Hellan skrev 2018-02-09 20:51:52 följande:
Är det någon här inne som gjort kub ul tidigare?
Jag ska söka ledigt för mitt och funderar över hur lång tid jag skall uppskatta att besöket tar?
I övrigt mår jag sisådär, trött, mår illa om jag äter för mycket, eller om det går förlängt mellan målen. Tarmarna sväller upp så fort jag äter så jag ser gräsligt tjock ut/gravid, å nu har jag naturligtvis dragit på mig en redig förkylning med allt vad det innebär, orkeslös, halsont, hes, hosta, onda bihålor.
Sen har jag en fundering till. I natt vaknade jag och skulle vända mig i sängen men då fick jag en mycket kraftig skarp smärt attack nere till höger i magen, så pass att jag trodde att något brast i mig och att jag skulle måsta ta ambulans till akuten men den varade bara i kanske 5 SEK och efter det har det inte smärtat mer men om jag trycker där så är jag öm.. vad kan det vara?!
Jag har gjort kub. Läs på innan så du förstår vad det är de undersöker - en sannorlikhetssiffra. Du får alltså inget ja eller nej, svart eller vitt svar. En sannorlikhet mellan 1/2 till 1/20 000 att foster har trisomi på kromosom 15, 18 eller 21. Allt under 1/200 klassas som hög risk. Fundera på varför du gör det. Och vilken siffra är du cool med? 1/300? 1/1000? Och hur kommer du känna om du hamnar under 1/200?
Jag fick 1/15 med min son och det var en fruktansvärd vecka att gå och vänta på svar på det mkp som jag fick göra därefter. Sonen visade sig vara fullt frisk - inga kromosomföröndringar. Jag gör alltså aldrig om kub - det var för hemskt att få ett sådant skrämselsvar. För mig är det viktigt att få ett tydligt besked. Jag gör nipt direkt.
Med det sagt - klart att kub kan räcka för många, särskilt bra känns det nog om man hamnar i toppskiktet. Jag vill bara att man inser innan vad det är man kan ställas inför och tänker igen varför man gör det.