Inlägg från: Anonym (Tuva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tuva)

38 år och börjat röka

Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-11-16 18:42:05 följande:

Jag vet verkligen inte. Har frågat henne om hon förstår hur lätt det är att bli beroende och hon inser att hon är på väg dit. När jag såg henne röka i helgen så märktes det att hon iaf inte är någon riktig nybörjare.

Hur går det med yngsta dottern? Lite nyfiken är man allt :)
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-10 20:57:55 följande:

Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?

Ja, det var nog givet att det skulle bli så.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 22:52:03 följande:

Ja, det är min inställning också. Vi har bestämt att dottern får ett paket var tredje dag vilket innebär att hon kan röka 6-7 cigg per dag vilket hon tycker är ok. Hon får dels mindre pengar till annat, dels hjälpa till extra hemma. Påminner om ert upplägg. Hon tycker det känns bra och säger själv att hon inte behöver vara cool i tid och otid utan känner sig trygg i att hon kan skapa en rutin i när hon röker. Jag hoppas hon håller sig till den planen.

Jag vet inte exakt vad du menar med rutin men jag har också något som kan kallas rutin. Eftersom jag inte kan röka under stora delar av dagen hjälper det mig när suget sätter in som värst. Det har blivit mycket lättare att hantera det när hjärnan är inställd på att jag inte kan röka under arbetsdagen. Har du också en rutin kring när du röker?
  • Anonym (Tuva)

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

• Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-01-19 20:30:43 följande:
    Trist att det blev så infekterat. Har ni kunnat prata om det efteråt?

i början hade jag allmänt jobbigt att röka öppet, det var ju bara familj och nära vänner som visste. Hos de sistnämnda var förvåningen stor. Efter ett tag blev det ohållbart att inte vara öppen med rökningen och då fick naturligtvis fler och fler vetskap om att jag rökte. Jag valde då att berätta för mina föräldrar. De blev lite ledsna och fattade inte hur jag kunde vara så dum. De rökte dock som unga båda två och det blev aldrig jättejobbigt. Det var snabbt fullt normalt att jag rökte när vi umgicks med dem. De vet ju också att min äldsta dotter röker men inte att den yngsta gör det.
    Ja, det har vi gjort. De är fortfarande jättebesvikna men som de själva säger:
    ?Du är ju vuxen och får stå även för dina idiotiska beslut.?
    Det är ingen jättekris och vi kommer att ses om en dryg vecka igen. De får de en ny chans att vänja sig ytterligare
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-19 21:41:31 följande:
    Ja, det har vi gjort. De är fortfarande jättebesvikna men som de själva säger:
    ?Du är ju vuxen och får stå även för dina idiotiska beslut.?
    Det är ingen jättekris och vi kommer att ses om en dryg vecka igen. De får de en ny chans att vänja sig ytterligare
    Idag har vi träffats igen och det kändes mycket bättre. Mellan raderna bad de om ursäkt för sin reaktion senast och de kändes mycket mer avslappnade när jag gick iväg för att röka. Kanske hjälpte det att min kille var med och han visade upp sig från sin bästa sida. Det var första gången de sågs.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-02-18 21:25:05 följande:
    Vi har också snälla vänner som köper med sig cigg när de åker på kryssning. Det har ju varit lite sparsammare med kryssningar de senaste åren men lite påfyllning har vi fått den vägen. Det skiljer ju ganska mycket i pris. Vi är lite udda i vår familj, fyra rökare och alla röker olika cigaretter
    Jag brukar åka på kryssning ibland men inte under de senaste åren Och därmed inte sedan jag började röka. Har hört att ciggen är billiga, men hur billiga? Jag röker Marlboro Gold och de kostar väl 67 eller 69 kr här hemma nu. Jag har faktiskt märkt i min ekonomi att jag börjat röka?

Lite intressant att ni röker olika, tänker att den yngsta skulle ta efter mamma eller storasyrran och att ni som partners skulle röka samma.

En helt annan sak. Är det någon här i tråden som röker i bilen? Jag gör det numera. Började när jag tog bilen till jobbet och var galet röksugen när jag jobbat och åkte hem. Alltid nervevad ruta dock.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-04-15 00:35:34 följande:
    Analkande storhelg. Känns det mer naturligt att röka inför föräldrarna, släkt och vänner eller är det fortfarande skav?
    Det känns mycket mer naturligt nu. Vi har ju setts några gånger under våren och de har väl både vant sig och accepterat. Nån liten diskussion blir dock varje gång men mer som jag uppfattar präglas av nyfikenhet och hur jag kunde börja osv än att de är fördömande.
  • Anonym (Tuva)

Nu har jag råkat ut för en grej jag tycker är jobbig.

jag var vid ett köpcenter idag och när vi handlat färdigt vilket tog ett par timmar så var jag rejält röksugen och tände en cigg som jag ofta gör när vi handlat. När jag står där utanför köpcentret hör jag en röst.
    - Hej Tuva!

Då kommer en mamma tillsammans med en elev i min klass på väg in i köpcentret som ligger flera mil från skolan där jag jobbar.

Där står jag med en cigg i handen och det är ju som det är. Men eleverna i min klass har inte vetat att jag röker och nu är jag orolig för att det blir en snackis på måndag.

Eleven jag träffade idag såg ju att jag rökte och kommer garanterat berätta för klasskompisarna på måndag. Jag vet inte vad jag ska säga om någon elev i klassen frågar på måndag om jag röker.

Min kille tycker att jag ska säga som det är ifall de frågar. Att jag röker men aldrig i samband med att jag jobbar vilket är sant.

• Anonym (Tuva)
    Anonym (En till) skrev 2022-04-30 12:05:49 följande:
    Hej Tuva,

Håller med din kille. Om du försöker med någon smålögn kommer det bara bli konstigt. Det kommer säkert fler tillfällen såsom detta ochdå blir det bara värre.

Good luck!

Tack!

Ja, det finns ju inget annat alternativ om frågan kommer. Jag inser också det lite motvilligt Min kille skrattar mest åt mig och de konstigheter som min rökning skapat, t ex med familjen och nu detta.

Svar på tråden 38 år och börjat röka