• KlunsSmurfen

Hur känns det att ha borderline?

Anonym (Bea) skrev 2017-12-15 16:29:09 följande:
    Alla är rädd att förlora någon, men det ursäktar inte svartsjuka som är ett respektlöst och förnedrande beteende, svartsjuka är inte en känsla, det är ett beteende. Och det skadar dig och den du älskar så med andra ord förlorar du personen genom din överdrift att vara rädd att förlora personen.
    Svartsjuka är en känsla och inte ett beteende, men vissa beter sig illa p.g.a det.
    Borderline = emotionell instabil personlighetsstörning, bipolär i warp drive, typ.

De har svårt att reglera känslor och med instabil identitet och självbild, tomhetskänslor som också kan påverka självkänslan en hel del så kommer kärlek börja fylla igen det och det kommer att upplevas som mycket starkare.
    Kan också ha mängder med mindervärdeskomplex.
    De kan göra precis som någon med NPD, idealisera en person men det kan också tvärvända. Någon med BPD kan avsluta en relation eller vänskapsrelation i förebyggande syfte för att de är rädda för att bli lämnade, sen mår de dåligt över det. Med otrygg anknytning blir det värre.

Förutom att de är emotionell instabila så kan det vara mycket som triggar känslorna och förstärker dem.

Det är helt naturligt uppbäddat för svartsjuka.

Jag hade nog bl-personlighet fram till ca 32-års ålder som ett arv från min narcissistiska bl-mamma.

vilket kan innebära mycket drama under uppväxten, blir väl inlindat i anknytningen så det blir mycket drama i relationer och visa får kickar av dem.

Det kan ligga många traumatiska händelser (typ 2 trauma) under flera års tid bakom BPD så de kan ha CPTSD (över 70% av de som har CPTSD har borderline drag) p.g.a dålig uppväxt (och väldigt otryggt anknytningsmönster) eller destruktiv relation så de kan bli känslomässigt triggade i en relation men får bara känslomässiga flashbacks (återupplever den traumatiska situationen utan minnesbilder) utan att de riktigt fattar vad som händer (har man PTSD är det lättare att förstå vad som händer men kan också triggas flera gånger om dan). Den som har BPD har en tendens att agera på känslorna och se det som naturliga relationer, de har ju en personlighetsstörning, problemet ligger inte hos dem, det är andras fel så de lär sig inte att hantera det.

De behöver DBT eller liknande så de får mer självinsikt och bra strategi för att hantera känslorna men det tar ju tid.
    Med självinsikt måste det ju bli BPD, borderline personlighetsstörning?
    Borderline =  emotionell instabil personlighetsstörning.

Wikipedia

Självbild
    Instabil självbild är ett vanligt problem för personer med borderline och klassas som ett interpersonellt problem.[3] Den instabila självbilden kan uttryckas exempelvis genom förändringar i personliga målsättningar, värderingar, sexuell identitet, typer av vänner, och så vidare. I vissa fall kan individen känna att denne inte existerar över huvud taget, ofta till följd av en upplevd brist på meningsfulla relationer och/eller stöd

vissa av dragen

* Ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som skiftar mellan överdriven beundran och idealisering, och nedvärdering.

* Instabil identitet och självbild.

* Återkommande självmordstankar, självmordsförsök, hot om självmord, och/eller självskadebeteende.

* Emotionell instabilitet. Perioderna varar oftast i ett antal timmar eller dagar.

* Kroniska tomhetskänslor.

* Återkommande ilska eller frustration som inte står i proportion till vad som väckt den, eller svårigheter att kontrollera ilska/frustration.

* Stressrelaterade paranoida tankar eller allvarlig dissociation.

sv.wikipedia.org/wiki/Borderline_personlighetsst%C3%B6rning
    "din överdrift att vara rädd att förlora personen"
    Svartsjuka

Hur tar det sig uttryck?

Obefogad svartsjuka bottnar i rädsla för att bli bedragen, lämnad eller åsidosatt. Men många vittnar också om en stark skräck för att bli lurad och förd bakom ljuset. Rädslan föder i sin tur ofta en påtaglig ilska som riktas såväl mot den egna partnern som mot de personer man uppfattar som rivaler.

En person som är svartsjuk är hela tiden på sin vakt och letar efter tecken som tyder på att det hen är rädd för ska inträffa. Den förhöjda misstänksamheten resulterar ofta i att information tolkas på ett överdrivet eller felaktigt sätt. Ett leende, en blick, vanligt konverserande misstolkas ofta som uttryck för attraktion eller särskilt intresse.

Svartsjuka består alltså av stark rädsla och ilska, överdriven misstänksamhet och kontrollbeteende. Detta blir ofta mycket smärtsamt både för den svartsjuke och dennes omgivning.

Orsaker

Svartsjukereaktioner kan läras in tidigt i livet. Om nära och viktiga relationer har varit oförutsägbara och otrygga kan det fylla en funktion att vara misstänksam och på sin vakt. Misstänksamheten riskerar sedan att färga relationer även senare i livet - även då den inte är befogad. I förlängningen kan ett destruktivt svartsjukemönster uppstå.

Ofta upplever den svartsjuke att hen inte är värd att älskas och har av den anledningen svårt att lita på att partnern önskar stanna i förhållandet på sikt. Detta kan resultera i en ständig rädsla för att bli lämnad och därmed överdrivet kontrollerande och starka svartsjukereaktioner.

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/relationer/svartsjuka
    Alla får inte ett kontrollbeteende

• KlunsSmurfen
    Anonym nr 5 skrev 2017-12-22 16:38:08 följande:

De som på något sätt jämställer Borderline med Bipolär sjukdom har inte helt korrekt insikt. En Bipolär person (jag har flera vänner som är) kan beskriva sig själv som två olika personligheter i en kropp, sådana är deras två olika sinnesstämningar. När de är maniska existerar inget annat än deras "high", och likadant när de är låga.

En Borderline är faktiskt aldrig helt lycklig/euforisk/manisk, hen är alltid beredd på det värsta, känner egentligen ALLA känslor på en gång - HELA TIDEN. Det är bara vissa situationer som lockar fram mer av vissa känslor, och eftersom vi är så känsliga så är det ofta negativa känslor. Borderlines känner också MER av allt, och känner sig därför konstant ensam i sitt tillstånd. Deras känslor tar över helt, och blir viktigare än något annat (inklusive partnerns välmående).

Jag fyllde själv de 9 kriterierna i säkert 15 år, men med åldern växer faktiskt många av oss ifrån det "akuta" i sjukdomen. Nu passar mina symptom bättre in på en mild men konstant depression. Utomstående kan inte uttala sig så definitivt om våra känslor och motiv, för de förstår faktiskt inte alls hur det är - bara vad det är att utsättas för oss. Och när det gäller den delen har jag inga invändningar, vi kan verkligen vara helt sjuka att ha en relation med. Och det är för att vi är det - sjuka. Men det finns hjälp att få.

Det var jag.
    bipolär i warp drive (snabbare än ljusets hastighet), typ = "alla känslor på en gång - hela tiden", ingen kan känna sig helt lycklig när det blir så.

"Utomstående kan inte uttala sig så definitivt om våra känslor och motiv"
    BPD är olika och har fått BPD på olika sätt, de har olika känslor och olika motiv.
  • KlunsSmurfen
    Anonym nr 7 skrev 2017-12-22 22:06:10 följande:
    "Det var jag.
    bipolär i warp drive (snabbare än ljusets hastighet), typ = "alla känslor på en gång - hela tiden", ingen kan känna sig helt lycklig när det blir så."

Jag skulle seriöst ifrågasätta min diagnos om jag var du. Jag vet att vi är många som av vårdpersonalen blir ihopblandade, men för mig är skillnaden av någon anledning väldigt tydlig, speciellt när en umgås med bipolära personer.
    (Jag är egentligen Anonym nr 1 men Familjeliv klyddar!)
    Skriver du till Anonym nr 5?
  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2017-12-29 22:31:15 följande:

Här är en länk från 2015 där en forskare kommer med en tes att borderline är biologiskt betingat snarare än socialt... Jag är absolut ingen forskare så jag säger ingenting om det är sant eller inte, men den ärändå läsvärd tycker jag.

www.specialnest.se/forskning/forskaren-ser-borderline-som-neuropsykiatriskt-tillstand

De med ADHD är ju känsligare så i vissa fall så skulle ett neuropsykiatriskt tillstånd vara en bidragande orsak. Eftersom BPD diagnosen som den är nu där det finns flera typer av BPD där de med diagnosen kan vara varandras motsatser förutom att de är emotionell instabila är den ju bara en beskrivning på tillståndet kraftigt känslomässig labilitet har jag svårt att hålla med om att BPD är ett neuropsykiatriskt tillstånd.

Enligt DSM-5 är BPD kluster B men även de som inte har kluster b dragen kan också få diagnosen borderline så det verkar bli fel när de sätter diagnoser.
    Vissa av de som skriver/pratar/forskar om BPD verkar "lägga beslag" på diagnosen eftersom de utgår från själva känslomässiga tillståndet:

De som bär på diagnosen borderline, eller instabil personlighetsstörning som den också kallas, lider ordentligt. Det centrala i tillståndet är en svårighet när det gäller att ?reglera känslor?, alltså att kunna använda effektiva strategier för att hantera känslor som väller upp. I stället sveps man med i känslostormarna. Den här bristen gör att saker som av andra uppfattas som små, kan få stora proportioner.

www.specialnest.se/forskning/forskaren-ser-borderline-som-neuropsykiatriskt-tillstand

Hans hypotes stämmer med att ADHD kan spåra ur helt under uppväxten speciellt om det är grav ADHD.
    ADHD -> trotssyndrom/uppförandestörning -> antisocial personlighetsstörning (flest män) eller BPD (flest kvinnor).
    Och som sagt kan den som inte uppfyller kriterierna för cluster b kan också få BPD diagnos så den som "bara" är inåtvänd kan också ha ADHD.
    Men det betyder inte att är ett neuropsykiatriskt tillstånd.

ADHD är också väldigt kritiserat för överdiagnosering eftersom ADHD symptom är inte unikt för just ADHD. Där man försöker medicinera bort depressioner, omognad mm.

UR Samtiden - Varför lyssnar inte Kalle?
    urskola.se/Produkter/173882-UR-Samtiden-Varfor-lyssnar-inte-Kalle-Del-1-sa-fungerar-uppmarksamhet
     Del 1 - så fungerar uppmärksamhet

Produktionsår:     2012

Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare, berättar om anatomin bakom uppmärksamhet. Han menar bland annat att uppmärksamhet handlar om mognad, och att många barn idag får diagnosen ADD på grund av omognad. Arrangör: Himmelstrand mentor. Inspelat den 12 november 2012.
    Burt Seitler, PhD: ADHD Myths

Burt Seitler gives a talk for the International Society for Ethical Psychology and Psychiatry on, Sophistry and ADHD: The Duals Myths of Organicity and Biochemical Imbalance and the Ensuing Medication Tidal Wave. Portland, Oregon, October 8, 2016
  • KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2017-12-23 12:10:06 följande:
    Det är lite därför jag startade tråden: för att jag tycker att det finns ett behov för utomstående att höra ert perspektiv. Jag har läst tråden om borderline på Flashback forum och där sägs det i princip bara att människor med borderline är raktigenom onda och deras avsikter är att skada andra, vilket på många sätt spär på skambeläggandet av diagnosen. Om ni som har eller har haft borderline istället uttalar er om hur ni upplever er diagnos så tror jag att förståelsen ökar och att det på sikt gynnar både er och oss som varit utsatta för psykisk påfrestning tack vare någons borderline.
    För att diagnosen ligger under cluster b så man kan ju ifrågasätta diagnosen hos de som inte uppfyller de diagnoskriterierna.

Vad Predrag Petrovi? säger går också att ifrågasätta:
    Tidigare har man trott att saker som hänt under uppväxten orsakat tillståndet. Men ny forskning visar att orsaken snarare kan vara biologisk.

The Three Voices: Histrionic, Psychopathic, Borderline - YouTube

Everything You Need to Know about Narcissists, Psychopaths, and Abuse - click on this link:
     samvak.tripod.com/faq1.html

Borderline Personality Disorder (BPD) is often diagnosed together (comorbid) with other personality disorders: histrionic, narcissistic, and antisocial (psychopathy). The majority of persons diagnosed with these comorbidities of personality disorders are women.

Borderline Personality Disorder is a post-traumatic state which is repeatedly triggered by neglect, abandonment, withholding of sex and intimacy, verbal and psychological abuse and by life?s circumstances, dangers and chaos.

When Borderline PD is comorbid with Histrionic PD, such women react by seeking comfort, acceptance, validation, sex, and intimacy from other men.

But the comorbidity creates conflicting inner voices:

Histrionic: Men will make you feel better, restore your self-esteem.

Histrionic: Men will make you feel better, restore your self-esteem.

Borderline: Your Sexuality is bad, mad, and dangerous. Don't take it too far or it will end calamitously.

When such a woman experiences a narcissistic crisis or injury ? when she is hurt, humiliated, or frustrated and when her femininity is doubted or challenged - her histrionic side forces her to reach out to men to make her feel better by ameliorating her frustration. Flings with men restore her self-esteem and self-confidence and regulate her labile sense of self-worth. She contacts men with the intention of having intimacy and sex with them.

Her antisocial (psychopathic) voice legitimizes her histrionic behavior: "Don't feel guilty about cheating and being a 'whore'. It is fun, you deserve it, it is not your fault, no one gets hurt if you keep it a secret - so go for it."

Her borderline aspect feels stressed and panics. When she is faced with a man's expectation to have sex and with her own sexual desire, she freaks out. Sex is perceived as traumatic: it is associated with pain and hurt, a kind of punishment. The following negative thoughts prevail:

(a) Sex is "dirty";
    (b) Men are evil, dangerous, one-track minded (they want only sex and then they will discard you);
    (c) Sex inevitably results in pain and hurt;
    (d) You should feel guilty about cheating;
    (e) You should feel ashamed for being so "whorish".

So, when faced with the prospect of sex, borderline patients panic because of these negative thoughts. The panic leads to depersonalization ("splitting" from oneself in a paralyzing trance, going ?auto-pilot?, or lapsing into a dream-like state).

If such a woman crosses the line and has full-fledged sex, she experiences dissociation: she forgets sexual acts that conflict with her values and boundaries, especially if she finds them enjoyable.

(From the book "Malignant Self-love: Narcissism Revisited" by Sam Vaknin - Click on this link to purchase the print book, or 16 e-books, or 2 DVDs with 12 hours of video lectures on narcissists, psychopaths, and abuse in relationships: samvak.tripod.com/thebook.html)

Labile: Borderline Personality Disorder and Narcissism - YouTube

Like both narcissists and psychopaths, borderlines are impulsive and reckless. Like histrionics, their sexual conduct is promiscuous, driven, and unsafe. Many borderlines binge eat, gamble, drive, and shop carelessly, and are substance abusers. Lack of impulse control is joined with self-destructive and self-defeating behaviors, such as suicidal ideation, suicide attempts, gestures, or threats, and self-mutilation or self-injury.

The main dynamic in the Borderline Personality Disorder is abandonment anxiety. Like codependents, borderlines attempt to preempt or prevent abandonment (both real and imagined) by their nearest and dearest. They cling frantically and counterproductively to their partners, mates, spouses, friends, children, or even neighbors. This fierce attachment is coupled with idealization and then swift and merciless devaluation of the borderline's target.

(From the book "Malignant Self-love: Narcissism Revisited" by Sam Vaknin - Click on this link to purchase the print book, or 16 e-books, or 2 DVDs with 12 hours of video lectures on narcissists, psychopaths, and abuse in relationships: samvak.tripod.com/thebook.html)

15.16

Narcissism by proxy:
    www.healthyplace.com/personality-disorders/malignant-self-love/narcissism-by-proxy/

• KlunsSmurfen

Jag tror att Predrag Petrovic är ute och cyklar när han påstår att borderline ärNPF

Känslostormar
    Emotionell instabilitet och hjärnan
    av Predrag Petrovic

Om Boken

Överväldigande, intensiva och okontrollerbara känslor är typiskt vid emotionellt instabil personlighetsstörning (tidigare kallad borderline personlighetsstörning). Omgivningen betraktar ofta den som inte kan styra sina känslor som besvärlig, överdramatiserande och manipulerande. Men tillståndet är inget påhittat lidande ? det har biologiska orsaker.

Här visar forskaren och läkaren Predrag Petrovic hur växlingar mellan extrema känslolägen kan studeras och förstås med modern hjärnforskning. Denna kunskap ger hopp om hur man bättre kan hjälpa dem som har problem med känslostormar.

Boken är skriven för studerande, verksamma inom psykiatri och vård, samt för alla som intresserar sig för känsloreglering och hjärnan.

www.nok.se/Akademisk/Titlar/Psykologi-psykiatri/Psykiatri/Kanslostormar/
    Diagnosen som är ett gränsfall - Modern Psykologi

[...]

Känslorna växlar snabbt hos en person med borderline personlighetsstörning, eller emotionellt instabil personlighetsstörning som de flesta säger i dag. Utmärkande är en känslighet och snabba växlingar mellan starka känslolägen, från nyfikenhet till ett vredesutbrott på ett ögonblick. Volymknappen för känslorna saknas och beteendet blir impulsdrivet, ofta med allvarliga konsekvenser som följd. Självbilden är instabil. Upplevelsen av en annan människa kan också plötsligt växla från "fantastisk" till "sämst", från "älskar dig" till "hatar dig" och tillbaka. Ofta finns ett ständigt upplevt hot om att bli lämnad och känslan av att andra inte engagerar sig lika mycket i relationen. Det finns en beredskap att gå till ytterligheter för att förhindra att bli övergiven: "Om du lämnar mig tar jag livet av mig." I ögonblicket känns det sant. Men en stund senare känns det dramatiska som just utspelat sig obegripligt.

Omgivningen står förvirrad och kan känna sig både lurad och manipulerad när klängighet och behov av intensiv närhet byts till vredesutbrott och  avståndstagande. Men det är inte bara omgivningen som har svårt att hänga med i de snabba svängningarna, utan personerna med de här svårigheterna har ofta svårt att förstå sig själva, med skamkänslor och självförakt som följd. Utmärkande är också en självdestruktivitet som kan ta sig många uttryck, inte minst självskadehandlingar och missbruk av olika slag. Många försöker ta sitt liv. Var tionde person med den här diagnosen dör i förtid.

[...]

Vad beror då emotionell instabilitet på? Alla är överens om att det handlar om ett samspel mellan arv och miljö. Vissa individer är mer sårbara för stress och svåra livshändelser.Det här sättet att förklara psykisk ohälsa kallas för stress-sårbarhetsmodellen. Med en medfödd känslomässig skörhet är risken så mycket större för att en miljö ska bli ogynnsam och samspelet med anknytningspersoner ska gnissla, trots de bästa intentioner från alla inblandade. Många som får diagnosen emotionell instabilitet har varit med om traumatiska upplevelser, som ibland pågått under lång tid, och sådana upplevelser vet man påverkar hjärnan och nervsystemets utveckling. Många psykoterapeuter anser att tillståndet kan betraktas som något som uppstår efter trauman.
    - Emotionell instabilitet ser jag som ett posttraumatiskt tillstånd, men det är viktigt att fundera över vad man menar med trauma. Vad som upplevs som belastande skiljer sig från individ till individ, beroende på vad vi har med oss från början, säger Åsa Nilsonne.
    - Vi är också olika när det gäller vad som fungerar som skyddande faktorer. Många som är med om svåra händelser utvecklar inte emotionell instabilitet och andra som är med om vad som kan verka som mindre påfrestningar blir kraftigt påverkade.

[...]

I olika studier uppskattas att ungefär två procent av befolkningen lider av emotionell instabilitet. Personer med emotionell instabilitet har ofta flera ytterligare psykiatriska diagnoser, som ångest, depression, ätstörningar och missbruk. Den absoluta majoriteten av patienter som går i både DBT och MBT är kvinnor. Det är först på senare tid som forskning på behandling av emotionell instabilitet hos män börjat göras mer systematiskt.
    - Det är snarare sannolikt så att problem med emotionell instabilitet finns i ungefär samma utsträckning hos kvinnor som hos män, säger Predrag Petrovic, forskare i kognitiv neuropsykiatri vid Karolinska institutet, som är aktuell med boken  Känslostormar: Emotionell instabilitet och hjärnan (Natur & Kultur).
    - Men det finns skäl att tro att svårigheter att reglera känslor tar sig olika uttryck, bland annat på grund av hormonella skillnader.

Bristande emotionell reglering hos män visar sig oftare i form av våld eller missbruk. Kvinnor skadar oftare sig själva och män skadar oftare andra, förklarar han.
    - Män återfinns troligen oftare i fängelser och i beroendevården än kvinnor. Män får troligen också oftare andra diagnoser som exempelvis antisocial personlighetsstörning.

Predrag Petrovics forskning handlar om de biologiska processer som är inblandade vid olika psykiatriska tillstånd. Han försöker förstå emotionell instabilitet utifrån vad som är känt om hur hjärnan processar information.
    - Jag förordar att emotionell instabilitet ses som ett tillstånd som är nära besläktat med adhd. Mycket talar för att det handlar om liknande, delvis kanske överlappande problematik. I varje fall handlar det om besläktade neuropsykiatriska tillstånd.

Det gemensamma är en nedsatt funktion i de biologiska system som reglerar känslor, uppmärksamhet och aktivitet. Det är biologiska tillstånd, men det syns inte på ytan, framhåller han.
    - Det går inte att "skärpa sig" som en del tycks tro.

modernpsykologi.se/2015/09/18/diagnos-pa-gransen/
Svar på tråden Hur känns det att ha borderline?