Inlägg från: Anonym (Tuva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tuva)

38 år och börjat röka

Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-08-20 15:31:20 följande:
    Imponerande ändå att du fixar det. Finns det ingen möjlighet alls att smyga iväg någon gång under dagen? Misstänker att första blossen efter arbetsdagens slut smakar extra gott.
    Nej, som jag skrivit tidigare i tråden vill jag verkligen inte riskera att lukta rök i skolan.

Ja, den första ciggen efter arbetsdagens slut är nästan dagens bästa. Tidigare rökte jag i bilen hem men nu delar min kille, som numera är min sambo, och jag på bil och även om han är 100 % överseende med att jag röker så är det no-no att röka i bilen. Ibland stannar jag efter vägen men oftast håller jag mig till dess att jag är hemma.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-09-09 23:27:59 följande:
    Haha? det var faktiskt roligt uttryckt av dig
    ??som en flicka tittar på sin första häst.?

Jag förstår att du menar väl och jag vet att rökning är skadligt, men just nu VILL jag röka. Tack ändå för bra tips när jag kommer på bättre tankar.
    Ja, jag tycker inte att vi som börjat röka i vuxen ålder glorifierar rökningen i den här tråden. Dock har vi ju det gemensamt, just att vi varit så dumma att vi börjat i en ålder då vi borde vetat bättre och det är väl alltid skönt att kunna diskutera med andra i liknande situationer? Vi vet säkerligen allihop att rökning är dåligt för hälsan och just det behöver knappast någon påtala.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2022-11-14 14:41:00 följande:
    Hej Tuva,
    Har du fortf karaktär att inte röka på jobbet och i så fall är det den enda miljön du inte ör öppen med rökningen?

Hej!
    Ja, jag röker inte under dagarna när jag jobbar. Är väl annars numera öppen med att jag röker om frågan kommer upp, eleverna vet ju även om jag sagt att det bara är ibland. Alla kollegor vet också. 

I övrigt röker jag helt öppet i alla sammanhang.

• Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2022-11-15 15:16:29 följande:
    Stark karaktär Tova😊
    Hade det varit annorlunda om du haft arbetskamrater som rökt på skolan (kanske finns)?
    Haha.. tack! Men det har jag knappast i andra sammanhang när det kommer till rökningen.

Ja, det finns några till som röker men de jobbar inte så nära mig. Blir ju självklart röksugen flera gånger om dagen men samtidigt är det en vana att inte röka när jag jobbar.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-11-16 18:25:06 följande:

På tal om lärare som röker? min yngsta dotter berättade om en händelse tidigare i höstas. Hon och hennes kompis gick för att röka på en rast. Om jag fattat rätt går de bakom något garage eller liknande som ligger precis utanför skolans område. När de rundar hörnet på byggnaden blir de jättepaffa, där stod nämligen en av skolans lärare redan och rökte. Läraren blev minst lika förvånad och släckte snabbt sin cigg och gick lite skamset därifrån :)
    Hahaha! Snopet för läraren att ha samma ställe för att smygröka. Det är nog bäst att jag fortsätter att låta bli, i den situationen vill jag inte hamna.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-12-16 22:39:42 följande:

Är det någon av er som testat vape?
    Yngsta dottern har skaffat en sån för att använda när hon inte har möjlighet att röka cigg. I plugget använder hon den på toaletten om det är tajt mellan lektionerna och inte hinner gå ut och röka. Hon använder den även här hemma ibland när hon inte orkar gå ut att röka, eller som de senaste dagarna då det varit svinkallt.
    Jag har fått testa den men tycker inte alls att det är samma känsla som att röka en cigg.

Jag har testat. Tänkte att det skulle vara praktiskt i vissa sammanhang mer än att jag är motiverad att sluta röka cigg. Tyvärr tyckte jag inte att det kunde ersätta ciggen även om det är praktiskt att kunna ?röka/vejpa? nästan överallt. För mig är det inte bara nikotinet som behöver ersättas utan hela grejen med att röka en cigarett. Min vape ligger tämligen oanvänd här hemma.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2023-01-21 01:08:26 följande:

Röker ni när ni är sjuka?

Jag åkte på en rejäl influensa strax efter nyår och mådde verkligen skit. Faktum var att jag inte ens hade en tanke på att röka under 3-4 dagar när jag mådde som sämst, men så snart jag kände mig lite piggare blev jag röksugen som bara den trots att jag fortfarande var sjuk. Det var ju bra, men kändes lite märkligt att inte bli det minsta röksugen när jag mådde som sämst.

Yngsta dottern var också ordentligt sjuk några dagar men hon gick ändå ut och rökte så det där verkar vara olika.

Hur är det för er andra I tråden?

Jag har inte varit jättesjuk någon gång sedan jag blev rökare men när jag varit förkyld och kanske haft lite feber så har jag absolut rökt mindre. Tycker inte att det smakar lika bra då men har inte kunnat avstå helt eftersom suget ändå sätter in.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-01-21 07:30:55 följande:

Lustigt, där är vi helt lika. Vi båda åkte på en förkylning för någon vecka sen och jag hade inte heller någon lust att röka men dottern rökte som vanligt. 

Tycker det kan kvitta om man inte känner smaken. Hade förmodligen tagit en menthol om de funnits kvar. 

Jag har aldrig rökt mentholcigaretter, de försvann strax innan jag började röka. Har fått för mig att jag skulle gillat att röka menthol. Hann du testa innan de förbjöds?
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2023-09-25 07:44:18 följande:
    Hej,
    Klarar du dig fortfarande genom en arbetsdag utan att röka eller röker du på jobbet också?
    Ja, ingen rökning för mig under dagtid på jobbet.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2023-12-30 19:43:54 följande:

Längesen det var något liv i den här tråden men jag vill hur som helst önska ett gott nytt år, oavsett om ni fortfarande röker eller inte. Jag blossar vidare?

Vad roligt att höra ifrån dig :) Gott Nytt År till dig också.
  • Anonym (Tuva)

Hej alla!
    Oerhört längesedan jag tittade in i den här tråden. Hur är läget. Röker ni fortfarande? Jag blossar på som förut men har också blivit vejpare. Verkligen ett superbra komplement när man inte kan röka när man vill. Samtidigt har jag och min sambo så smått börjat prata om barn och då är nikotin och tobak no-no. jag skjuter problemet framför mig, men vet att jag måste sluta då. Eller? mentalt ser jag det mer som ett uppehåll några år. Ta hand om er!
    Kram från Tuva

• Anonym (Tuva)
    Anonym (man41) skrev 2024-11-01 22:38:10 följande:
    Hur är det att vejpa jämfört med att röka? 

Visst ska du sluta om du funderar på barn. Kanske går det att tänka på det som ett väldigt långt uppehåll?
    Vejpa är inte samma sak som att röka tycker jag, men det stillar det akuta nikotinbehovet. Vet inte hur jag ska förklara, men den enda likheten är att man blåser ut något som påminner om rök. Låter antagligen helt sjukt men det faktum att det är renare på något sätt och luktar gott för de flesta gör att det inte är samma sak som att röka en cigarett. För mig funkar det bra som ersättning när jag inte kan röka och känner nikotinabstinens men det skulle inte vara ett sluta-röka-alternativ tror jag. På plussidan är att jag kan vejpa i bilen (himmelskt gott på väg hem från jobbet) och inomhus hemma för att ersätta några cigg per dygn.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (man41) skrev 2024-11-02 09:04:17 följande:
    Jo jag anade att cigg har en kraftfullare känsla.

Funderar på om vejp kan vara ett sätt att trappa ner ciggen och så småningom kunna sluta.
    Det tror jag absolut ifall man är inställd på att sluta. Vill man inte nödvändigtvis bli helt nikotinfri tror jag att det är ett perfekt alternativ. Likheten med att röka är ju ändå ganska stor även om det inte är samma sak och det tillför ju kroppen nikotin.
Svar på tråden 38 år och börjat röka