Jag förstår dig, har också sett på dokumentärer och ojat mig över hur dåligt jag äter. Det är lite överdrivet i vissa av dokumentärerna, visst att det är dåligt, men det är ju inget som man garanterat kommer bli sjuk av.
Men om jag ska hålla mig till ämnet. Det mest skadliga verkar ju vara processad mat, och då främst processat kött. Så jag hade nog börjat där (alltså hoppat det som är processat). Sedan finns det ju rekommendationer om hur mycket rött kött man borde hålla sig till (max 500g per person i veckan), men om man vill vara mer hälsosam kanske man helt borde skippa det röda köttet och istället satsa på fisk och fågel. Sedan är det jättebra att äta mer växtbaserad mat, så att ha flertalet vegetariska måltider i veckan är bra, det hjälper även barn att förstå att man inte behöver äta kött till allt.
När det gäller ekologiskt så är vissa matvaror viktigare att tänka på än andra, t.ex. kaffe och bananer, men om det finns ett ekologisk alternativ till det du ska ha i affären så är det väl rätt lätt att köpa det istället? :)
Man behöver ju inte ändra allt på en gång, jag blev vegan över en natt och där rök väldigt många färdigrätter som jag brukade trycka i mig, så jag mådde otroligt bra efter några månader, men att få en hel familj att ändra sig sådär plötsligt vet jag inte hur lätt det är.
Själv tycker jag att mejeriprodukter är det skummaste man kan äta/dricka. Kött är väl förståligt, många djur äter kött och även om vi människor knappast behöver göra det längre (iom att vi har tillgång till ett så pass stort utbud av matvaror) så var det ju inte så förr. Men mjölk är för mig helt ofattbart att människor fortfarande kan förtära.