Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF September 2018

Uppdatering: Nu ringde sköterskan. Läkaren har tittat på bilderna och han anser inte att någonting ser onormalt ut. Det kan vara en liten blödning i/utanför (glömde be dem speca exakt var den är) livmodern som inte kommit ut, men det ska inte vara onormalt. Det finns ett levande foster och det är huvudsaken. Om två veckor får vi se hur det har utvecklats. Jag känner mig väl lite lugnare, men inte 100.

• Mimipig
    Solymar skrev 2018-02-01 16:07:17 följande:

Hej, kan det vara ett hematom i livmodern? De kanske sa det, ska tydligen gå att likna med ett inre blåmärke efter en blödning.

De sa inte mycket alls. Sköterskorna hade aldrig sett nåt liknande förut och läkaren pratade inte med mig personligen utan lät hälsa via sköterskan att det var lugnt. Typ. Så jag känner inte direkt att detta känns kristallklart, men jag fokuserar på att fostret har hjärtslag. Vad vätskan utanför är för något vet jag alltså inte mer om idag än igår. Jag vågar inte googla heller... Men jag funderar ju lite på varifrån blodet kan komma. Jag har tex inte blött något, inte ens en droppe. Vissa blöder ju av och till - kanske detta är sånt blod som fastnat. Men återigen - vart kommer det ifrån?
  • Mimipig
    Solymar skrev 2018-02-01 16:07:17 följande:

Hej, kan det vara ett hematom i livmodern? De kanske sa det, ska tydligen gå att likna med ett inre blåmärke efter en blödning.

Jag googlade hemtom efter du skrev om det och ja, det låter onekligen som att det kan vara det. Men det verkar som de flesta som har det blöder, och det gör inte jag. Än, åtminstone. Så det är ju alltid nåt. Det kan visst orsaka missfall, men det kan också försvinna av sig själv. Jag siktar på det senare...
  • Mimipig
    beso skrev 2018-02-03 09:43:23 följande:

Jag googlade lite på vätska i livmodern. Kanske inte lugnar direkt men av det lilla jag hittade i trådar så verkade fostret må bra iaf.

Ja, fostret lever ju i sin egen bubbla. Vad jag förstår kan blödningen dra med sig fostret ut om det vill sig illa, men jag blöder ju inte. Så så länge jag inte blöder försöker jag känna mig lugn. Ska på nytt ul 14/2.
  • Mimipig
    beso skrev 2018-02-04 20:24:04 följande:

Hmm jaha hoppas vätskan kan tillbaka bildas bara. Läste om nån där den hade försvunnit på sen.

Ja, jag hoppas också på det. Det är ändå knäppt att all info om detta har jag fått från fl och Google - inte från läkaren. Han sa bara ?oroa dig inte?. Varför inte berätta lite om läget? Han fattar väl att ALLA går hem och googlar upp all möjlig och omöjlig skit.
  • Mimipig
    mathildis skrev 2018-02-05 11:57:35 följande:

Hej!

Hoppas ni mår bra! Här är de sådär.

Blev dålig för en vecka sen, sjukt ont i magen och spydde å spydde, efter diverse VC besök fram och tillbaka, magkatarr trodde någon, magsår en annan, så visade de sig att jag hade fått gallsten.

In till akuten och blev inlagd, dagen efter opereras jag akut för inflammerad gallblåsa, (detta är min första operationen någonsin), gallblåsan och 7st stenar blev iallafall bortplockade, jag mår bättre.

Men jag tänker mycket på den lill* i magen, mår den bra, lever? Efter operationen gjordes inga undersökningar för att kolla läget, de sa de va för tidigt, de kunde ju ändå hända så mycket just de här veckorna. Jag är i vecka 8 nu.

Tänkte mest om de är någon mer som råkat ut för samma? Hur gjorde de med er? Gick de bra med bebisen? Finns de något man kan göra som blivande mamma för att kolla? Bor i västra Götaland, så här är de ju inget ultraljud förrän i vecka 18.. och de känns som de är långt fram till vecka 18...

De som opererade visste väl om att du är gravid, så då är det säkert ingen fara. Boka ett privat ul så får du se fostret hur tidigt du vill.
  • Mimipig
    Tokmamma skrev 2018-02-05 09:03:13 följande:

Mitt extrema illamående fortsätter. Idag har jag tur och kan vara hemma. Sonen är sjuk och just nu tar jag extra mycket vab (vi brukar försöka dela) så jag kan vila. Barnen är så pass stora att det krävs väldigt lite av den som är hemma.

Jag mår illa av allt. Innan mådde jag lite illa men nu är det kämpigt.

Och jag mår misstänk bra, inte alls illamående eller dödstrött som förra gången. Tänk vad olika det kan vara...
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-02-05 22:09:33 följande:

Fick brev idag från bm där jag fick tid för inskrivning den 19e, kommer då vara i 10+2. Har även ett privat ul bokat den 20e.

Firade detta med att köpa mina första gravidtröjor! Köpte för 50:-st på rean då jag inte vill lägga nå pengar på sådant IFALL det inte vill sig.... Är i vecka 9 nu.

Nån annan som vågat köpt sig något?

Min mage syns redan och har svårt att dölja den. Köpte några st för jag vill inte känna mig stor som ett hus i bylsiga tröjor HELA TIDEN, så jag köpte några tajta som jag kan ha när jag inte behöver dölja magen.

Jag köpte en trikåklänning på rean på nätet bara för att. Den var hemskt tråkig och inte alls min stil insåg jag när den kom hem. Jag gick i reafällan.

Sist gick jag upp mkt raskt i vikt och hade svårt med byxorna vid det här laget. Den här gången har kroppen varit lugnare och jag kan ha samma kläder, även om magen känns plufsigare, fast det är nog mest julgodis och bullar i ärlighetens namn. Oroar mig nästan för att jag inte är gravid...
  • Mimipig
    beso skrev 2018-02-06 08:14:49 följande:

Hej mammor. 10+2 och ultraljud o inskrivning gick bra igår. Bebben såg nu verkligen ut som en bebbe och var VILD! :0 ;D Armar o ben vevades runt o det sprattlades för fulla muggar. Den ställde sig på huvet flera gånger o hade sig så hon hade svårt o mäta t.om..lyckades bara mäta en gång av två. Sen när det var dags att ta kort vände h*n ryggen åt o ville inte va med! Jahopp!

Såg framför min 4åring o sjuåring som brukar stöka o stå på huvet i soffan..nu alltså en till som redan håller på inne i magen! ;) Har hela tiden tänkt att det är en tjej..men när jag såg energinivån igår påminde den starkt om mina söner som e betydligt vildare än tjejen..

Järnvärdet och sockret var bra liksom blodtrycket. Tröttheten jag lider av så hon beror på graviditetshormoner men bör gå över om inte allt för många veckor. Höll på somna i väntrummet o när hon ropade upp mig blev jag yr o tog ett snedsteg framför alla där..pinsamt!

Igår kväll blev yrsel värre o rummet snurrade för några sekunder trots att jag låg ner..nu på morgonen är jag fortfarande yr. Blir orolig. Undrar om det är normalt eller om jag fått kristallkula som jag haft förut!? :( Någon annan som är yr eller vet nåt om detta?

Vad skönt att det såg bra ut! Men jobbigt med yrseln - men eyes on the price...
  • Mimipig

Glöm allt jag sa. Idag mår jag plötsligt illa och allmänt uschligt. Har fått mensvärkskänslor senaste två dagarna. Och svamp. Känner mig svullen och uppblåst. Och trött. Men - vi har kämpat så länge att jag inte ska klaga - jag tar med glädje alltihop bara det blir ett frisk barn av det här...

Svar på tråden BF September 2018