Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

folsyra.. hur viktigt??

Ryggmärgsbråck uppstår mycket tidigt i graviditeten (dag 23-27 efter befruktningen) och sannolikt finns det egentligen ingen anledning att ta tillskottet ända fram till vecka 12, men eftersom rekommendationen är baserad på en enda studie och deltagarna i denna tog tillskott fram till vecka 12 så är det denna vecka man satt som gräns.

Som andra påpekat är det dock med största sannolikhet graviditeten i sig du mår illa av och inte folsyratabletterna.

• Mascaraklumpar
    Isavanna1 skrev 2017-12-30 12:34:38 följande:

Jag har aldrig ätit en tablett folsyra i hela mitt liv och har tre friska barn. Väntar mitt fjärde nu, nu menar jag inte att man inte ska ta det utan mer att graviditeten inte står och faller med folsyran. 

Ja, det är ju inte jättevanligt med ryggmärgsbråck. Innan folsyrarekommendationerna drabbade det 80-90 barn per år (eller foster, snarare, för de flesta väljer att göra abort efter RUL) vilket är under 1 på 1000. Men skulle alla kvinnor äta folsyra innan de blev gravida så skulle 40-45 av dessa barn/foster födas friska, så på populationsnivå är det en viktig rekommendation.
Svar på tråden folsyra.. hur viktigt??