38 år och börjat röka
Jag vet verkligen inte. Har frågat henne om hon förstår hur lätt det är att bli beroende och hon inser att hon är på väg dit. När jag såg henne röka i helgen så märktes det att hon iaf inte är någon riktig nybörjare.
Jag vet verkligen inte. Har frågat henne om hon förstår hur lätt det är att bli beroende och hon inser att hon är på väg dit. När jag såg henne röka i helgen så märktes det att hon iaf inte är någon riktig nybörjare.
Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?
Ja, det är min inställning också. Vi har bestämt att dottern får ett paket var tredje dag vilket innebär att hon kan röka 6-7 cigg per dag vilket hon tycker är ok. Hon får dels mindre pengar till annat, dels hjälpa till extra hemma. Påminner om ert upplägg. Hon tycker det känns bra och säger själv att hon inte behöver vara cool i tid och otid utan känner sig trygg i att hon kan skapa en rutin i när hon röker. Jag hoppas hon håller sig till den planen.
Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?
Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?
Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?
Nu har jag råkat ut för en grej jag tycker är jobbig.
jag var vid ett köpcenter idag och när vi handlat färdigt vilket tog ett par timmar så var jag rejält röksugen och tände en cigg som jag ofta gör när vi handlat. När jag står där utanför köpcentret hör jag en röst.
- Hej Tuva!
Då kommer en mamma tillsammans med en elev i min klass på väg in i köpcentret som ligger flera mil från skolan där jag jobbar.
Där står jag med en cigg i handen och det är ju som det är. Men eleverna i min klass har inte vetat att jag röker och nu är jag orolig för att det blir en snackis på måndag.
Eleven jag träffade idag såg ju att jag rökte och kommer garanterat berätta för klasskompisarna på måndag. Jag vet inte vad jag ska säga om någon elev i klassen frågar på måndag om jag röker.
Min kille tycker att jag ska säga som det är ifall de frågar. Att jag röker men aldrig i samband med att jag jobbar vilket är sant.
Tack!
Ja, det finns ju inget annat alternativ om frågan kommer. Jag inser också det lite motvilligt Min kille skrattar mest åt mig och de konstigheter som min rökning skapat, t ex med familjen och nu detta.