• Anonym nr 5

Hur känns det att ha borderline?

Det här med att säga att Borderlines har en skyldighet att inte ingå förhållande låter som ett dåligt skämt i mina öron. 99% av mänskligheten har ett behov av andra människor, att ha både vänskaps-, kärleks- och sexuella relationer med andra. Det är lite av det som gör oss människor. Jag skulle lika gärna kunna säga att alla som vet att de är dåliga på relationer - ljuger eller är lata eller själviska, och framför allt de som är abusive på något sätt, psykiskt eller fysiskt, har en skyldighet att inte ingå i en relation med någon. Då skulle halva befolkningen (med majoriteten män) bli förbjudna att förälska sig, att hoppas, att försöka. Det hade ALDRIG någon föreslagit.

• Anonym nr 5

De som på något sätt jämställer Borderline med Bipolär sjukdom har inte helt korrekt insikt. En Bipolär person (jag har flera vänner som är) kan beskriva sig själv som två olika personligheter i en kropp, sådana är deras två olika sinnesstämningar. När de är maniska existerar inget annat än deras "high", och likadant när de är låga.

En Borderline är faktiskt aldrig helt lycklig/euforisk/manisk, hen är alltid beredd på det värsta, känner egentligen ALLA känslor på en gång - HELA TIDEN. Det är bara vissa situationer som lockar fram mer av vissa känslor, och eftersom vi är så känsliga så är det ofta negativa känslor. Borderlines känner också MER av allt, och känner sig därför konstant ensam i sitt tillstånd. Deras känslor tar över helt, och blir viktigare än något annat (inklusive partnerns välmående).

Jag fyllde själv de 9 kriterierna i säkert 15 år, men med åldern växer faktiskt många av oss ifrån det "akuta" i sjukdomen. Nu passar mina symptom bättre in på en mild men konstant depression. Utomstående kan inte uttala sig så definitivt om våra känslor och motiv, för de förstår faktiskt inte alls hur det är - bara vad det är att utsättas för oss. Och när det gäller den delen har jag inga invändningar, vi kan verkligen vara helt sjuka att ha en relation med. Och det är för att vi är det - sjuka. Men det finns hjälp att få.

Svar på tråden Hur känns det att ha borderline?