• Valyria

Ta hand om sin mor efter operation

Hej! Säkert helt fel forum men ställer frågan här ändå.

Min mor ska operera sig, och kommer behöva hjälp med toalettbesök osv i några veckor. Vi har pratat om att hon skulle kunna bo här några veckor då hon inte vill ha hemtjänst.

Men jag jobbar ju så det går ju inte att assistera så som det kommer vara nödvändigt. På försäkringskassan stod det bara att man bara kunde på ersättning om den anhöriga är svårt sjuk eller om tillståndet är livshotande. Så är ju inte fallet. Kan man få "jobba" tillfälligt för att ta hand om sin mor. Någon som har erfarenhet?

MvH

• Svar på tråden Ta hand om sin mor efter operation
  • Sjukhusbrud8522688

Du kan ta semester el ledigt utan län om du får det beviljat. Närståendepenning hår inte att fåför sådant, det är bara i livets slutskede.

Din mamma får om hon behöver hemtjänst som hjälper till toaletten etc, så kan du hjälpa till när du är ledig.

• Akira Öken
    wildflowers skrev 2017-12-20 21:52:33 följande:

Sjukskriva sig i en vecka. Det är ditt enda alternativ. Så gjorde jag...

Klart att det inte är det enda alternativet!
  • Akira Öken
    wildflowers skrev 2017-12-21 18:27:18 följande:

Jo tyvärr så är det.

Att du gjorde på ett visst sätt betyder inte att det är det enda möjliga. Du får inte sjukskriva dig om du inte är sjuk.

Alternativ är exempelvis att ta ledig eller ta ut några semesterdagar. Som jag har skrivit ovan kan man (i vissa kommuner) få hjälp från kommunen på flera olika sätt.
  • wildflowers

Men snälla nån haha "du får inte sjukskriva dig om du inte är sjuk" så vad är du för slags robot? Har du aldrig stannat hemma när du inte behövt i hela ditt liv? du behöver inte komma och moralpredika här. Man får inte hjälp av hemtjänsten det är krångligt och krokigt och ska mycket till. När det kommer till min mamma/barn gör jag vad som helst och lite till... alla arbetsgivare kanske inte beviljar ledighet så lätt. På mitt jobb finns ej möjlighet till detta

• wildflowers

Att man stannar hemma när man själv inte är dödssjuk menar jag. Att jag inte skulle kunna vara där för min mamma när hon är sjuk efter en operation skulle få mig att må fruktansvärt dåligt

• Akira Öken
    wildflowers skrev 2017-12-22 10:11:35 följande:

Men snälla nån haha "du får inte sjukskriva dig om du inte är sjuk" så vad är du för slags robot? Har du aldrig stannat hemma när du inte behövt i hela ditt liv? du behöver inte komma och moralpredika här. Man får inte hjälp av hemtjänsten det är krångligt och krokigt och ska mycket till. När det kommer till min mamma/barn gör jag vad som helst och lite till... alla arbetsgivare kanske inte beviljar ledighet så lätt. På mitt jobb finns ej möjlighet till detta

Jag försöker få dig att förstå att den lösningen du valde inte är den enda möjligheten. Kanske var det så för dig i din situation, men TS fråga handlar inte om hur just DU gjorde, utan om vilja möjligheter som finns.

Som svar på din fråga: Nej, jag har aldrig sjukskrivit mig utan att vara sjuk. Inte heller har jag stannar hemma från jobbet utan anledning.

Du skriver "haha" och kallar mig för robot. Vad är det för attityd? Om du är en vuxen människa borde du förstå att alla inte fungerar som du och gör andra val än de du väljer.
Svar på tråden Ta hand om sin mor efter operation