Inlägg från: Milie |Visa alla inlägg
  • Milie

BF September 2018

Eleonoratösen skrev 2018-01-15 09:29:16 följande:

Om jag inte vill skriva min mailadress här? Är det dig man inboxar?!

Det är till Annkar­ask du PM:ar din mailadress :)
  • Milie
    Nostalgity skrev 2018-01-18 21:28:44 följande:

Jag trivs med mitt jobb i vanliga fall, men imorse ville jag inget hellre än hem och lägga mig på soffan. Mådde sååå illa och var trött, och då hade dagen bara börjat =(

Även fast mitt jobb inte är fysiskt så känner jag likadant. Jag jobbade till 21:30 ikväll och har mått så illa och nästan somnat då jag stått stilla 20 sekunder för att vänta på något. Jag har varit nära på att säga hur illa jag mår också, men det vill jag inte. Folk är livrädda för magsjuka och de tänker bara magsjuka eller graviditet om man säger att man mår illa.

Har du fått något värde från första hCG-testet eller väntar de tills de fått svar på morgondagens provtagning? Jag läste att du fick ett väldigt starkt urintest och sen mår du ju illa så..det booorde ju vara lugnt :)
  • Milie
    Nostalgity skrev 2018-01-19 14:27:18 följande:

Tog sista blodprovet idag. Provet skulle vara klart om en timma sa hon som tog provet alltså klockan 11, gick till disken och sa att ingen ringt mig varken iförrgpr eller igår som de lovat, att dom MÅSTE ringa mig idag och berätta hur provet gick!! Hon skrev en lapp och sa att en doktor ringer mig. Dom stängde 13:30 och ingen har ringt mig ang provsvaren än... O nu är det helg.

Så jäkla störigt! Fast en timme lät lite väl snabbt. Röret ska ju koagulera i 30 minuter och sen centrifugeras i 10 minuter och sen tar analysen säkert 15-20 minuter. Det plus kötid eftersom det troligtvis finns fler prover som ska analyseras. Men hur som... Jävligt illa att inte kunna ringa upp som utlovat. Det tar inte många minuter.
  • Milie

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.

Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.

• Milie
    Milie skrev 2018-01-20 11:30:25 följande:

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.

Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.

Jäkla autocorrect. Kg=mg
  • Milie
    Isavanna1 skrev 2018-01-20 11:26:42 följande:

Det är lördag och tiden fram till tisdag sniglar sig fram, oavsett vad läkaren säger på tisdag så ska vi ha bebis någon gång så för at skingra tankarna lite sitter jag och funderar på bilstolar och barnvagnar. Hur tänker ni? Vad vill ni ha för vagn och bilstol? 

Jag är jättenöjd med Besafe. Dottern hade babyskydd från dem och har nu izi plus som bilstol. Vad gäller barn så är jag mer en sjal/sele-mamma och dessa tittar jag rätt mycket på just nu. När dottern var spädbarn så visste jag inte att det fanns "på riktigt" ergonomiska värden utan trodde att allt som fanns var Babybjörn. Så jag missade att få sjala spädis så det ska jag absolut göra denna gång.
  • Milie
    Milie skrev 2018-01-20 11:34:58 följande:

Jag är jättenöjd med Besafe. Dottern hade babyskydd från dem och har nu izi plus som bilstol. Vad gäller barn så är jag mer en sjal/sele-mamma och dessa tittar jag rätt mycket på just nu. När dottern var spädbarn så visste jag inte att det fanns "på riktigt" ergonomiska värden utan trodde att allt som fanns var Babybjörn. Så jag missade att få sjala spädis så det ska jag absolut göra denna gång.

Det går bra nu... barn=vagn :D
  • Milie
    Jasminefjellberg skrev 2018-01-21 09:06:42 följande:

Byt INTE kattlådan. Katters avföring innehåller bakterier som vi INTE ska få i oss när vi är gravida. Googla, du kommer hitta massor om det. Har själv katt och sambon fixar kattlådan nu, fick han göra första graviditeten också;)

Du kanske redan vet om det här men ifallatt du inte visste om det :)

De har pratat om det redan. Om man haft katter förut så har man troligtvis redan fått infektionen. Det är en nyinfektion som är farlig för gravida.
  • Milie
    Nostalgity skrev 2018-01-22 14:33:25 följande:

Världens trevligaste tant ringde upp mig nyss ifrån gyn! Och hon hade pratat med doktorn och min graviditet verkar helt och fullkomligt normal!! Hcg har stigit som det ska och ligger högt och bra =D. Hon sa att dom självklart bara kan svara utifrån blodprovena eftersom jag inte blivit undersökt. Så hon fråga om jag ville bli undersökt för att konstatera graviditeten och se den... Självklart sa jag. Så hon ringde en privat klinik dom samarbetar med och boka en tid åt mig, på fredag kl 8:15!

Känns som julafton och kan inte bärga mig till att berätta för mannen min!!

Kan man se hjärtat slå i vecka 6+6?

Vad skönt att höra! Jätteroligt! Ja, man kan absolut se hjärtat då men det är inte säkert att man gör det även om allt är okej.
  • Milie
    Nostalgity skrev 2018-01-24 08:03:56 följande:

Läser många trådar ang kost. Ser bara folk som skriver att dom äter kvarg, müsli, frukt, gröt, maaaassa grönsaker etc. Till frukost och mellis....

Sen kommer jag med mina mackor, loops, mjukost, leverpastej och oboy, typ haha.

Är det nån mer än jag som inte är ett hälsomonster?

Jag äter inga grönsaker och i fruktväg endast äpplen.

Får inte i mig godis pga illamåendet så jag småäter mariekex för att hålla illamåendet borta.

Jag äter som en bortskämd 5-åring typ. Ensidigt och ingen sallad och sällan frukt. När jag var gravid med första barnet så fick jag avsmak för flera av mina favoriter (Coca-Cola o.s.v.) och blev tokig i Loka. Något jag aldrig i livet skulle dricka annars.

Den här gången går det sämre. Jag tvingar i mig Loka bara för att det dämpar illamåendet, men jag tycker inte det är gott. Däremot är godis, chokladbollar och tårta gott trots att jag får världens äckligaste eftersmak och mående av det.. Jag låtsas som att jag inte vet det och äter ändå.
  • Milie

Glömde att kolla in här på ett par dagar så jag svarat på saker jag såg i min genomläsning.

Loka Päron är det enda jag testat men jag skulle tro att alla mineralvatten eller kranvatten med bubblor kan ha en mildrande effekt.

Min dotter är 2,5 år och fick "veta" samma dag som jag plussade. Hon fick berätta för sambon via video. Men hon förstår ju inte och kommer inte ihåg att "bebisen" är där om vi inte påminner henne. Så vi påminner inget mer framtill att vi går ut med graviditeten. Om hon nu skulle börja berätta för fler.

Jag tog förresten just på mig Seaband och hoppas så jäkla hårt att de ska fungera som förra graviditeten. Jag håller på gå under av att må illa varenda eviga minut.

• Milie

Ja, vi är en hel del på Facebook.

Jag kollar in här nån gång då och då för att kolla läget, men jag brukar inte skriva.

I februari gjorde jag NIPT och fick veta att jag väntade en kromosom"normal" flicka. Så vi ställde alla in oss på att vi väntar lillasyster och svärfar började kalla henne Thua och min mamma kallade henne Thea. Fatta chocken då jag är på RUL i måndags och barnmorskan klart och tydligt ser snopp och pung. Det visade sig att hon som vidareförmedlade NIPT-svaret till mig skrev fel.. Labbet så normala kromosomer och pojke, men hon råkade läsa flicka. Eller ja, det stod XY men hon läste XX. Hon vill kompensera oss med ett 3D-ultraljud framöver. Vi låter chocken sjunka in först innan vi bestämmer oss för om det duger som kompensation.

Vid eventuella framtida graviditeter kommer jag inte vilja veta kön mer än då de spekulerar vid RUL. Även om jag inte bryr mig om kön så blir det kaosigt i hjärnan att tro flicka i två månader när det är en pojke. Namn orkar jag inte ens tänka på nu.. Har noll idéer. Jag tar det lugnt och känner tacksamhet över att han är frisk gällande allt som kollats på utökat NIPT och RUL.

Svar på tråden BF September 2018