Hellan skrev 2018-09-22 14:22:27 följande:
I måndags 39+5 gjorde vår bebis entré!
En "liten" tös visade det sig vara, på 52cm och 4304g. Vilket var lite tungt för tiden så vi fick tillmata var tredje timme i början.
Förlossningen startade med att vattnet gick hemma strax för 00:00, inga sammandragningar utan endast en mycket lätt molande mensvärk, efter kontakt med förlossningen chansade vi på att hinna in med egen bil, då jag inte behövde ligga ned enligt dem (liten var ju inte fixerad) så jag satt som på nålar de 10 milen in, värkarna startade upp när vi rullade ut från gården med ca 3-4 min mellan, dock varierande längd och styrka. Väl inne så tyckte bm att de värkar jag haft hade gjort nytta, den hade sjunkit ned och jag var i aktiv förlossning öppen 4 cm då var väll klockan typ närmare 02:00, sen rasslade det på och 03:50 är hon född under lite tumult. Då hennes hjärtslag droppade ordentligt och att jag var lite värksvag vid krystvärkarna. Så var hon medtagen, väldigt lila och tyst när hon väl var ute. För min del så ville jag tydligen inte sluta blöda så dr tillkallades och jag fick extra dropp och sammandragande samt smärtstillande, som tur var stannade det av då med en hämsk massage av livmodern.
Då hon var tung för tiden, min blödning, kateter och att min blodgrupp kunde ställa till det för henne blev det BB för oss i två dygn med extra kontroller och efter det en natt på vårdhotell innan vi åkte hem i torsdags.
Men nu är på banan igen och mår bra.
Grattis grattis! Väldigt snabb förlossning
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Skönt att ni mår bättre nu.