• Vårdepp

Endometrios

Hej! Jag fick igår reda på att jag har endometrios på ena äggstocken. Jag hade inte samlat mig tillräckligt för att ställa frågor när jag gick därifrån, och nu får jag inga svar via mejlen. Jag undrar om någon här har endometrios och har lyckats bli gravid ändå på naturlig väg. Kan endometrioset som sitter på ena äggstocken störa den andra äggstocken eller har jag åtminstone en fungerande äggstock? Kan endometrioset försvinna utan operation?

• Svar på tråden Endometrios
  • lisodan

Det finns nog många som blivit gravida trots endometrios. Jag blev det inte. Men gjorde infertilitetsutredning och IVF och då gick det. Har sedan graviditeten dessutom varit symtomfri. Det som tog bort symtomen och att jag blev mottaglig tror jag är hormonmedicien innan jag tog sprutorna. Jag gjorde det såkallade "långa protokollet". Om jag var du skulle jag kontakta en klinik och rådfråga dem. Kanske det skulle räcka att äta hormoner ett tag och inte behöva göra IVF. Men vad jag har läst mig till är det bra mycket större chanser när man är 40 än när man är 42år. Ödsla ingen tid. Lycka till!

• lisodan

Ett råd är också att läsa på om operation. Jag blev först rekommenderad det av en läkare. Men sen ville en annan att jag inte skulle opereras. Det går att hålla endometrios i schack med hormoner. Läs på innan du litar blint på en läkare som vill operera. I vissa fall krävs det såklart, men inte alltid. Och jag har läst om en del som blivit sämre.

• lisodan

Just det. Jag var 40 när jag födde min dotter. Och hon är 2 år nu. Jag längtar efter syskon, men har lågt AMH värde så vi får se hur det blir.

• Vårdepp
    lisodan skrev 2018-01-02 03:19:38 följande:

Ett råd är också att läsa på om operation. Jag blev först rekommenderad det av en läkare. Men sen ville en annan att jag inte skulle opereras. Det går att hålla endometrios i schack med hormoner. Läs på innan du litar blint på en läkare som vill operera. I vissa fall krävs det såklart, men inte alltid. Och jag har läst om en del som blivit sämre.

Hur gjorde du med endometrioset sedan? Blev din dotter till på naturlig väg?
  • Vårdepp
    lisodan skrev 2018-01-02 03:21:32 följande:

Just det. Jag var 40 när jag födde min dotter. Och hon är 2 år nu. Jag längtar efter syskon, men har lågt AMH värde så vi får se hur det blir.

Ok. Jag har två döttrar med samma man, som jag fick när jag var 34 och 37 på naturlig väg. Jag grubblar mycket på när jag kan ha fått endometrioset eftersom jag läst att många får det i tonåren. Hade jag det redan när jag fick mina barn som blev till på första försöket respektive innan första försöket?

Jag har inte tagit hormonproverna, men sök på improve your AMH på youtube. AMH användes för kossor som skulle insemineras och de som hade ett visst värde svarade bäst på inseminationen, därför används det på människor. Sök på Mark Sklar och AMH.

Jag är rädd att min gyn inte kommer att vilja behandla mig om mina provsvar är för dåliga, samtidigt som jag inte tror att hormonproverna säger hela sanningen.
  • Fnutte

Jag har endometrios och har fått två barn på naturlig väg. Med första tog det ganska lång tid och vi påbörjade utredning. Galet nog blev jag gravid i samband med att jag påbörjade nedregleringsbehandlingen som skulle försätta mig i klimakteriet tillfälligt. Efter jag fått min första son såg de på UL att jag hade kvar en ganska stor cysta på ena äggstocken. När vi försökte bli gravida med tvåan tog det sju månader.

Efter att jag födde mitt andra barn (dec-16) har jag inte haft några symptom men jag har iof inte fått tillbaka min mens så det kan vara därför. Har inte heller gjort ul, så cystan är kanske kvar.

• Vårdepp
    Fnutte skrev 2018-01-05 05:11:54 följande:

Jag har endometrios och har fått två barn på naturlig väg. Med första tog det ganska lång tid och vi påbörjade utredning. Galet nog blev jag gravid i samband med att jag påbörjade nedregleringsbehandlingen som skulle försätta mig i klimakteriet tillfälligt. Efter jag fått min första son såg de på UL att jag hade kvar en ganska stor cysta på ena äggstocken. När vi försökte bli gravida med tvåan tog det sju månader.

Efter att jag födde mitt andra barn (dec-16) har jag inte haft några symptom men jag har iof inte fått tillbaka min mens så det kan vara därför. Har inte heller gjort ul, så cystan är kanske kvar.

Ok. Inser att tre månader som vi försökt vid 43 års ålder kanske inte är så lång tid som jag har trott. Fick mina barn på första försöket och innan första försöket. Undrar om jag kommer att få ett till. Det kändes så självklart innan och så mörkt nu.
  • Fnutte

Nej, det är ju inte lång tid men man kan ju tyvärr bli stressad ändå. Speciellt när tankarna kommer på att det kanske aldrig kommer hända. Vet precis hur du känner.

• Anonym (:))

Jag har endometrios och har dessutom haft utomkveds vilket resulterade i operation och en äggledare mindre. Så jag kan ju i princip bara bli gravid när den vänstra äggstocken släpper ägg. Men trots det och endometrios så blev jag gravid ca 6 månader efter operationen. :)

• Vårdepp
    Fnutte skrev 2018-01-05 20:16:52 följande:

Nej, det är ju inte lång tid men man kan ju tyvärr bli stressad ändå. Speciellt när tankarna kommer på att det kanske aldrig kommer hända. Vet precis hur du känner.

Ja, det känns väldigt stressigt nu
  • Vårdepp
    Anonym (:)) skrev 2018-01-05 21:30:29 följande:

Jag har endometrios och har dessutom haft utomkveds vilket resulterade i operation och en äggledare mindre. Så jag kan ju i princip bara bli gravid när den vänstra äggstocken släpper ägg. Men trots det och endometrios så blev jag gravid ca 6 månader efter operationen. :)

Ok, tror jag lägger ägg med min vänstra den här cykeln, och hoppas ha tur precis som du .
  • lisodan
    Vårdepp skrev 2018-01-05 01:40:36 följande:

Hur gjorde du med endometrioset sedan? Blev din dotter till på naturlig väg?

Jag har inte ont längre och inga undersökningar har visat något. Dottern blev till efter 2:a IVF försöket. Vi hade försökt i 2 år innan vi började behandlingar.
Svar på tråden Endometrios