många människor i olika familjer man ska co - worka med och ta hänsyn till osv. Det blir ibland komplext. Man kan tyvärr inte trolla hur mycket man än vill så.
  • Anonym (Olivträd)
    sextiotalist skrev 2017-12-27 09:49:51 följande:

Det var väl flickan som exkluderade sig själv.

Ts har berättat i tråden att hon har mer eller mindre slagit knut på sig själv för att få flickan att trivas hos dom, hur mycket tycker ni att en ny ska göra (inräknat att egna barn ska backa) för att göra barnet nöjt.

Det finns primadonnor.

Jag har läst trådar om helsyskon till primadonnor, där syskonen fått backa för att primadonnan ska må bra.

Exakt, alla har slagit knut på sig själva. Jag fick alltså inte sitta vid köksbordet när hon kom hem då ville hon inte gå förbi, min dotter fick inte leka med kompisar för de var jobbiga, min mamma fick inte vara barnvakt hemma hos oss för då var hon inte trygg, hon var van med sin egen mormor, jag fick aldrig någonsin bestämma nåt för då fick hon skäll och vi var fruktansvärt elaka hur kunde jag bestämma och pappa låta mig bestämma om vi skulle grilla korv eller hamburgare. Då bestämde jag över hennes pappa. Om vi ville ha med henne på nånting, vilket vi ofta ville, så tvingade vi henne hon fick inte göra som hon ville och hon mådde dåligt. Jag gav upp min dotters rum för henne! Det gör jag aldrig om! Min dotter och andra bonusdotter fick dela rum varannan vecka, medan denna primadonnan hade eget här och varannan vecka stod det ju då tomt samt att hos sin mamma hade hon också eget rum, så min dotter fick bara eget varannan vecka hon varje, trots att min dotter bodde heltid här. Så nu gör vi inte om detta, vår femåring får hennes rum och hon får som vilket annat helgbarn som helst sova på extrasäng, det får min dotter göra hos hennes biologiska, inget konstigt med det. Inte tycker jag hon har dumförklarad styvmor för det! ASGARV. Givetvis kan inte de uppehålla ett helt rum för min dotter för nåt besök om året. Orimligt, det vet alla med förstånd.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!