• ScP87

semester

Det är så här. Jag jobbar i en butik har gjort det nu i 3 månader och vi är 2 anställda (en pensionär) och chefen. Under sommaren har min chef en annan verksamhet som är bara öppen under sommaren så hon är där hela sommaren. Och på min anställning avtal så nekar hon mig 4 veckor sammanhängade semester under sommaren. Jag får ta semester i Om jag äns får någon för under sommaren så är de bara jag som ska jobba tydligen.

Men har påpekat att man har rätt till fyra samanhängade semester. Då säger hon att jag har ändå inte fått upp så många dagar att få betald semester så det är ingen mening att ta ledigt. Men även om jag inte har så många semester dagar så här jag väl rätt även att få 4 veckor semester även om hälften inte är betalning på? Och hon säger hon följer fackets regler men börjar undra.

Det är privat ägt butik men tycker just sådan regler ska väl gälla Alla?

• Svar på tråden semester
  • Monchichier

Just när det kommer till det här får man göra avvikelser om man har ett kollektivavtal intygen. Så, är din arbetsgivare anslutet till handels? Och vad står i ditt kollektivavtal i sådana fall?

• Lena

Jag tycker du ska prata med ditt fack, det låter som din chef försöker fuska.

• Jemp

Ja du har rätt till 5 veckors semester varav 4 sammanhängande under sommaren, oavsett om de är betalda eller inte.

Med sommaren menas maj-september om jag minns rätt.

• Monchichier
    Jemp skrev 2017-12-20 21:20:48 följande:

Ja du har rätt till 5 veckors semester varav 4 sammanhängande under sommaren, oavsett om de är betalda eller inte.

Med sommaren menas maj-september om jag minns rätt.

Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det.
Svar på tråden semester