Inlägg från: Elina22 |Visa alla inlägg
  • Elina22

BF September 2018

Hej allihopa!

Behöver er hjälp hehe.eftersom detta är första barnet har jag ingen aning om gällande barnvagnar märken vad man ska tänka på osv.

Är i vecka 22 så börjar närma sig o bestämma vagn. Velar mellan Emmaljunga nxt90 & Bugaboo Donkey 2

Emmaljunga tycker jag är så fin, stabil och bra kvalité. Väldigt dålig som syskonvagn

Bugaboo sämre kvalité inte lika fin, men så bra syskonvagn!

När behöver man syskonvagn? Åker en 2,5 åring tex vagn? Hur långt mellan barnen ska det va för att fundera på syskonvagn?

• Elina22
    Sabinac skrev 2018-05-02 18:43:15 följande:

Jag skulle välja en enkelvagn till en början. Det finns aldrig garanti till fler barn samt att barnet kommer tycka om att åka vagn ens.

Jag skulle dessutom rekommendera blocket för köp av vagn. Man kan upptäcka efter en kort tid att de man först trodde var viktigt kanske inte alls var lika viktigt som man trodde och att man egentligen söker något annat i en vagn. Det är jätte svårt att veta hur man önskar att en vagn ska vara när man väntar första barnet, de tyckte iallafall jag.

Tack snälla alla för svar!

Saken är den att Bugaboo Donkey är till en början singelvagn som sedan kan göras till syskon. Men tack för alla svar ska fundera vidare på det!
  • Elina22

hej tjejer!

Har en fråga.. jag är så himla sugen på sushi och varit det så länge nu.. vet att sushi yama har en meny ?mama sushi? som ska va ok som gravid??

Men känner mig ändå osäker? Har någon av er erfarenhet av det?

• Elina22
    violla skrev 2018-05-09 19:59:19 följande:

Jag har ätit sushi flertalet gånger under denna graviditeten. Vet inte hur jag skulle klara mig utan.

Dock så köper jag bara färskt på en restaurang som jag vet är välbesökt.

Livsmedelsverket skriver "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."

Så då anser jag att jag kan äta nylagad sushi på restaurang.

Dock så håller jag mig undan ingefäran. Förra gången jag var gravid så sa barnmorskan att man kan äta ingefära, men inte så mycket, för det kan ge sammandragningar. Denna gång så pratade jag med dr på specmödravården och hon sa att det är klart att man kan äta ingefära, det rekommenderar dom till alla med gravid-illamående. Så då började jag äta ingefäran på sushin, men då fick jag sammandragningar på kvällen. Så sedan dess har jag låtit bli den.

Det hade jag ingen aning om! Tack snälla för att du berättade. Kram
  • Elina22
    emhu skrev 2018-07-09 15:12:48 följande:

Asså, nu är jag lite nojjig igen. Jag var hos bm idag och idag låg hjärtljuden på 135 slag i minuten jämfört med 140 slag i minuten förra gången för tre veckor sedan. Men visst borde hon ha reagerat om det var onormalt att frekvensen var lägre den här gången än förra?

Förra gången lågs min bebis hjärtfrekvsens på 140 (4 veckor sen) och idag 110!!! :(
  • Elina22
    emhu skrev 2018-07-11 15:05:57 följande:

Ja, det var ju lite större skillnad. Var det något som di BM reagerade på?

Nej hon sa bara ?oj det var skillnad sedan sist, lillen sover nu säkert?
  • Elina22

Är det någon här som varit på någon profylaxkurs/föräldrakurs ännu? Min BM pratade om det idag att det var dags att boka men vet inte riktigt om jag orkar det i värmen.. har ni erfarenhet o dela med er av?

• Elina22

Hej! Vad precis hos BM och vi mätte magen. Är i vecka 35 och mitt SF mått låg på 30-31, hon blev lite orolig och boka tid igen om några dagar och efter det skulle hon boka tid hos läkaren om magen inte växt.. så nu gjorde hon mig orolig. Någon som har liknande mått i samma vecka?

• Elina22
    emhu skrev 2018-08-08 10:59:57 följande:

Följer du din egen kurva? Isf borde det ju inte vara alarmerande. Hon skickade dig inte på tillväxt-ul?

Sf måttet var likadant i vecka 32 som nu i vecka 35. Fick inget tillväxt ultraljud :( hon sa att det berodde på att barnet låg långt ner i bäcken o va fixerat?
  • Elina22
    Nostalgity skrev 2018-08-10 22:49:30 följande:

Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?

Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?

i vecka 32 var det 30cm och nu vecka 35 är det 31 cm, knappt växt så är lite orolig..
  • Elina22
    Carro04 skrev 2018-08-15 14:50:13 följande:

Var beräknad 1/9 men vår lilla tjej hade bråttom och kom redan i lördags. <3

Så fin flicka! Stort grattis :)
  • Elina22

Bf+7 idag, såå jobbigt! Har inte haft några förvärkar alls och vill helst inte ha någon igångsättning :(

• Elina22

Bf + 11 idag. Inatt när jag skulle gå på toa kom det en hel del blod, väldigt rosa/rött i färgen med vad jag trodde var blandat med vatten. Blev lite orolig så ringde förlossningen och fick tid dagen efter för kontroll. Har inte haft värkar mest sammandragningar lite då och då, som mensvörk typ. På kontrollen idag sa barnmorskan dock att det inte var vatten utan flytning, kände mig så lurad då det varit så pass mkt tillsammans med blod att ja varit tvungen att byta binda flera ggr idag... någon som mer haft så? Är i vecka 41+3.

Svar på tråden BF September 2018