• Thereisthat

Hur känns det att ha borderline?

Frågan är min TS. Eftersom att det sprids mycket om borderline på internet så tycker jag att det är på sin plats att de som själva har borderline ska få uttala sig.

Så hur känns det att ha borderline? Vilka för- och nackdelar finns?

Mvh

• Svar på tråden Hur känns det att ha borderline?
  • Thereisthat
    Anonym (...) skrev 2017-12-14 23:39:51 följande:

Fördelen är att jag kan känna väldigt stark kärlek även om det också kan vara jobbigt.

Jobbigt hur?
  • Thereisthat
    Anonym (gurtie) skrev 2017-12-14 23:44:53 följande:

Man blir sårbar i en kärleksrelation. Tänk om man blir ratad för den man är?

Sårbar på det sättet att om någon har en så kan man också bli lämnad? Eller hur menar du?
  • Thereisthat
    Anonym (...) skrev 2017-12-14 23:53:56 följande:

När man älskar någon så djupt blir man väldigt rädd att förlora personen. Svartsjuk och nojig.

Okej :( Hur hanterar du det?
  • Thereisthat
    Anonym (Border) skrev 2017-12-15 16:28:59 följande:

Håller med tidigare svar. Kärleken är både det bästa och det sämsta. Känner FÖR starkt för min partner.

Också jobbigt att ha sån extrem empati och kunna sätta sig in i andra människors känslor för mycket.

Finns en extremt bra film på youtube som beskriver borderline mycket väl.

?What borderline feels like (trigger)?

Har hört om det där med att känna för starkt för sin partner. Kan du berätta lite mer om det? Hur yttrar det sig?
  • Thereisthat
    Anonym (...) skrev 2017-12-15 16:47:13 följande:

Det är svårt och en kamp hela tiden. Ibland går det inte och då försöker jag stänga av alla känslor som utlöser det och det är ju inte heller bra..

Stänger av känslor för sin partner alltså?
  • Thereisthat
    Anonym (Border) skrev 2017-12-15 16:28:59 följande:

Håller med tidigare svar. Kärleken är både det bästa och det sämsta. Känner FÖR starkt för min partner.

Också jobbigt att ha sån extrem empati och kunna sätta sig in i andra människors känslor för mycket.

Finns en extremt bra film på youtube som beskriver borderline mycket väl.

?What borderline feels like (trigger)?

Kollade in filmen. Känns ju nästan bisarrt ärligt talat. Jag vet ju själv hur det känns att vara deprimerad efter dödsfall eller ett brustet hjärta... Men att ni känner så nästan hela tiden måste vara extremt tungt!

Jag personligen tycker att ni som har borderline har ett ansvar i att t.ex. inte ge er in i relationer om ni inte går terapi för att lära er hantera er borderline eftersom att det kan skada partnern. Men likväl känner jag starka sympatier med er och beundrar hur ni klarar av att leva i en sån dystopi som vi andra aldrig skulle orka med :(
  • Thereisthat
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-12-19 00:13:43 följande:

Jag har drag av borderline när jag är i en relation, borderlineliknande beteende. Känslostormar osv. men har en otrygg anknytning i grunden. Fick lära mig av min terapeut att borderline tar sig uttryck i alla relationer. Till familj, vänner och partner.

Jag blir bara nojig i nära intima kärleksrelationer. Rädd för att bli lämnad, inte duga osv. Nästan så jag hellre gör slut ibland. Men jag har bestämt mig för att våga igen.

Men är rädd. För när jag blir sådär orolig och svartsjuk så känner jag mig så himla kass och skäms.

Jag säger inte det här för att vara elak, men jag skulle nog avråda dig att ge dig in i en ny relation innan du löst de här problemen. Det är absolut inte för att du inte förtjänar att bli lycklig, utan det är för att borderline faktiskt kan skada andra människor psykiskt. Så mitt råd till dig är att lösa de här problemen innan du ger dig in i en relation, för din egen och andras skull.

Och som sagt så är det inte för att du inte förtjänar att må bra utan tvärtom så tror jag att om du söker vård för de här problemen så kommer du nog att må bra.
  • Thereisthat
    Anonym (Bea) skrev 2017-12-21 07:38:15 följande:

Jag tycker Borderline är som en nedstämd person med låg självkänsla,fast gömmer det bakom att det är en sjukdom och att det är en störning det är svårt att ta ansvar för.

Tyckte videon beskrev en deprimerad person, som i princip fyller ut sitt liv med att ha en negativ attityd, negativa tankar, som leder till hopplösa känslor och hamnar i ett negativt spår pga deras attityd och inställning och bild av dig själv.

Tycker människor som skyller svartsjuka, förnedring, respektlöst beteende och ansvarslösa handlingar på "Borderline" är människor som borde vara kriminellt dömda. För du skadar andra och sen grinar du över det och är inte billigt att göra något åt det. Vissa tar såklart ansvar, är inte er jag syftar på med mitt inlägg.

Jag håller delvis men och delvis inte med. Det är klart att ingen har rätt att behandla andra på ett vidrigt sätt och sen skylla på en diagnos. Det är ungefär som att skada någon fysiskt och sen skylla på att man är sadist... Det håller liksom inte.

Däremot så måste man också förstå att de med borderline faktiskt lider av sin diagnos och jag har fått uppfattningen att de flesta med borderline faktiskt förstår när de gått för långt. Det där med att de skyller ifrån sig tycks snarare handla om att de mår så dåligt av sitt beteende att de behöver ha en egen förklaring.
  • Thereisthat
    Anonym nr 5 skrev 2017-12-22 16:26:34 följande:

Det här med att säga att Borderlines har en skyldighet att inte ingå förhållande låter som ett dåligt skämt i mina öron. 99% av mänskligheten har ett behov av andra människor, att ha både vänskaps-, kärleks- och sexuella relationer med andra. Det är lite av det som gör oss människor. Jag skulle lika gärna kunna säga att alla som vet att de är dåliga på relationer - ljuger eller är lata eller själviska, och framför allt de som är abusive på något sätt, psykiskt eller fysiskt, har en skyldighet att inte ingå i en relation med någon. Då skulle halva befolkningen (med majoriteten män) bli förbjudna att förälska sig, att hoppas, att försöka. Det hade ALDRIG någon föreslagit.

Rättelse för att undvika missförstånd: Jag säger absolut inte att människor med borderline inte ska få ingå i en relation. Och minst av allt tycker jag att det skulle vara förbjudet, d.v.s. att staten med sitt våldsmonopol ska ha rätt att stoppa människor med borderline från att inleda ett förhållande. Skulle vi leva i ett sånt samhälle där staten tilläts göra sånt skulle jag hellre ta livet av mig än att leva i det. Om man däremot vet med sig att ens beteende, med eller utan borderline kan skada andra människor psykiskt så tycker jag att man ska undvika ett förhållande eftersom att det kan leda till att andra tar skada. Många med borderline kan kontrollera sig och det handlar självklart inte om dem. Och då ska ni alla också veta att jag själv har p.g.a. tidigare sämre erfarenheter ett sjukligt kontrollbehov och har därför valt att undvika förhållanden tills jag löst problemet av just ovanstående anledning.

Kanske var otydlig men det är så jag menar.
  • Thereisthat
    Anonym nr 5 skrev 2017-12-22 16:38:08 följande:

Utomstående kan inte uttala sig så definitivt om våra känslor och motiv, för de förstår faktiskt inte alls hur det är - bara vad det är att utsättas för oss. Och när det gäller den delen har jag inga invändningar, vi kan verkligen vara helt sjuka att ha en relation med. Och det är för att vi är det - sjuka. Men det finns hjälp att få.

Det är lite därför jag startade tråden: för att jag tycker att det finns ett behov för utomstående att höra ert perspektiv. Jag har läst tråden om borderline på Flashback forum och där sägs det i princip bara att människor med borderline är raktigenom onda och deras avsikter är att skada andra, vilket på många sätt spär på skambeläggandet av diagnosen. Om ni som har eller har haft borderline istället uttalar er om hur ni upplever er diagnos så tror jag att förståelsen ökar och att det på sikt gynnar både er och oss som varit utsatta för psykisk påfrestning tack vare någons borderline.
Svar på tråden Hur känns det att ha borderline?