Vi gör lite på en höft, beroende på vad vi har hemma, hur många vi är o.s.v.
Men så här brukar vi göra på ett ungefär...
Ingredienser:
(brukar räcka bra till 4, där två hos oss är riktiga matvrak, samt till 1-2 matlådor)
-Köttfärs, ca 800-1000 g. Jag föredrar blandfärs eller nötfärs till detta.
-1-2 gula lökar
-2 frp krossade tomater (ca 600-800 g). Ibland använder jag den kryddade varianten, chili, vitlök eller örter, dock inte två av samma.
-2-3 vitlöksklyftor
-2 msk tomatpuré
-1-2 msk soja (riktig kinesisk som ger smak och sälta).
-1-3 krm Svartpeppar
-2-4 msk chilisås
-1-2 dl creme fraiche
Spagetti (kör uteslutande Barillas, har dock dålig koll på mängd, kanske runt 800-1000 g)
Så här gör jag:
-Hackar och bryner löken i smör, lägger den i en gryta med en liten skvätt matolja och på svag till medelhög värme (vår stekpanna rymmer inte så mycket).
-Steker köttfärsen. Ibland kryddar jag den lite med köttfärskrydda. Därefter öser ner den i grytan.
-Vitlöken skalas och pressas. Ibland kör jag allt ner i grytan efter köttfärsen, ibland tar jag hälften i köttfärsen efter halva stektiden. (Mängden vitlök lite beroende på mängd köttfärs, hur stark man vill ha, de som äter och om jag använt vitlökskryddade tomater eller ej.)
-I med de krossade tomaterna, tomatpurén, chilisåsen, vitlöken, pepparn och sojan i grytan och rör om ordentligt.
-Låt puttra en stund och smaka av, ev mer av någon krydda. Jag använder helt och hållet soja istället för salt för att sälta sådana typer av rätter.
Ibland har jag även i lite paprika- och chilipulver.
Mängden chilisås och chilipulver kan varieras beroende på önskad styrka och om man använt chilikryddade tomater eller ej.
-När du fått bra smak, lite styrka och bra avvägning mellan styrka och sälta tar jag i creme fraiche. Jag föredrar den feta till varma och kryddade rätter. Mängden kan varieras beroende på hur stark du vill ha den. Creme fraichen ger en rundare smak, en aning syrlighet, tar udden av den värsta sältan och styrkan så att den passar barn även om du kryddat rätt friskt och gör den mer krämig och såsig samt ger en tilltalande färg.
-Låt bli ordentligt varm.
-Spagettin kokas med lite salt enligt instruktionerna och utan konstigheter.
Jag brukar skölja den lite och sedan hälla tillbaka i kastrullen med lite smör.
-Färdigt att servera.