Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018

Padirac skrev 2017-12-21 22:59:43 följande:
    Precis. Jag vet inte hur DI kunde missa två så uppenbara fallgropar och ändå ropa ut att det är det mest möjliga alternativet.
    M behöver absolut inte ha stöd av S. Räcker med övriga Allianspartier + ev. att SD lägger ner sina röster.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 23:24:51 följande:
    Ja, det är ytterst märkligt att två DI-journalsier ägnar sig åt rena fantasier.

I stället lär det väl bli  - om inga andra alternativ återstår, alla möjligheter är blockerade - att vi får en samlingsregering där alla riksdagspartier utam V och SD ingår.

Det vore lite trist, det skulle fungera, men vilken klen opposition det skulle bli.
    Du får ringa och berätta för PM Nilsson att M kommer få under 10% i valet 2018. Han kan behöva ett gott skratt.
  • man och nöjd

Jimmie Åkesson har talat:

"? Integrationen fungerar inte som den ska. Det gjorde den inte före hösten 2015 heller, men för mig är det uppenbart att vi inte kan ha ett större asylmottagande än vi klarar av att integrera. Det blir inte bra för de människor som kommer hit . De som kommer hit kommer att möta ett mycket ansträngt läge och enligt Åkesson finns det större möjligheter att få bostäder och utbildning i andra europeiska länder"

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 23:35:19 följande:
    Det blir nog bra det där ska du se, men den här tråden handlar om regeringsbildning inte att  någon krumelur ville slå vad om 10.000 kronor. 

ta det i rätt tråd, mitt förslag till vad om en symbolisk krona finns kvar  även om den andra personens skrikanfall är bortmodererade.

Jag kan ta fram mitt förslag från i somras om du vill, men då i rätt tråd.
    Denna tråd handlar inte om den vad-rädde fegisen. Men det kan ju vara värt att nämna den lille krake som trodde M skulle få under 10%. Jobbigt att inse att M kanske bildar egen regering. Ditt mittenalternativ sågas rätt så brutalt vad det verkar.

Okej då en symbolisk krona på att M får mer än 10%. Kronan överlämnas lämpligen på Sturehof dagen efter Löfvén avgått.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-12-21 23:38:26 följande:
    Inget om muslimer och inget sverigevänner.

jag skulle gissa att det är en socialdemokrat, Magdalena Andersson, t ex.

Men återigen. Den här tråden handlar om regeringsbildningen.
    Inte en enda godhetsapostel verkar upprörd över Maggans SD-uttalande.

Tänk er att samma sak kommit från Jimmie ojojoj
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-21 23:58:21 följande:
    Har du glömt att SD tänker fälla varje budget som inte ger dem det de vill ha? Åkesson sa för inte länge sedan att M inte alls satt säkert om de nu trodde det.

Den som tror på en ren M-regering har glömt att SD inte vill stödja någon passivt, de har lovat att göra en grej av att fälla alla som inet stödjer dem - de vill ha lite utväxling på sin oppositionsroll som MK uttryckte det då JÅ var sjukskriven. De har inte ändrat sig, tvärtom, de har bekräftat sin inställning.
    Tror faktiskt M och S kan komma överens att ge SD vad de vill ha. Du har väl inte missat Maggans utspel?
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-22 08:13:09 följande:

Vad jag tror underskattas i teorin om en enpartiregering med M är det politiska spelet.

Inget parti kommer rösta för någon bara för att. Ingen kommer rösta på Ulf Kristersson och M bara för att välja bort Löfven. De kommer självfallet isåfall kräva politiskt inflytande. Jimmie Åkesson visade SDs ställningstagande i sitt tal där han varnade Ulf och sa att han inte kan räkna med SDs stöd om M går de liberala partierna till mötes. Åkesson sa också att han har mycket mer gemensamt med Stefan Löfven än Annie Lööf. Så vad SD kommer rösta på, eller inte rösta på, är det ingen som vet.

Ulf Kristerssons migrationspolitk och konservativa frågor är inget som rakt av kommer bli ett valmanifest. Hans stödparti, C, har ju i princip en helt motsatt inriktning och syn på migrationen. Likaså L. Att de bara skulle ge sitt ovillkorliga stöd är knappast troligt.

Jag tycker att analysen om M som ensam regering är ytterst bristfällig och tar inte hänsyn till politiken som sådan.

Utan att veta det exakta valresultatet så vore det absolut bästa för Sverige att ha en majoritetsregering som kommer behöva svara på många tuffa frågor. 

Av just denna anledning är ett ensamt M i regering genialt. Genom att regera själva skapar de en trovärdighet kring att inte gå de liberala till mötes i frågan om massinvandring.

De skulle kunna regera i en perfekt storm där de blir nedröstade i vissa frågor där de bara har stöd av SD. I gengäld skulle de få stöd i budgetförhandlingarna och kunna driva den bästa ekonomiska politiken för Sverige.

I vissa frågor tror jag definitivt att M, S och SD har storaförutsättningar att komma överens. Det är ju det som är fördelen med en svag regering. Man kan söka olika majoriteter i olika frågor. Så länge man klarar budgeten är ju allt frid och fröd vilket senaste mandatperiod visar.

C, L och MP är inte tillrckligt stora för att få igenom sin invandringspolitik.

Jag tycker det är märkligt att såga M som regeringsalternativ samtidigt som man sväljer mittenalternativet. Klart ologiskt.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-23 01:11:22 följande:
    C och L har aviserat att de ser en möjlighet till blocköverskridande samarbeten om alliansen inte är större än de rödgröna. Vad detta blocköverskridande samarbete egentligen är vet vi inte ännu. Det vi vet är att M inte är intresserade. 

Det är alltså en splittrad allians som går till val, var det landar vet vi kanske inte förrän efter valet. Min förhoppning är att vi får en majoritetsregering där SD som har en väldigt smalt program ställs helt och hållet utanför. 
    Slutsats: Vill man ha en vänsterregering kan man rösta på C eller L. Med tanke på opinionssiffrorna just nu tror jag framförallt L kommer vara försitiga med att torgföra sina planer på att lägga sig platt för S.

För kom igen, S och L står långt ifrån varandra i de viktiga ekonomiska frågorna. Ingen tror väl på allvar att L skulle få genomslag för sin politik i ett S-samarbete.

Rspekt till de som är tydliga. Tror det gynnar M i opinionen att de vet vad de vill.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-23 12:28:30 följande:
    Eftersom vi inte har ett en- eller tvåpartisystem i Sverige och inte ett dominerande parti så handlar all regeringsbildning om kompromisser och överenskommelser. Snacket om att lägga sig platt eller vara knähund är inte relevant. Det finns inga heliga vallöften och svekdebatter är kontraproduktiva i fråga om att skapa breda hållbara långsiktiga lösningar som Sverige behöver. Polarisering gynnar SD.

Om man ändå vill tro och hävda att C och L måste lägga sig platt för S så gäller faktiskt detsamma för C och L i förhållande till M. 

Jag tror tvärt om att både C och L's idéer kan få nytt liv  - i en lyckad förhandling mellan fler parter kommer varje part att vara vinnare. I en misslyckad förhandling kommer en part att vinna och den andra förlora - det är ingen framgångsrik modell för någon part att förhandlingarna inte leder till långsiktiga relationer och det vet alla som förhandlar och lyckas.
    Om det enda målet är en bred hållbar lösning kan vi lika gärna strunta i att ha val.

Om inga vallöften ska hållas, varför du arrangera val?

C och L har en politik som i stora drag är densamma som M-politik.

Jag tror L riskerar sin riksdagsplats om de öppet deklararerar att de blivit ett vänsterparti.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2017-12-23 18:47:21 följande:
    Det där resonemanget kan vändas också. Liberalerna håller på att åka ur riksdagen efter ett 13 år långt samarbete med Alliansen. Inte en enda gång har Liberalerna (FP) ökat under Alliansens tid.

2002: 13,4%
    2006: 7,5%
    2010: 7%
    2014: 5,4%

Det underskattas, just när det gäller Liberalerna, att de har en hel del väljare som just är socialliberala. Birgitta Ohlsson företrädde just den linjen och fick inget gehör för det av partiet. Jag tror att det kommer visa sig opinionen, eller det visar sig redan rättare sagt. 

Att säga att deras politik är densamma som M är inte sant. Och inte minst när det gäller invandringspolitiken. Då är de totalt motsatser av varandra. Centerpartiet är dessutom tydligt miljöprofilerat och de vill kraftigt höja skatterna på sådant som kan anses vara miljöskadlig konsumtion. 

Precis som C och L hade fått kompromiss om sina förslag med S så får de göra med M. Jag ser inte att de på ett mycket tydligt sätt skulle vara mycket närmre det ena eller andra. Men man får såklart den uppfattningen om det ska baseras på den image de måste ge sken av officiellt med tanke på att de ingår i ett samarbete. Annie Lööf har sagt följande "Centerpartiet kommer inte förhandla med eller sätta sig i en regering som kräver stöd av Sverigedemorkaterna". En enpartiregering med Ulf som statsminister kräver således stöd av Socialdemokraterna om de inte ska vara beroende av SD. Och det tror jag knappast är troligt. Och skulle det inte finnas något alternativ och positionerna blir låsta tror jag på nyval istället.
    Håller med om en hel del. Men vi skulle ju inte diskutera politik.

Jag är övertygad om att otydlighet är dåligt. Jag tror få vill rösta på ett parti som inte vet vilket block det tillhör.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 20:23:11 följande:

olika alternativa scenarion kunde vara dessa

S blir störst, men får inte stöd för att bilda regering
    S blir största parti, men alliansen blir störst, ingen får stöd v SD för att bilda regering 
    M  blir störts parti och alliansen blir störts, men får inte stöd av SD för att bilda regering 

Omval, vilka partier åker ut?MÅ, eller  KD och L eller stödröstas det så att S blir största parti då alliansen kannibaliserar  på sina egna väljare?

Jag tror småpartierna hänger löst vid ett omval. Och det kommer ju drabba båda blocken. Jag tror det bsta för Sverige vore att vi får ett par extraval.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:15:24 följande:

En sak till. Finns det någon lättförståelig information att tillgå som berättar vad som händer med platserna i riksdagen om t.ex. KD och MP skulle åka ut? De kanske tar ut varandra i teorin men jag vill mer få en förståelse för hur platserna räknas om.

Jag tror både KD och MP hänger kvar i val nr1. Men jag tror båda åker ut i ett extraval.

Rösterna på de partier som ej kommer blir typ ogiltiga. Därefter sker mandat-fördelningen på samma märkliga sätt som vanligt, d.v.s en matematisk katastrof.
  • man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:31:15 följande:

Vad tror ni om den matematiska fördelningen av platser. Internationellt finns många olika former. Har vi verkligen "rätt" form i Sverige? Finns det något annat system som både är så demokratiskt som det kan bli och leder till stabila regeringar?

Jag hittade denna valsimulatorn som påstås visa hur Sveriges riksdag hade sett ut med ett brittiskt valsystem. Det skulle sluta med 50 platser till M, 2 till SD och 296 för S. hmm....
    www.svt.se/special/valsimulatorn-uk/

Du var ju tidigare väldigt noga med att hålla tråden till ämnet. Har du ändrat dig?

• man och nöjd
    mjölkallergiker skrev 2018-01-01 23:49:34 följande:
    Jag tycker fortfarande att jag håller mig till ämnet. Det är väll knappast partipolitik/ideologiska frågor utan mer valtekniska frågor jag kommer med för att jag tycker jag kan för lite om just de frågorna. 

Min poäng va att med ett annat valsystem, till exempel med det brittiska, så skulle vi ha en överväldigande majoritetsregering bestående av Socialdemokraterna. Dvs regeringsbildningen skulle vara mycket lättare utifrån den synvinkeln vilket va en intressant tanke.
    Det står dig fritt att tycka så.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-02 00:08:54 följande:
    Enligt vilket system menar du rösterna skulle omvandlas till mandat? Vad är det märkliga i ett proportionellt valsystem med en riksdagsgräns på 4% eller 12% i en valkrets. Allt förklaras här sv.m.wikipedia.org/wiki/Spärregler_i_allmänna_val
    Det märkliga ligger i att mandaten inte fördelas proportionellt. En enda röst i ett enskilt län kan betyda mer än 1000-tals röster totalt.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2018-01-02 08:34:19 följande:
    Ett brittiskt system skulle onekligen underlätta regeringsbildningen.

Det är förresten mycket möjligt att vi är på väg in i en lågkonjunktur om nio månader och då med en riksbank som spelat bort möjligheterna att sänka reporäntan. 

Det kommer knappast att finnas någon segrare efter valet, vilket också innebär att tiden före valet blir intressant ur aspekten hur djupa skyttegravar som grävs för att demonstrera att framtida samarbete över blockgränserna inte är ett alternativ.

Trots allt, kommer detta att så småningom att bli det enda alternativet som återstår.
    Stämmer inte. Ett nyval är det enda rimliga alternativet.
  • man och nöjd
    themia skrev 2018-01-02 10:09:42 följande:
    Förklara hur du tänker. Hur skulle vi få en mer rättvis fördelning av rösterna enligt dig?
    Mandaten bör fördelas proportinellt enligt antalet röster. Då behövs inga s.k utjämningsmandat, för det är redan utjämnat.
Svar på tråden Möjliga regeringsalternativ efter valet 2018