Inlägg från: Cheerful |Visa alla inlägg
  • Cheerful

BF September 2018

Skilla15 skrev 2018-01-22 12:49:59 följande:

Ja obehagligt. Ett vul kan absolut kännas bra då. Nu håller vi tummar att det finna något där inne som lever och att det tickar redan i vecka 6. Vecka 8 är väl jätte bra att försöka få till sig ett vul, så man lugnar sig lite. Jag fick en tid redan 2 feb. Nu e man nervös pga av att det var tomt senast. Att kroppen kan hålla något kvart hela nio veckor utan foster.

Håller tummar för allas + och ni som ska testa????

Här (Köpenhamn) finns en privat klinik som har walk in tider för ultraljud redan från vecka 5 för ca 500kr :) har beslutat mig för att göra det i/efter vecka 8 då det brukar vara rätt säkert att se hjärtljud då. Läste också en artikel på den danska sundhedsstyrelsens hemsida om att har man sett ett slående hjärta i vecka 8 sjunker risken för missfall till 2% för mammor under 30
    Försöker med första barnet sedan november-16
  • Cheerful

Från danska sundhedsstyrelsens hemsida. Glädjer mig till att göra ett privat vul i nästa vecka!
  • Cheerful
    Mimipig skrev 2018-01-22 22:14:38 följande:

... och över 30 då? Vad säger den om kvinnor som är, låt säga, 37-38?

Den säger 5-10% for mammor över 30, och att i allt är det 3%
  • Cheerful
    Nostalgity skrev 2018-01-31 16:29:59 följande:

Vart har du läst det?

Det vore ju helt oroligt, blir 29 i sommar =D

Danska sundhedsstyrelsens skriver att är mamman under 30, och man ser hjärtat slå i vecka 8 sjunker missfallsrisken ner till 2% :)
  • Cheerful
    998877 skrev 2018-02-09 07:49:58 följande:

Tjejer. Om ni hade sett ett hjärta slå i vecka 8-9 och ni inte hade blött någonting. Hade ni varit lite lugna och kunnat hoppas på att allt kommer gå vägen fram tills kuben i vecka 13-14?

Är du under 30år är risken 2% eller mindre för missfall om du har sett ett hjärtslag efter 8 hela veckor.
  • Cheerful
    Evianna skrev 2018-02-09 15:40:28 följande:

Är det sant? Var kommer den faktan ifrån?

Det är från danska sundhedsstyrelsens hemsida.
  • Cheerful
    emhu skrev 2018-03-13 18:25:56 följande:

Jag har kommit in i en period där jag inte är sugen på nånting samtidigt som jag mår fruktansvärt illa då och då under dagarna. Vad äter ni andra? Vilka är favoriträtterna nu som preggosar?

Pannkakor med sylt, smörgås med skagenröra & rökt skinka eller pommes med pulverbea är det jag äter. Kött lockar absolut minst om än fisk tycks gå en aning bättre
  • Cheerful
    Nostalgity skrev 2018-04-10 09:32:01 följande:

Den kombo jag vill ha kallas edge, tror jag. Det är dessa färger jag väljer emellan (grå eller mörkgrå)... Vill ha det just för att korgen är stor och rymlig, samt är chassit stabilt och lättkörd, lufthjul och för att inte tala om sjukt snygga =p

Vi har tänkt börja med denna liggdel, sen när barnet behöver sittdelen (edge) så köper vi den då! Så de inte blir en klumpsumma på allt. Sen såg jag att de går å hitta sittdel på blocket för 1-1500 till den vagnen också hehe.

Den har vi också köpt! :) dock köpte vi vår begagnad med liggpåse och både sitt och liggdel för 4500. Nästan inte använd då deras barn inte hade varit vagnbarn :) passade oss utmärkt! Upptäckte dock att mitt bagageutrymme var mindre än jag föreställt mig :P får inte helt plats :/ men får väl bara se till att ta hjulen av, eller använda sambons bil ;)
  • Cheerful
    LitenFru skrev 2018-04-12 14:06:28 följande:

Här är en till som väntar och längtar till RUL den 30/4. 18 dagar kvar, men vem räknar... Vi har bestämt oss för att kolla kön om den vill visa det. Mest för att vi är nyfikna men också för att underlätta kommande namndiskussionen. Hälften av kandidaterna kommer ju sorteras bort då!

Jag skulle gärna vilja känna fosterrörelser snart så att jag vet att den lever därinne. 16+1 idag och tyvärr kan jag inte säga att jag känt något än.

Illamåendet minskar i alla fall nu ( kräks inte varje morgon yta bara ett par ggr/vecka). Magen börjar synas och jag har berättat på jobbet denna vecka.

Gällande barnvagnsfrågan så kommer vi vänta till efter RUL med att börja titta. Mannen tycker det är för tidigt att titta då, men jag tänker dra med honom till affären!

Beroende på vagn kan det vara 3 månaders levering på den, och många vill ju gärna ha vagnen några veckor innan om bebis skulle titta ut lite tidigt :)
  • Cheerful
    Hellan skrev 2018-05-27 08:59:02 följande:

Hur gör/tänker ni kring alkoholfritt vin (0,5%)?

Det är inte ofta jag är sugen på vin, men nu när det varit värmebölja hos oss o ett bra tag blev ja sugen på rosé vin, gick glad ihågen in på systemet och köpte en flaska alkoholfritt, MEN när jag druckit ett par glas lägger jag märke till att det står 0,5% på flaskan :-/ känner mig jätte dum.

Har nu lite ångest och dåligt samvete för att jag drack det och känner mig lurad, då det står alkoholfritt på etiketten oxå. Vill ju inte att det skall påverka bebis på någevis.

Lyssnade på en engelsk "podd" och låt oss bara säga att rekommendationerna var väldigt annorlunda. De första 3 månader rekommenderas att man avstod från alkohol, men om man verkligen inte kunde gick ett glas vin i veckan bra. Resten av graviditeten var rekommendationen att inte överskrida 4 glas/vecka och inte mer än 2 glas per dag... Det är nästan bara Skandinaven som har nolltolerans, och det finns inget som tyder på att f.eks England eller USA skulle ha en högre grad alkoholskadade barn
  • Cheerful

Jag kom precis hem från barnmorskan, 25+2, SF-mått 26cm och 3kg i viktuppgång. Blodtryck 110/70

På grund av en fel vid tidsbeställningen hade jag fått tid hos en annan än henne jag brukar gå hos (samma förnamn) och det var så tydligt att jag bara var ännu en patient som skulle avklaras så att man kunde gå på kafferast snart. Det var inget lyssnade på hjärtljud, jag nämnde att jag har väldigt svårt att sova, att jobbet påverkar mig väldigt mycket, foglossning osv men fick absolut inget gehör. Kom inte ens fram till bilen innan tårarna sprutade och jag kände mig så otroligt misslyckad som inte ens kan stå upp för mig själv, hur ska jag kunna stå upp för mitt barn? Jag har känt ett tag att mitt arbete tär alldeles för mycket på mig, framförallt de dagar man har ett 10 timmars helgpass som nästan alltid är kaotiska, en AC som inte kan kyla lägre än 24°C och nästan omöjligt att sitta ner ens 5 minuter, och lycka är de gånger man hinner med en 20min lunchrast (med bara några få avbrott) om nu varken bm eller chef lyssnar, vart vänder man sig då? :(

• Cheerful
    Skruttet82 skrev 2018-06-06 17:23:29 följande:

Hej!

Ok! Så en sån grupp på fb kan bli fulltecknad alltså. Typiskt! Jag hittade användaren som skulle starta upp den gruppen så jag har kontaktat henne. Får hoppas på lite tur då.

Annars får jag helt enkelt ?bara? hänga här. Baksidan är väl att man kanske inte vill skriva vad som helst i ett offentligt forum. Hur som helst, stort tack för svar!

Finns några andra grupper på Facebook också, alla kan se vilka som är medlemmar, men bara medlemmarna kan se vad som blir skrivet. Prova att söka på bf september 2018 så borde en del komma upp! :)
  • Cheerful
    Nostalgity skrev 2018-07-27 07:23:08 följande:

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

Vi har också separat ekonomi, vi delar alla fasta utgifter samt har ett matkort där vi överför lika mycket vardera varje månad. En del mindre inköp har väl gått på det,men annars har vi försökt att utjämna det någorlunda, du köpte barnvagn,jag köper målarfärg osv. Men tidsmässigt är det klart jag som lagt ner mest. Det är dock jag som har mest koll på vad som behövs, så det har liksom fallit sig rätt naturligt. Vi har pratat om att sambon eventuellt kommer att överföra lite mer än jag till mat blöjor osv under tiden jag går hemma, men å andra sidan kommer jag att vara hemma och äta mer än vad han gör, så vi får se hur det blir. Kan tillägga att vi för det mesta använder hans bil när vi ska någonstans, så han betalar ju för bensin som kanske borde vara gemensam, slitage osv.
  • Cheerful
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

SF mått är enligt mig något man ska ta med en stor nypa salt. I vecka 33+4 hade jag 39cm och 35+2 34cm. Det varierar beroende på hur bebis ligger, vem som mäter osv osv så det KAN vara ett bra riktmärke, men i mitt fall känns det hopplöst att ens försöka titta på kurvan och dra några slutsatser
  • Cheerful

Tidiga tecken på förlossningen?

Någon som känner till några alternativa tecken (alltså inte värkar/vattenavgång) på att förlossningen är igång? Slemproppen är ju ett tecken, jag har också hört att det är vanligt att man är förkyld precis innan förlossningen startat samt dålig mage. Någon som hört några andra tecken?

Själv har jag inte dålig mage , men den sista veckan har jag behövt göra nummer 2 1-2gånger om dagen mot att annars bara göra det 1-2gånger i veckan. Har man tur kanske det kan betyda att något är på gång? :-$ en del sammandragningar har jag också, men inga förvärkar eller liknande :/

• Cheerful
    Hellan skrev 2018-08-21 20:50:14 följande:

Är det någon som har koll på hur rekommendationerna kring kudde till en nyfödd är?! Har inte orkat söka info om det utan hoppas någon här vet.

Bebisar rekommenderas att inte ha kudde innan tidigast 1år. Detta då det dels kan få fattat tag i dem och få dem över ansiktet, men också för att inte förhindra att de har fria luftvägar :) (prova att sätta hakan mot bröstet och prova att andas, även en tunn kudde kan vara allt för tjock för en liten bebis)

mammasidan.se/baby/daerfoer-ska-inte-babyn-ha-kudde
  • Cheerful

Madrasser ska vara hårda, det minimerar risken för plötslig spädbarnsdöd.

Jo, de pandakuddar otit pratar om är det många som använder, men jag blev avrådd av min bm, hon sa att om bebisen kräks finns risk att det inte kommer ut och att den lilla kvävs. Istället ska man bara få bebisen att ligga omväxlande på höger/vänster sida av huvudet.

• Cheerful

Bebis låg och boxade lite tidigare och jag hade som ett pirr väldigt långt ner nästan vid ljumsken, nu har jag dessutom fått Som en kraftig mensvärk. Vågar inte hoppas på för mycket, men har varit dålig i magen de sista två veckorna, magen har sjunkit och en del sammandragningar. Men kan lika gärna vara att jag varit för aktiv idag ????

• Cheerful

Den 16/9 kom vår lille son till världen med ett akut snitt. Hade kraftiga krystvärkar sedan lunch men öppnades aldrig tillräckligt för att få krysta, och mitt bäcken visade sig vara för smalt för att han skulle kunna komma tillräckligt långt ner för att trycka på på livmodertappen. 20 minuter efter att överläkaren beslutat om kejsarsnitt var vi nere i en operationssal och strax före midnatt blev vi föräldrar till världens vackraste barn. Uppstod en del komplikationer efter snittet, min kropp reagerade plötsligt negativt på epiduralen och trots full apgar Score fick jag först se honom på uppvaket där man försökte med sen amning. Det blev så långt ifrån den förlossning jag hade hoppats på som bara möjligt, men tack vare modern medicin är vi båda vid liv idag.

Svar på tråden BF September 2018