Inlägg från: Elina22 |Visa alla inlägg
  • Elina22

BF September 2018

Hej! Såå roligt med en sån här tråd :) jag är gärna med. Har bf 12/9. Ringde idag för inskrivning på mvc. Mitt första barn så är väldigt nervös!

Grattis till alla er andra! :)

• Elina22

Jag måste bara ställa en fråga. Allt detta är så nytt för mig då det är första graviditeten.

Idag ringde jag barnmorskan och fick tid 12/2 då är jag i vecka 10. Det är alltså samtal inskrivning osv. Vad exakt är det man gör då? Hon sa aldrig något om kub eller så på telefonen.

Jag skulle vilja göra det dels för att lugna nerverna lite men allra mest pga det tidiga ultraljudet :)

Är det meningen att man vid första samtalet med barnmorskan själv ska fråga och be om Kub? Eller ska jag ringa redan imorgon och berätta att jag gärna vill göra det? Är i vecka 6 nu

• Elina22
    Wictoria90 skrev 2018-01-08 19:31:41 följande:

Skulle säga att det är inskrivning som gäller då och att kub kanske inte är något som erbjuds i det landstinget som du tillhör. I flera landsting så är KUB endast berättigat för dem över 35 år gamla. Man får då eventuellt söka sig privat för att göra kub eller tidiga ultraljud.

Om jag var du skulle jag ringa och fråga hur det går till just där du bor och om det finns möjlighet att göra det. Hoppas du fick lite frågetecken besvarade. Fråga gärna mer om det är något du undrar.

Tack snälla för svar. Förmodligen är det så! Misstänkte det:) ska ringa och höra i veckan.
  • Elina22

Idag gick jag in i vecka 8. Har inte alls mycket symtom, så börjar bli orolig. Det enda är väl egentligen att jag är tröttare än vanligt och liiite spända bröst. Hur känner ni andra i vecka 8?

• Elina22
    Evianna skrev 2018-01-24 08:53:50 följande:

Gick in i v 8 igår. Inga symtom alls, förutom något mer känslig för lukter och vissa kvällar liiiite ömma bröstvårtor. Inget annat. Livrädd för ma och ska på vul nästa v.

Exakt samma här. Vill ju få det bekräftat. Tror inte på det trots flera graviditetstester. Är vul något du ska göra på privat klinik? Tror inte landstinget här erbjuder det :(
  • Elina22

Hej tjejer. Är i vecka 8 nu och börjar mer o mer frukta för hur ja ska berätta för chefen. Det är många som slutat nyligen och hon anställde mig för att hon såg det som långsiktigt då jag då bara var 22 år och hon trodde väl att jag ville få fart på karriären och att barn skulle komma vid 30års ålder som de flesta andra på avdelningen. Kan föreställa mig hennes min av besvikelse då jag berättar. Hon hamnar i en svår sits då hon inte får anställa folk just nu. Hon har ganska stora planer på mig på allt jag ska lära mig tills sommaren. Tycker det är så jobbigt att gå runt o tänka på det.

• Elina22
    Tokmamma skrev 2018-04-15 18:20:41 följande:

Vi ska på rul den 27/4. Längtar!

Efter det ska vi köpa vagn och det står mellan emmaljunga och bugaboo. Svårt.

Har samma problem här. Velar mellan Bugaboo Donkey (pga att funkar som syskonvagn om man skulle få tätt inpå) eller Emmaljunga nxt90 som är en urdålig syskonvagn men såå fin och bra kvalité. Hmmm :)
  • Elina22
    Shneckan skrev 2018-04-16 11:51:44 följande:

Vi tänkte skaffa syskon rätt så snabbt efter så vi införskaffa oss en bugaboo donkey så fin ????

Hur länge åker barn vagn ungefär?
  • Elina22
    Nostalgity skrev 2018-04-17 08:57:13 följande:

Nu sitter vi i väntrummet och väntar på RUL! håll tummarna för en frisk liten pojke =)

Grattis till er som haft RUL! lyckan måste ju vara total?! Hehe

Hur vet du könet innan RUL? :)
  • Elina22

Var på RUL i onsdags. Kan säga att jag var sjukt nervös trodde nästan att det inte skulle vara ett tickande hjärta där i pga att jag, trotts i vecka 20, inte känt någon spark eller knappt rörelse alls. De flesta känner långt innan. Men på RUL sa barnmorskan iaf att det är för att min moderkaka låg i framvägg, inte det vanligaste men men.. det är tydligen ingen fara bara att jag kommer känna sparkare senare än andra.. lite trist. Det blev iallafall en flicka! :)

Svar på tråden BF September 2018