• Anonym (Moa)

Bouppteckning, ärva skulder?

Så länge de inte hade något äktenskapsförord stämmer uträkningen.

• Anonym (Moa)
    Anonym (anhörig) skrev 2017-12-21 17:06:10 följande:

Kan du vara lite utförligare? Menar du att om det inte finns något äktenskapsförord så ska den efterlevande betala den avlidnes skulder? Då menar jag att du har fel.

Jämför med om de hade genomgått en skilsmässa, då skulle den som hade mest pengar få "dela med sig" till den andre.

Har de inget äktenskapsförord slås parets tillgångar ihop och sedan dras skulder bort. Det som är kvar, (i ditt exempel 300k) är boets tillgångar, dvs inte den dödes kvarlåtenskap. Av de 300kr är 150kr den efterlevandes egen del och de andra 150kr är arvet efter den döde.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (anhörig) skrev 2017-12-21 17:42:44 följande:

Nej, bodelning är gjord innan den beräkningen och de 400 kr(i mitt ex) är enbart den efterlevandes. 

En bodelning gjordes som sa vad i så fall?

I ditt exempel tar du upp de poster (parternas giftorättsgods och skulder) som bodelningen beräknas på, så då måste du nog lägga till i din beskrivning hur bodelningen ser ut.

Mitt råd är att du säger till din anhörig att fråga bodelningsmannen om hen inte förstår. Självklart skall hen inte skriva under något hen inte tycker verkar rätt.
Svar på tråden Bouppteckning, ärva skulder?