Inlägg från: nervöstjej96 |Visa alla inlägg
  • nervöstjej96

folsyra.. hur viktigt??

Ja är i v9 nu. Och åt folsyra från att ja plussade i v3 fram till V8. Men har alltså inte ätit de på en vecka nu då ja mådde så himla dåligt av att äta dem, tror de kan va att jag inte tål dem. Äter mycket saker som folsyran annars hjälper till med. Men min sambo vill att ja ska börja med det igen till v12, för att vi inte ska va med om ett MF. Vill så klart inte att ett MF ska inträffa!!! Men jag vill verkligen inte äta folsyra blir jätte illamående o kan knappt säga ett ord utan att börja klökas, samt att ja får ta ledigt från jobbet var o varannan dag pga att ja blir dålig av det. Jobbar just nu 4 timmar om dagen för ja inte klarar mer, ( i vanliga fall 8 timmar) .. Så.. Hur viktigt är det egentligen??

• Svar på tråden folsyra.. hur viktigt??
  • nervöstjej96
    Snuttis2 skrev 2017-12-15 04:11:52 följande:

Folsyra är väldigt viktigt o ska tas ett par månader innan graviditet fram till ca v 12! Det motverkar inte missfall utan risk för allvarlig missbildning- ryggmärgsbråck! Tycker absolut att du ska starta ta igen då det är mer troligt att du mår dåligt av graviditeten än folsyra i sig!

Då det inte var speciellt planerat att bli gravid så fanns det inte en tanke att börja äta folsyra innan.
  • nervöstjej96
    elyse skrev 2017-12-15 00:33:29 följande:

Det viktiga är att inte ha brist på det. Om du inte tar tabletter bör du få i dig mat som är rik på det, t.ex baljväxter och gröna grönsaker. Det motverkar inte missfall utan missbildningar som ryggmärgsbråck hos barnet.

Äter massor sånt varje dag då ja tycker det är gott och ja tar väl hand om min kropp
  • nervöstjej96
    Krusbärskompott skrev 2017-12-15 10:21:06 följande:
    Nä och så är det ju för många. Och det går nästan alltid bra ändå. Det är svårt att få i sig tillräckliga mängder folsyra via kosten även om man äter bra, det behövs sjukt mycket i början. Och som sagt ovan, inte främst pga risk för mf utan risk för missbildningar.

Har inte hört om någon annan som mått dåligt av bara folsyratillskott, mer troligt att det är graviditeten.

Men! Ring till din barnmorska och rådgör.

Lycka till
    Illamåendet slutade när ja slutade med folsyran, och började igen när ja tog de igår och idag.

Kan inte ringa min BM för hon verkar inte existera. Har ringt till växeln och till den kommun jag tillhör och frågat om henne, men finns tydligen ingen vid det namnet som jobbar där. Men när dem kollat vem ja ska ha så står de klart o tydligt det namnet för dem med. Fick som svar "Aja finns inte så mycket o göra åt det, så du får väl lycka till o åka in de datum du blivit kallad till."

Men.. Ja ska fortsätta äta folsyra i vilket fall.
    Och skulle de bli något "fel" på barnet så är det en självklarhet att den är lika älskad för det.
Svar på tråden folsyra.. hur viktigt??