Nostalgity skrev 2018-07-27 07:23:08 följande:
Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?
Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.
Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...
Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.
Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.
Hur är era karlar ang detta?
Vi har också separat ekonomi, vi delar alla fasta utgifter samt har ett matkort där vi överför lika mycket vardera varje månad. En del mindre inköp har väl gått på det,men annars har vi försökt att utjämna det någorlunda, du köpte barnvagn,jag köper målarfärg osv. Men tidsmässigt är det klart jag som lagt ner mest. Det är dock jag som har mest koll på vad som behövs, så det har liksom fallit sig rätt naturligt. Vi har pratat om att sambon eventuellt kommer att överföra lite mer än jag till mat blöjor osv under tiden jag går hemma, men å andra sidan kommer jag att vara hemma och äta mer än vad han gör, så vi får se hur det blir. Kan tillägga att vi för det mesta använder hans bil när vi ska någonstans, så han betalar ju för bensin som kanske borde vara gemensam, slitage osv.