• Minza83

testamente-fråga

Hej!

En släkting har dött, jag och mitt syskon är de enda arvingarna.
    Släktingen har testamenterat till en nära vän/styvson.
    MEN i testamentet har släktingen skrivit såhär:

"vill att vid mitt frånfälle att min egedom fastigheten xxxxxx i xxxx kommun med allt lösöre, samt tillgodohavandet i Bank kontonr xxxx-xxxx, samt alla mina ägandes fordon, bilar motorcyklar och mopeder ska tillfalla xxxx xxx".

i bouppdelningen framkom det dock att släktingen har TVÅ bankkonton.
    med olika summor på. 

ingår det kontot verkligen i testamentet fast det inte omnämns i testamentet???

ska det inte tillfalla mig och mitt syskon?? 

bodelningen är hos en juristfirma i den kommun där släktingen bodde, men de har inte alls tolkat situationen så som vi tolkar den.... ändå ska de vara opartiska säger de..

Säg mig nu, har vi eller den så kallade juristen rätt?
    Ska vi få ärva kontot som INTE omnämns i testamentet eller ska det tillfalla styvsonen/nära vännen???

• Svar på tråden testamente-fråga
  • Kjell2
    Minza83 skrev 2017-12-18 19:23:57 följande:

nej vi nämns inte alls i testamentet.

jo absolut, men eftersom det kontot INTE står med så borde testamentet INTE omfatta det...? 

tror inte kontot är väldigt nytt, det innehåller pengar från när släktingens förälder avled förra sommaren... (där vi delade på arvet, men det är även en annan summa som inte är från arvet på det kontot). 

att släktingen missat att nämna det i testamentet spelar för mig ingen roll.. 

ser det svart-vitt jag.

Rör det sig om mer än lite pengar ta hjälp av ett proffs som företräder er.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Tolkar det som att de saker som faktiskt radas upp i testamenetet utgör legat. Det som fanns i kvarlåtenskapen och som inte räknas upp ska tillfalla er. Dvs, det inte angivna bankkontot omfattas inte av testamentet.

Var det ett testamente som var upprättat av en jurist eller egenhändigt författat av den avlidna?

• Minza83
    Anonym (Fyll i anonym signatur.) skrev 2017-12-18 21:50:14 följande:

Tolkar det som att de saker som faktiskt radas upp i testamenetet utgör legat. Det som fanns i kvarlåtenskapen och som inte räknas upp ska tillfalla er. Dvs, det inte angivna bankkontot omfattas inte av testamentet.

Var det ett testamente som var upprättat av en jurist eller egenhändigt författat av den avlidna?

Det är egenhändigt författat.. dådå?:)
  • Minza83
    Hurarnislakt skrev 2017-12-18 22:12:16 följande:

På vilket sätt är ni släkt med den avlidna? Är ni säkra på att ni ens har arvsrätt?

Vi är syskonbarn till den avlidne. (Vår förälder är avliden och deras andra syskon med samt föräldrar). Så ja vi har arvsrätt.
  • Anonym (roffa)
    Minza83 skrev 2017-12-18 17:36:03 följande:
    bodelningen är hos en juristfirma i den kommun där släktingen bodde, men de har inte alls tolkat situationen så som vi tolkar den.... ändå ska de vara opartiska säger de..
    Vi kan nog förutsätta att juristen är mer opartisk än vad ni är eftersom juristen inte är ute efter arvet. Vidare kan vi på goda grunder förutsatta att juristen är bättre insatt i fallet och mer lämpad att bedöma de juridiska aspekterna av det hela än vad ni eller någon anonym person på ett internetforum är.

Vill du försöka roffa åt dig en del av arvet så kontakta en egen jurist.
  • Minza83
    Anonym (roffa) skrev 2017-12-19 09:28:34 följande:

Vi kan nog förutsätta att juristen är mer opartisk än vad ni är eftersom juristen inte är ute efter arvet. Vidare kan vi på goda grunder förutsatta att juristen är bättre insatt i fallet och mer lämpad att bedöma de juridiska aspekterna av det hela än vad ni eller någon anonym person på ett internetforum är.

Vill du försöka roffa åt dig en del av arvet så kontakta en egen jurist.

Trevlig du var då... ;) dessutom anonym ..

roffa åt oss var det ja...
  • Bjoer
    Minza83 skrev 2017-12-19 09:58:37 följande:
    Trevlig du var då... ;) dessutom anonym ..

roffa åt oss var det ja...
    Fast hen har ju rätt. 
  • Kjell2

En bodelare kan mycket väl göra en bedömning och arvskifta på ett vis som kan ifrågastättas. Det är långtifrån allatid som testamenten är solklara.

TS - du bör anlita ett proffs som företräder dig och kan titta på detta om det finns något att göra.

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Minza83 skrev 2017-12-19 01:10:12 följande:
    Det är egenhändigt författat.. dådå?:)
    För en jurist som formulerar sig på det viset hade man kunna utgå från att de syftade på att det var just den uppradade egendomen som de vill testamentera eftersom de inte använde ett begrepp som tex alla bankmedel etc.

En lekman som skriver på det viset har sannolikt som uppsåt att försöka uttrycka sig uttömmande så att styvsonen får allt.

Vill du testa frågan så begär en bodelningsman av tingsrätten. Blir det tvist så är det oklart hur utfallet blir då båda parterna har en viss poäng. Styvsonen kommer att hävda att testamentet ska tolkas utifrån att man dra slutsattsen att testatorns uppsåt var att han skulle ha allt medans ni vill ha bokstavstolkning.
  • hissjocke

Hade jag vart i er sits så hade jag först kollat så att testamentet är bevittnat av minst 2 st. De får inte heller vara jäviga dvs inte släkt och vänner.
    Sen har jag för mig att man ska följa "testarons vilja". är hans vilja att denna andra skulle ärva allt så kommer det också bli så. även om man missar att skriva vissa saker.
    finns mer att läsa om i här
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/arvdabalk-1958637_sfs-1958-637

Svar på tråden testamente-fråga