• Pollyx

Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?

Hej!

Efter att ha sett ett par dokumentärer och läst litegrann samt hört argument i olika forum så känns det relevant att göra lite ändringar i min och familjens kost. Men vilken är den viktigaste ändringen att göra för hälsan?

Helst känns det som jag på en gång skulle vilja äta vegansk (eller åtminstone vegetarisk) samt ekologisk och icke (lite) processad mat. MEN, det är en för stor omställning, särskilt som det är nog klurigt att få hela familjen att äta även om man håller sig till typ korv, köttbullar, pasta, mejeriprodukter osv. Och då är grönsaker, baljväxter o frukt än svårare. (Tror att vi kanske har en liten med selektiv ätovilja eller var det heter.) Så, var börjar man? Tips? ????

• Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?
  • gnipökåms

börja lite åt gången, ha tex, en dag i veckan som är vegetarisk i början och sen så inför ni fler dagar efter ett tag. 

ekologiska produkter påverkar u inte direkt maten så där är det ju ganska enkelt. 

gör också så mycket från grunden som möjligt, tex. hemlagade köttbullar, har man inte tid kan man ju under en ledig dag göra en ganska stor sats som man sen fryser och har när behovet finns. 

• Elderberry

Jag förstår dig, har också sett på dokumentärer och ojat mig över hur dåligt jag äter. Det är lite överdrivet i vissa av dokumentärerna, visst att det är dåligt, men det är ju inget som man garanterat kommer bli sjuk av.

Men om jag ska hålla mig till ämnet. Det mest skadliga verkar ju vara processad mat, och då främst processat kött. Så jag hade nog börjat där (alltså hoppat det som är processat). Sedan finns det ju rekommendationer om hur mycket rött kött man borde hålla sig till (max 500g per person i veckan), men om man vill vara mer hälsosam kanske man helt borde skippa det röda köttet och istället satsa på fisk och fågel. Sedan är det jättebra att äta mer växtbaserad mat, så att ha flertalet vegetariska måltider i veckan är bra, det hjälper även barn att förstå att man inte behöver äta kött till allt. 

När det gäller ekologiskt så är vissa matvaror viktigare att tänka på än andra, t.ex. kaffe och bananer, men om det finns ett ekologisk alternativ till det du ska ha i affären så är det väl rätt lätt att köpa det istället? :)

Man behöver ju inte ändra allt på en gång, jag blev vegan över en natt och där rök väldigt många färdigrätter som jag brukade trycka i mig, så jag mådde otroligt bra efter några månader, men att få en hel familj att ändra sig sådär plötsligt vet jag inte hur lätt det är.
    Själv tycker jag att mejeriprodukter är det skummaste man kan äta/dricka. Kött är väl förståligt, många djur äter kött och även om vi människor knappast behöver göra det längre (iom att vi har tillgång till ett så pass stort utbud av matvaror) så var det ju inte så förr. Men mjölk är för mig helt ofattbart att människor fortfarande kan förtära.

• Pollyx

Tack för era tankar! Jag har nog tänkt byta ut ett livsmedel i taget. Eller, en handfull åt gången kanske. Typ sojadryck istället för mjölk? Vegetarisk korv istället för kycklingkorv vi äter nu kanske... Men då har jag även hört nåt rykte om att sojaprodukter innehåller massa otrevligheter. Nån som har tankar om det?

Vegetariska/vegansk fördigrätter, processat o klart från ica typ, är det ändå bättre än att köpa köttfärs o äta hemlagad köttfärssås? Hur skadad är den vegetariska processade maten?

• Aniiee

Viktigast är att äta "ren" mat. Dvs inte färdiga köttbullar. Gör egna. (osv). Spara både miljö och pengar (ofta....) Gäller även färdig vegetariskt.

Nr 2 på listan bör vara så närproducerat som möjligt, även om det är konventionellt odlat eller uppväxt.

Nr 3 är närproducerat OCH schysst odlat/uppväxt.

Nära behöver inte betyda Svenskt, btw, det kan lika gärna betyda Norskt, Finskt, Danskt.....

Nr 4 Är ät mer frukt och grönt, i säsong, helst.

För hälsans skull, se även över portionsstorlekarna. Vet du hur mycket ni verkligen äter?

Soja är inget bra alternativ till mjölk, nej. Det bör du bara ta till om mjölkproteinallergi finns i familjen.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • dream on

Våra ungar älskar linssoppa och blomkålssoppa. Tricket heter stavmixer och ha i en slurk (havre)grädde så det blir krämigt! Ett annat tips är att servera frukt och grönsaker i stavar eller låta ungarna stansa ut dem med pepparkaksformar så känner de sig delaktiga. Morot- och gurkstavar är väldigt poppis. Gör vegovarianter på rätter de känner igen. Vi har haft mycket glädje av Lisa Bjärbos ?Mera vego?. Enkla och bra recept på vegmat för hela familjen. Plättar matade med röda linser är tex en favvo här.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Pollyx

Men vad dricker man istället för mjölk då, eftersom mejeriprodukter tydligen ska va så dåligt? Havredryck? ????

Närodlat är bra. Väljer gärna det i butiken.

Efter att ha sett snart 3 dokumentärfilmer som visar hur dåligt det är med kött och mejeriprodukter känns det inte så kul att rulla de där egna köttbullarna längre.... Samtidigt har jag för få alternativ för att fylla upp hela familjens matbehov med vegansk kost. Så tänker att jag byter ut några saker i taget. Mot det vegansk.

Hur tänker du med portionsstorlekar Aniiee?

Ingen i familjen är överviktig, om det var det du tänkte på?

• Pollyx
    dream on skrev 2017-12-13 23:17:26 följande:

Våra ungar älskar linssoppa och blomkålssoppa. Tricket heter stavmixer och ha i en slurk (havre)grädde så det blir krämigt! Ett annat tips är att servera frukt och grönsaker i stavar eller låta ungarna stansa ut dem med pepparkaksformar så känner de sig delaktiga. Morot- och gurkstavar är väldigt poppis. Gör vegovarianter på rätter de känner igen. Vi har haft mycket glädje av Lisa Bjärbos ?Mera vego?. Enkla och bra recept på vegmat för hela familjen. Plättar matade med röda linser är tex en favvo här.

Åh, ja soppa! För egen del gör jag gärna soppa på bra livsmedel från växtriket och även grytor m.m. Men barnen äter det knappt. Vad gör man! Har provat lite olika, men ett av barnen låter bli maten om det inte innehåller typ korv, köttbullar, fiskbullar eller pasta... Har till slut lyckats få i det barnet lite grönsaker genom att trixa en hel del... Serveras tex morotssoppa går barnet hungrigt istället.... Därför jag funderar på typ vegetarisk korv osv.... Alla i familjen måste ju få i sig mat....
  • dream on
    Pollyx skrev 2017-12-13 23:28:52 följande:

Åh, ja soppa! För egen del gör jag gärna soppa på bra livsmedel från växtriket och även grytor m.m. Men barnen äter det knappt. Vad gör man! Har provat lite olika, men ett av barnen låter bli maten om det inte innehåller typ korv, köttbullar, fiskbullar eller pasta... Har till slut lyckats få i det barnet lite grönsaker genom att trixa en hel del... Serveras tex morotssoppa går barnet hungrigt istället.... Därför jag funderar på typ vegetarisk korv osv.... Alla i familjen måste ju få i sig mat....

En del barn är ju extremt känsliga för att man blandar ihop grejer. Det är knepigt ibland. Jag brukar tänka att naturen och barnen är klipska ändå. De får i sig det de behöver även om vi föräldrar oroar oss. Vi kör ofta plockmat så kan man välja det man gillar. Tex pitabröd och rödbetsbiff, sås/gucka,vitkålssallad, grönsallad , äpple i bitar, salta mandlaroch kanske några köttbullar. Ungarna kommer ta köttbullar, pizzakål och äpple men ofta vill de smaka när de ser oss andra äta. Våra barn dricker oftast vatten förresten men äter ju ost och yoghurt tex eftersom vi inte är vegetarianer. Jag tror annars sesammjölk är kalciumrikt och inte så svårt att göra själv med bra blender och en silduk. Fast det är ju inte så gott till mat förstås men passar kanske att dricka som mellanmål eller att ha som bas i smoothie?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Aniiee
    Pollyx skrev 2017-12-13 23:21:49 följande:

Men vad dricker man istället för mjölk då, eftersom mejeriprodukter tydligen ska va så dåligt? Havredryck? ????

Närodlat är bra. Väljer gärna det i butiken.

Efter att ha sett snart 3 dokumentärfilmer som visar hur dåligt det är med kött och mejeriprodukter känns det inte så kul att rulla de där egna köttbullarna längre.... Samtidigt har jag för få alternativ för att fylla upp hela familjens matbehov med vegansk kost. Så tänker att jag byter ut några saker i taget. Mot det vegansk.

Hur tänker du med portionsstorlekar Aniiee?

Ingen i familjen är överviktig, om det var det du tänkte på?

Mejeriprudukter är inte dåliga per se. Drick mjölk, det är helt ok, men du bheöver ju inte dricka 5 liter om dagen.

Dokumentärer är inte opartiska och objektiva om du trodde det. 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?