Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF September 2018

Lilj3 skrev 2018-01-26 20:34:22 följande:

Jag är också väldigt frusen. Värst är det på eftermiddagarna. Går runt med ca 100 lager kläder på mig här hemma men fryser ändå.

Jag med, men det har blivit lite bättre sista veckan. Jag fick ta blodprov och kolla sköldkörtelhormon, lågt värde kan ge frossa, men mina värden var bra. Enligt bm blir det ofta bättre med tiden.
  • Mimipig
    Orkide skrev 2018-01-27 08:00:23 följande:

Vad kul för dig Nostalgity att du fick se din lilla böna igår!!

Man tänker äntligen helg kanske kan få sova lite bättre. Barnen var uppe senare än vanligt så de sover nog lite längre. Hah trodde jag. Jag vaknade 2.30 var uppe o åt en macka vid 03. Somnade vid runt 04. Kl 05 ropade fyraåringen. Försökte få henne att somna men icke. Å till slut var båda vakna. Kl 6.10 gav jag upp. Härlig dag :S

Nä, fy så jobbigt. Jag tycker att det är ett problem att vår son börjat smyga in till oss och sover i vår säng halva natten, men han sover ju ändå fram till sju, sen får han min mobil och tittar tyst i en h minst. Det är ju rätt smidigt jämfört med din natt. Men helst vill jag ju att han ska stanna i sin säng och sova hela natten. Vet bara inte hur jag ska lyckas med det...
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-29 08:37:42 följande:

Fått tid 13.30 till en doktor via vc. Får se vad han säger?

Måste man vara inskriven för att bli sjukskriven?
  • Mimipig
    Spajk skrev 2018-01-30 12:59:41 följande:

Eftersom det här är min första graviditet som jag vill fullfölja (gjorde en abort förra året) så är jag lite vilsen. Är UL och fosterdiagnostik samma, eller snarare, görs det vid samma tillfälle? Ska jag boka det redan nu? Är i vecka nio (8+2). Jag ska inte på inskrivning förrän 20/2, sååå lång tid dit! Är orolig nu då jag inte är lika illamående och inte känner av molandet i livmodern lika mycket. Brösten är fortfarande svullna (typ en strl) och känner att jag har svårt för viss mat, särskild varm mat, men symptomen avtar så att säga. Om någon kunnig vill stilla min oro lite. Funderar på om jag ska kontakta gyn och säga att jag vill kolla att den är kvar och att hjärtat slår och så.

Fosterdiagnostik betyder att man undersöker hur det är ställt med fostret, som tex kub, nipt, moderkaksprov eller fostervattenprov. Läs mer på tex 1177.se Jag antar att du är under 35 och att ditt landsting inte erbjuder kub gratis? Undersök saken! Du kan alltid boka ett ultraljud privat för att se att hjärta slår etc. ca 600kr. Även kub (eller annan fosterdiagnostik) kan göras privat om landstinget inte erbjuder det.
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-30 11:33:03 följande:

Tio tusen för en vagn tycker jag är sjukt för mycket pengar för en vagn! Oavsett pappa lr inte med i bilden..Det är bara En vagn som barnet ska ha i 2-3år..ingen jävla rymdfarkost!

Man kan få en bil för dom pengarna! Nej, var sak har sitt pris. Vi har satt 5000 för en vagn, men då ska den tammetusan ha ALLT och vara HELT perfekt!

Förstår inte folk som köper skötväskor i dyra märken för flera tusen heller. Till förra barnet hade jag en axelremsväska för 75 å rean.

2nd är lika bra som nytt! Älskar loppisar t. E. X. Brukar göra stora fynd!

Hehe, vi köpte en sån där svindyr vagn förra gången. Men den var skitbra och den kommer ju att halvera sin kostnad nu... men det mesta andra har vi fått låna, ärva eller köpt på Blocket. Känns skönt att allt typ redan är klappat och klart för nästa bebis. Och vetskapen om att man inte behöver 90 procent av vad de säljer i babybutikerna.
  • Mimipig
    emhu skrev 2018-01-31 07:10:14 följande:

Hej!

Jag är 31 och väntar mitt första barn. Borde vara vecka 7+4 idag. Jag har följt den här tråden sedan jag plussade för ca 2 veckor sedan men hade ett mf i våras så ville inte skriva för tidigt här...är väl lite vidskeplig av mig. Till saken hör också att jag har blivit diagnostiserad med tidigt klimakterie så att jag blivit gravid på naturlig väg är ett mirakel. Hade precis satt igång äggdonationskarusellen innan jag plussade. Är därför helt sjukt orolig för ma/mf. Men imorgon är det VUL!

Överlag mår jag rätt så ok. Molvärk som är som stark mensvärk då och då, ömma bröst (går lite upp och ner) och illamående med kräkningar på kvällarna. Det jobbigaste är dock tarmarna! Jag har rätt så mycket problem med tarmarna i vanliga fall och nu jag inte kunnat göra nummer 2 sedan i lördags. Någon med samma problem? Jag känner mig väldigt uppblåst men har inte ont. Vad gör man åt saken? Ska man gå till apoteket och köpa någon receptfritt eller ska man köra på de vanliga kostråden som katrinplommon, kiwi, mörkt bröd etc? Grönsaker blir jag illamående av så fort jag tänker på så just nu är det inget alternativ. Någon med erfarenhet?

Åh, grattis till miraklet! Jag tar laxoberal-droppar när jag blir förstoppad. Finns receptfritt. Ganska snällt jämfört med regelrätt laxermedel.
  • Mimipig
    Orkide skrev 2018-01-31 08:21:56 följande:

Klockan nio har jag tid för ultraljud. Mår så illa just nu, vet inte hur jag ska klara mig dit

Jag ska också på ul idag. Lite nervöst är det ju, men just det här momentet har inte skitit sig förut, så detta är inte min stora skräck. Känner mig väldigt gravid. Må det gå väl ändå, för oss båda. 7+0 idag.
  • Mimipig

Nu har vi varit på ultraljudet. Det fanns ett hjärta som slog, så det känns skönt att veta. De mätte till V6+0 istället för 7+0. Däremot låg det massa vätska runt livmodern som de tyckte var ovanlig. Det var först en sköterska och sen en bm som kollade. De ville att en läkare skulle titta, men han satt i konferens. De filmade då ul så läkaren ska ringa i em om jag fattade rätt och komma med ett utlåtande. Han hann inte titta när vi var där, men hälsade att ?vi ska inte vara oroliga?. Fast det är ju lättare sagt än gjort. Men hjärtat slog! Det är ju väldigt bra. Har någon annan hört talas om vätska runt livmodern?

• Mimipig
    beso skrev 2018-01-31 16:33:18 följande:

Hej! Va bra bebisen ser ut att må bra! Men vart fanns vätskan? innuti livmodern? Fast utanför hinnsäcken? Har inte hört om detta förut! Har dr ringt upp ännu? Håller tummarna!

Lite oklart. Utanför livmodern, tyckte jag de sa, men de vågade ju inte uttala sig, de ville att läkaren skulle göra det istället. Men tror du han ringde? Icke. Jag hade det på känn. Fan. Jag ville känna mig omhändertagen den här gången! Jag hatar att vistas på Centrum för fostermedicin. Och telefontiden är bara 8-9.30. Så imorgon ringer jag och kräver besked. Jag ska tillbaka på ul om två v igen, för att se hur det utvecklats, men det hade ju varit skönt att få höra av en läkare som faktiskt TITTAT på ultraljudet att det ser ok ut.
  • Mimipig
    Isathe skrev 2018-02-01 08:05:56 följande:

Ja, den växer ju några millimeter varje dag, så de stämmer säkert. Utifrån vul är jag idag i 10+0, å enligt hur bm räknar och utifrån sista mens är jag 10+3 idag. Bm kommer fortsätta räkna så fram tills rul, så ska bli spännande å se vad dom säger då.

Jag glömde fråga hur lång bönan var igår, men den var ?jätteliten? enligt bm och hon mätte den till 6+0, en hel v yngre än mina beräkningar (och min bm:s beräkning). Är inte det en lite väl stor diff? Så den växen en mm per dygn?
Svar på tråden BF September 2018