Inlägg från: lisodan |Visa alla inlägg
  • lisodan

Endometrios

Det finns nog många som blivit gravida trots endometrios. Jag blev det inte. Men gjorde infertilitetsutredning och IVF och då gick det. Har sedan graviditeten dessutom varit symtomfri. Det som tog bort symtomen och att jag blev mottaglig tror jag är hormonmedicien innan jag tog sprutorna. Jag gjorde det såkallade "långa protokollet". Om jag var du skulle jag kontakta en klinik och rådfråga dem. Kanske det skulle räcka att äta hormoner ett tag och inte behöva göra IVF. Men vad jag har läst mig till är det bra mycket större chanser när man är 40 än när man är 42år. Ödsla ingen tid. Lycka till!

• lisodan

Ett råd är också att läsa på om operation. Jag blev först rekommenderad det av en läkare. Men sen ville en annan att jag inte skulle opereras. Det går att hålla endometrios i schack med hormoner. Läs på innan du litar blint på en läkare som vill operera. I vissa fall krävs det såklart, men inte alltid. Och jag har läst om en del som blivit sämre.

• lisodan

Just det. Jag var 40 när jag födde min dotter. Och hon är 2 år nu. Jag längtar efter syskon, men har lågt AMH värde så vi får se hur det blir.

• lisodan
    Vårdepp skrev 2018-01-05 01:40:36 följande:

Hur gjorde du med endometrioset sedan? Blev din dotter till på naturlig väg?

Jag har inte ont längre och inga undersökningar har visat något. Dottern blev till efter 2:a IVF försöket. Vi hade försökt i 2 år innan vi började behandlingar.
Svar på tråden Endometrios