Inlägg från: Eleonoratösen |Visa alla inlägg
  • Eleonoratösen

BF September 2018

beso skrev 2018-01-17 08:50:33 följande:

Ul idag för kolla om d e ofostrig då dom ej såg foster för 5dgr sen i v7. :( Gravsymptomen har minskat men nyss mådde jag så illa att jag nästan kräktes. Vet man kan ha symptom som vanligt trots ofostrig graviditet..skulle kännas så konstigt o sorgligt. Är inställd på att d e tomt till 95%..men mina 5% av hopp lyser dock starkast tokigt nog o kommer antagligen leda till stor besvikelse o sorg om 1 1/2h! :(

Håller tummarna!
  • Eleonoratösen
    beso skrev 2018-01-17 12:40:34 följande:

Heelt otroligt! D va en bebis där idag med pickande hjärta! :o

5dagar innan sa annan dr att inget foster syntes i v7!!?

Så skumt! Grät lyckotårar där med benen i vädret! ;D Måste dock kolla nu om bf e aug el sept!

Trombyl sattes in för att förhindra blodproppar som tros vara orsaken bakom mina många tidiga mf i v 5-6.

Nytt vul om 2v!! :)

Tack ni som undrat o hållt tummararna! :)

Åh vad roligt!
  • Eleonoratösen
    Marie357 skrev 2018-01-19 05:25:40 följande:

Att vakna 2½ timme innan klockan ska ringa känns ju mindre kul. Var samma sak igår.

Men var tvungen att kissa och äta något för hade en dov illamående som jag ville få bort..

Igår gick jag en liten promenad innan jobbet, satt som knivar i venusberget.

Men första barnet hade jag foglossning från vecka 19, andra var det från vecka 14 och med 3:e hade jag ifrån vecka 9. Dock är det ju 10½ år sedan sist..

Men lite nervös om det ska komma tidigt nu igen.

Någon mer än jag som är äldre här inne? Jag är 38 år i april.

Och någon mer än jag som väntar sitt 4:e barn?

Jag är "bara" 33 men väntar mitt 4:e barn! Här 3 barn jag fick tätt och minstingen är 7 år.
  • Eleonoratösen

Konstigt nog ingen direkt illamående, och knappt

molvärk längre heller.

Men brösten började ömma rejält i förrgår. Igår gjorde det mer åt ont-hållet. Bh:n gör ont så idag var jag och köpte ny bh och sneglade på mammabyxor på rean. Snacka om att verka försöka vara osynlig. Lyckades prova utan att någon jag kände såg mig och vet nu vilken storlek som kan passa. Fanns inget bra på rean men kan beställa på nätet i alla fall...

Kunde konstatera att bh utan bygel var så bekvämt nu! Hehe...

• Eleonoratösen

Med tre barn och syskonvagnar har vi provat en del vagnar. Vi hade först brio sing. Sedan babytravels syskonvagn (hemsk!) Sedan phil&ted Vibe, hade även en emmaljunga. Slutligen en babyjogger cityselect. Älskade Singen och cityselect.

Vill nog ha en Britax, go next eller smile 2.

• Eleonoratösen
    Isavanna1 skrev 2018-01-20 11:56:13 följande:

Vad lustigt! Jag älskade banytravels syskonvagn. Hade Emmaljunga också som jag var jätte nöjd med.

Vi bor på landet så jag vill gärna ha 4 fasta punkteringsfria hjul och bra ?gung? vändbar sitt del och den får inte bli för stor när man fäller ihop den. Känns som omöjliga krav, haha

Vi bodde i stan och har behövt smidiga vagnar. Och med tre små gjorde vi allt för att det skulle ta liten plats i bilen och lägenheten. Nu bor vi i hus men jag var så nöjd med de vagnarna så det blir nog liknande då jag inte går mycket i just svårare terräng. Dessutom är vi båda mycket långa så det har blivit vagnar med liggdel rätt högt och framför allt att handtaget kunde bli högt så vi slapp böja oss.

Så för er som ska köpa er första. Ta er tid och prova. Fälla, klicka ligg och sittdelar. Att båda tycker det är bekvämt att köra och ställbar höjd. Be om att få fälla i bilen osv. Det är så pass mkt pengar så man ska verkligen vara nöjd.
  • Eleonoratösen
    MammaMia1012 skrev 2018-01-20 21:02:35 följande:
    Har så mina tidigare graviditeter men har inte kommit än.. hoppas jag slipper!

En sak, jag tror inte man som gravid ska byta i kattlådan. Kolla upp det men tror att det är något som kan finnas i kattavföringen som ev kan skada fostret :/
    www.1177.se/Kalmar-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

Det gäller om man får toxoplasma för första gången. Jag byter lådorna till våra katter och de är till och med utekatter. När jag väntade min första så frågade jag orolig min BM då jag fick tvinga maken att tömma lådan. Men hon sa att eftersom jag haft katt hela mitt liv har jag med största sannolik redan haft den infektionen och då är det ingen större fara. Jag är dock, som alltid mycket noga med hygienen när man tömt lådan. Men visst ska man vara försiktig. 

Fast... det är ju inte fel att slippa byta lådorna...
  • Eleonoratösen
    Mimipig skrev 2018-01-20 23:34:07 följande:

Det händer mkt på en dag i tråden! En summering:

Vi har en Bugaboo Buffalo och jag är supernöjd. Sonen fyller snart tre och går mest själv ändå, så vagnen får passera vidare. Vi köper en ståbräda till den. Bilbarnstolar, spjälsäng, kläder, bröstpump - rubbet finns ju här redan. Väldigt smidigt. Stackars nr 2 som bara får begagnade saker, men äh, livet är inte rättvist...

Jag dricker tre koppar kaffe per dag. Jag färgar håret. Jag smakar på vinet när det är fest.

Jag har fyra resor inplanerade framöver, varav en innebär en väldig massa skakigt scooteråkande i snö, den lär bli i v 14, måtte min förväntade kommande foglossning stå pall för det.

Äh, är väl jättebra att återbruka, särskilt med bebisgrejer. Vi har nästan ingenting kvar då minstingen är 7. Hade en spjälsäng och lite men lånade ut den till min syster när hon fick barn för ett år sedan så den hinner vi inte få tillbaka.

Tycker du låter härligt avslappnad. Man får ta allt lite med nypa salt. Jag som.dricker rooibos och livsmedels verket tycker det är örtte och inte ska dricka (men i USA är det okej Men inga extrema mängder) så jag fortsätter med någon kopp då och då.

Däremot saknar jag mögelost! Hihi...
  • Eleonoratösen

Det var min BM som 2007 sa till mig att jag kunde byta kattlåda då jag förmodligen haft smittan då jag alltid haft katt. MEN jag länkade till 1177 som säger att man inte ska göra det.

Jag är mycket noggrann när jag byter och jag har långhåriga katter och ibland fastnar bajs i pälsen

För mig är det inte rimligt att sluta klappa katt, att inte ta bort det som fastnat i pälsen om det händer. Maken kan inte alltid vara hemma. Men man ska vara medveten att risken finns.

Men toxoplasma kan även finns i jord, i rått kött osv. Så man ska alltså akta sig när man planterar, laga mat osv. Tvätta händerna noggrant! Läs på 1177 och Folkhälsomyndigheten. Fråga BM. Jag skriver vad jag fick för råd. Vill man vara helt säker så ska ni inte byta i lådan. Eller använd plasthandskar (1177 tipsar)

FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/

1177

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

• Eleonoratösen
    Nostalgity skrev 2018-01-22 08:55:28 följande:

Ringde för ett tidigt ul nu på morgonen, fick tid 20e februari och kommer då vara i vecka 11, passar perfekt för oss att kolla så den lever just då... För då kan vi outa det efteråt =) tänkte vänta tills fästmannen fyller den 18e mars, men vi får se hur de går! I vecka 11 är det iaf lite mer säkert att vi får behålla det lilla.

Nu väntar jag bara på att gyn ska ringa upp 09.35 så jag kan skälla på dom! Och ringer dom inte upp igen ang provsvaren innan klockan 14 så åker jag upp och skäller ut dom efter noter. För nu får de fasiken vara nog ;)

Hoppas verkligen du får svar på dina provsvar
  • Eleonoratösen
    Nostalgity skrev 2018-01-24 08:03:56 följande:

Läser många trådar ang kost. Ser bara folk som skriver att dom äter kvarg, müsli, frukt, gröt, maaaassa grönsaker etc. Till frukost och mellis....

Sen kommer jag med mina mackor, loops, mjukost, leverpastej och oboy, typ haha.

Är det nån mer än jag som inte är ett hälsomonster?

Jag äter inga grönsaker och i fruktväg endast äpplen.

Får inte i mig godis pga illamåendet så jag småäter mariekex för att hålla illamåendet borta.

Vid mina tidigare graviditeter vägde jag 35-40 kg mer så jag tycker på många sätt det ska bli intressant. Dela om det kommer kännas mindre tungt ( jag hade inte direkt några komplikationer eller foglossning) och känna och se mer på magen. Men framför allt bemötande på MVC, förlossning och vid ultraljud. Folk tror de kan säga vad som helst till överviktiga personer!

Så jag försöker hålla vikten. Mkt grönsaker och frukt. Tränar knappt något längre men för mig rätt mkt på jobbet och började dansa den här terminen (vilket visst rekommenderas som motionsform) fast det kändes i höfterna kan jag säga....

Men man borde kanske träna mer, och vara mer strikt med maten. Jag är oerhört svag för choklad och fika och tyvärr verkar jag gilla det fortfarande. Känner mig dock mer mätt och hungrig på samma gång. Mkt skumt.

Är det någon som får sura uppstötningar? Jag hade för mig att man fick det sent?!
  • Eleonoratösen
    beso skrev 2018-01-24 16:27:02 följande:

Va skönt att ha gått ner i vikt! :) Jag brukar gå upp o ner mkt i vikt ca 30kg utan att va gravid. Nu e jag fetare än någonsin o oroar mig för inskrivningen 2 feb. En jag kände som var överviktig blev utskälld o ifrågasatt för dom så det var så farligt. Allt gick dock bra iaf. Vad så dom till dig när du var överviktig?

Jag fick sura uppstötningar tidigt när jag va gravid i oktober. Redan innan Bim! Galet! När jag väntade min äldsta son hade jag fruktansvärt mkt halsbränna länge..minns inte riktigt när det började dock. Men förstod då varför det kallas heartburn på engelska! :( Nu är jag i v 8+3 och kände lite i några sekunder bara igår. Brukar dricka gaviscon direkt ur flaskan när jag får mkt halsbränna när jag är gravid. Har du redan fått det?

Jag vägde ju de här kilona innan jag blev gravid och blev gravid väldigt lätt då. (Värre denna gången) och gick väl upp knappt 10 kilo varje graviditet.

Man fick höra många gånger att jag inte skulle satt mig i den situationen. Rabblade alla risker, komplikationer (mest var det sättet man så det på, sen var man väl känslig också)

Värst var rul på första då bm rakt ut i det blå så att om det inte varit så mycket fett i vägen hade man kunnat se lite vettigt. Och så tryckte hon hårdare och hårdare. Vi körde sedan två veckor senare 30 mil för privat ul och inte behövde man trycka för fina bilder och film...
  • Eleonoratösen
    Nostalgity skrev 2018-01-25 20:02:17 följande:
    Tänkte berätta strax före vi outar det på sambons födelsedag den 18e. Då vi ska låta dottern bära en "storasyster" tshirt och hennes storebror en "storebror" tröja.... Se vem som säger något först?

Tänkte berätta det på fredagskvällen eller lördagsmorgonen innan så sonen går i samma skola som tre av sina kusiner, risk för nyhetsspridning hehe
    Tack för ditt råd. Jag har klurat en del på hur vi ska göra, men tror nog att lillebror får en tröja med jag ska bli storebror på. Vart köper du ifrån?
  • Eleonoratösen
    beso skrev 2018-02-05 08:16:40 följande:

Usch tjejer. Trodde jag skulle vara gladare inför ul idag 9.30 men e bara livrädd för dåliga nyheter. Efter 8mf i rad innan denna graviditet undrar jag om det ens är möjligt att bebisen kan vara frisk. Idag 10+1 (v11). Vill inte gå ensam men har ingen som kan följa med. Tänk på mig o håll tummarna snälla! Kram :(

Kram, hoppas det gick bra idag!
  • Eleonoratösen
    beso skrev 2018-02-05 08:16:40 följande:

Usch tjejer. Trodde jag skulle vara gladare inför ul idag 9.30 men e bara livrädd för dåliga nyheter. Efter 8mf i rad innan denna graviditet undrar jag om det ens är möjligt att bebisen kan vara frisk. Idag 10+1 (v11). Vill inte gå ensam men har ingen som kan följa med. Tänk på mig o håll tummarna snälla! Kram :(

Hur har det gått?! Fick du någon som följde med?! Tänkt på dig idag!
  • Eleonoratösen
    Evianna skrev 2018-04-20 20:55:12 följande:

Hej allihop! Min skamliga besvikelse över att den där inne inte är en flicka, och att jag således aldrig kommer få en dotter, börjar nu lägga sig lite och jag vänjer mig vid en familjebild med tre söner. Tre underbara pojkar., även om besvikelsen ändå finns kvar som ett litet stygn fortfarande. Jag är sååå glad för den här lille killen och älskar den redan så galet mycket, vilket jag gjort från start och det har inte ändrats bara för att han visade sig vara en han. Är det någon av er andra som hoppats på ett annat kön och kan förstå min känsla lite?

Jag har två tjejer och en pojk, och väntar en pojk till så inte samma fundering. Men jag vet inte, jag har drömt väldigt mycket redan innan jag blev gravid att jag ska få en flicka. Och jag känner fortfarande i hela kroppen att det är en flicka. Känner att jag inte kan förklara för maken heller. Kanske är det bara en känsla av att ha "fel" som lurar, att man faktiskt inte kan bestämma allt, och man uppenbarligen inte kan "känna" vad det är. 

Men känner egentligen likadant med RUL. Jag vet att man inte kan gå efter SM, för jag hade ägglossning senare än standardcykel. Så jag trodde inte jag skulle bli flyttad mer än vad jag blev vid vul som passade precis med ägglossning. Men blev flyttad 5 dagar till. Blev ändå lite sur. Och oroad, tycker 5 dagar är ganska mycket om man ändrar det från vul vecka 9+

Är i alla fall så tacksam att allt är bra med lille gossen. Längtar så väldigt efter september.... Känner för boa redan nu!
Svar på tråden BF September 2018