Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur var det att leva på 70-talet?

Stårschan skrev 2017-12-13 12:45:53 följande:
    Fläskfilé fanns väl knappt ens som styckningsdel på grisen på den tiden. Det var väl fläskotlett man åt när det skulle vara fint.

De största flaskorna som fanns var enlitersflaskor (i glas förstås), och de var ju jättestora!
    Jodå, det fanns det visst. Vi åt ofta fläskfilé hemma, gärna inbakad med champinjoner, africana var också en rätt som mina föräldrar bjöd på. En annan rätt som jag åt hemma var kreolsk fläskfilégryta.

Misstänker att du är minst 10 år fel ;)

Fläskkotlett var finare vardagsmat, men inte finmat
  • sextiotalist
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-13 12:55:59 följande:
    När man köpte fläskkotlett i bit så fanns filén kvar hel 
    Och den biten finns kvar fortfarande om man köper huggen fläskkotlett (dvs om man handlar i en affär som fortfarande styckar själv)
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-13 12:58:29 följande:
    Det är jag kanske. Eller X antal mil fel? Flört
    kan absolut vara geografiskt. Just styckning kan vara lokalt och på den tiden så var det mer slakterier och de flesta medelstora (i dag räknas nog det som små) mataffärer styckade själva.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-14 08:20:31 följande:
    Jag håller med angående köttet, men det kanske beror på hur man fick tag på köttet. Där jag bodde var det vanligt att folk hade älgkött och griskött från någon lokal bonde (för på den här tiden fanns det ju fortfarande många bönder i Sverige).

Korna hade horn på 70-talet.

Så här i juletider var det vanligt att man hade en adventsgran med belysning ute på gården, men annat utomhuspynt var ganska ovanligt.
    Det satt långt in hos mina föräldrar innan de skaffade en adventstake som inte hade levande ljus, men det var nog på 60-talet.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-14 08:20:31 följande:
    Jag håller med angående köttet, men det kanske beror på hur man fick tag på köttet. Där jag bodde var det vanligt att folk hade älgkött och griskött från någon lokal bonde (för på den här tiden fanns det ju fortfarande många bönder i Sverige).

Korna hade horn på 70-talet.

Så här i juletider var det vanligt att man hade en adventsgran med belysning ute på gården, men annat utomhuspynt var ganska ovanligt.
    Älgkött och annat vilt tror jag var väldigt ovanligt om det inte fanns jägare i bekantskapskretsen, i vanliga affärer var det både dyrt och ovanligt.
    Minns att mina föräldrar fick tag på en älgfilé en gång, en besvikelse för alla och hunden fick lyxmat efteråt (ja, vilt har en speciellt smak och är man inte van vid den så är det inte alltid uppskattat)
  • sextiotalist
    Anonym (Mysigt) skrev 2017-12-14 09:07:42 följande:
    Intressant, jag kommer bara ihåg att jag använde bankomat redan på gymnasiet (dvs slutet av 80-talet).
    Bankomat kom under 70-talet, jag hade mitt första bankomatkort i slutet av 70-talet. När jag började plugga i början av 80-talet så hade vi bankomat vid kårhuset.
    Den första bankomaten kom redan under 60-talet till Sverige
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-14 09:21:50 följande:
    Man hade ett checkhäfte. Skrattande
    Jag har inte använt checkar som betalmedel sedan 70-talet, och inte checkar alls sedan man kunde betala över internetbanken
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-14 09:29:03 följande:
    Jag har aldrig använt checkar, jag är född på sent 60-tal, men jag trodde att man kunde svara på hur exempelvis ens föräldrar och andra gjorde (under 70-talet). Jag fick för mig att det var sådant tråden skulle handla om. 
    Check användes, men med bankomatens intåg, så blev det mindre av dessa, för att sedan fasas ut nästan helt när internetbanken blev mer vanligt.

Så svaret är nog faktiskt att det fanns bankomater och de användes, men under 70-talet så fanns det även checkar.
    Samt att alla bankkontor och posten (som även hade bankverksamhet i samband med att de gick ihop med PK-banken) hade kontanter.
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-14 09:54:06 följande:
    Bankomaterna kom inte förrän i slutet av 70-talet, så det är väl tämligen självklart att det var checkhäftet som användes mest under största delen av decenniet. 
    första bankomaten kom till Sverige redan under 60-talet.
    I Stockholm kom bankomaterna redan under mitten av 70-talet, i mindre städer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uttagsautomat
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-14 10:26:39 följande:
    Ja, då har du rätt och jag fel. Vad fint att du tog dig tid att lära mig detta. 

www.svd.se/gamla-betalnings-medel-checkar-ut
    Orsaken till att jag googlade för jag var rätt säker på att jag hade bankomatkort redan 1978 men blev lite osäker och var tvungen att kolla med min jämnåriga kollega.
    Ja, bankomater fanns, inte överallt, under slutet av 70-talet, men precis som alla annan teknik, så tog det tid innan det blev vanligt och på den tiden tog det mycket längre tid. Så det tog nog över 15 år från det första bankomaten kom och det blev ett direkt alternativ.
    Men bankomat fanns och användes i slutet av 70-talet och även innan dess.
    Min käre mormor gick ner till banken för att betala räkningar så länge hon fixade det var långt in på 90-talet, hon ägde inte ens ett bankomatkort.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?