Pollyx skrev 2017-12-13 23:28:52 följande:
Åh, ja soppa! För egen del gör jag gärna soppa på bra livsmedel från växtriket och även grytor m.m. Men barnen äter det knappt. Vad gör man! Har provat lite olika, men ett av barnen låter bli maten om det inte innehåller typ korv, köttbullar, fiskbullar eller pasta... Har till slut lyckats få i det barnet lite grönsaker genom att trixa en hel del... Serveras tex morotssoppa går barnet hungrigt istället.... Därför jag funderar på typ vegetarisk korv osv.... Alla i familjen måste ju få i sig mat....
En del barn är ju extremt känsliga för att man blandar ihop grejer. Det är knepigt ibland. Jag brukar tänka att naturen och barnen är klipska ändå. De får i sig det de behöver även om vi föräldrar oroar oss. Vi kör ofta plockmat så kan man välja det man gillar. Tex pitabröd och rödbetsbiff, sås/gucka,vitkålssallad, grönsallad , äpple i bitar, salta mandlaroch kanske några köttbullar. Ungarna kommer ta köttbullar, pizzakål och äpple men ofta vill de smaka när de ser oss andra äta. Våra barn dricker oftast vatten förresten men äter ju ost och yoghurt tex eftersom vi inte är vegetarianer. Jag tror annars sesammjölk är kalciumrikt och inte så svårt att göra själv med bra blender och en silduk. Fast det är ju inte så gott till mat förstås men passar kanske att dricka som mellanmål eller att ha som bas i smoothie?