Anonym (Känner igen) skrev 2017-12-19 00:13:43 följande:
Jag har drag av borderline när jag är i en relation, borderlineliknande beteende. Känslostormar osv. men har en otrygg anknytning i grunden. Fick lära mig av min terapeut att borderline tar sig uttryck i alla relationer. Till familj, vänner och partner.
Jag blir bara nojig i nära intima kärleksrelationer. Rädd för att bli lämnad, inte duga osv. Nästan så jag hellre gör slut ibland. Men jag har bestämt mig för att våga igen.
Men är rädd. För när jag blir sådär orolig och svartsjuk så känner jag mig så himla kass och skäms.
Jag säger inte det här för att vara elak, men jag skulle nog avråda dig att ge dig in i en ny relation innan du löst de här problemen. Det är absolut inte för att du inte förtjänar att bli lycklig, utan det är för att borderline faktiskt kan skada andra människor psykiskt. Så mitt råd till dig är att lösa de här problemen innan du ger dig in i en relation, för din egen och andras skull.
Och som sagt så är det inte för att du inte förtjänar att må bra utan tvärtom så tror jag att om du söker vård för de här problemen så kommer du nog att må bra.