• Amidina

Varför bli så arg över inlägg på internet?

Något som slår mig om och om igen är den ofattbara ilskan som finns på internets alla forum och kommentarsfält, och jag har så svårt att förstå hur man kan bli arg på en text (som inte handlar om direkta lagbrott tex våld mm).

Aldrig kan man hålla en sansad diskussion där det inte går överstyr för att någon tar saker personligt, någon kommer med helt irrelevanta svar och försöker styra diskussionen åt andra skumma håll, och någon roar sig med att "trolla".

Ni som vet med er att ni ofta blir sådär riktigt ilskna och känner er träffade av saker folk skriver, vad är det som gör att ni känner att ni bara Måste skriva ett svar just där och då? Svävar nånsin tanken förbi att det kanske inte rör er öht? Varför inte ta en paus och fundera på om folk kanske menar något helt annat? Varför inte skriva en rak fråga om vad de menar? Och om ni får en sån fråga, varför inte bara andas lite och svara uppriktigt och i god ton? Varför går ni till personangrepp om ni känner er träffade, istället för att svara sakligt?

Jag är bara nyfiken, och inser att om jag ens får svar så lär en del av dem följa ovan mönster.. Tungan ute

• Svar på tråden Varför bli så arg över inlägg på internet?
  • Anonym (besser)

...eller varför vissa alltid ska vara en otrevlig mästrande besserwisser trots att folk inte bemöter henne otrevligt...

• Amidina
    Anonym (besser) skrev 2017-12-08 13:47:24 följande:

...eller varför vissa alltid ska vara en otrevlig mästrande besserwisser trots att folk inte bemöter henne otrevligt...

Vågar jag anta att det är mig du syftar på? Glad Backa hemskt gärna ditt påstående isf, så har jag en chans att bemöta det.

Om inte så är det såklart alltid svårt att avgöra i text vilken ton folk har, vilket gör att många diskussioner kanske upplevs som hetsigare än de är, och människor uppfattas på ett helt annat sätt än de hade gjort om mottagaren i fråga hade sett och hört dem istället för att bara läsa deras text?
  • Anonym (besser)
    Amidina skrev 2017-12-08 13:52:57 följande:

Vågar jag anta att det är mig du syftar på?  Backa hemskt gärna ditt påstående isf, så har jag en chans att bemöta det.

Om inte så är det såklart alltid svårt att avgöra i text vilken ton folk har, vilket gör att många diskussioner kanske upplevs som hetsigare än de är, och människor uppfattas på ett helt annat sätt än de hade gjort om mottagaren i fråga hade sett och hört dem istället för att bara läsa deras text?

Det är inte du.

Det är innehållet i texten jag uppfattar som så, och ingen ton. Uppläxande med medföljande motivering. Personen har alltid rätt och vet bäst om allting.
  • BossHoss
    Amidina skrev 2017-12-08 11:05:22 följande:

Jag är bara nyfiken, och inser att om jag ens får svar så lär en del av dem följa ovan mönster.. Tungan ute

Är det inte mer eller mindre bevisat att folk beter sig som A-holes på nätet gör det för att IRL vågar de inte säga något och ofta är tillbakadragna och utfrysta men på nätet kan de vara kungar i sin egen bubbla och de blir inte konfronterade om det eller tar konsekvenserna om de skulle sagt det irl.

eller?
  • Anonym (besser)

Jag kan förresten erkänna att jag kan bli arg och känslorna tar över. För det känns bäst just då. Men har mer och mer lärt mig att bemöta sakligt kan vara mer givande i längden.

• Amidina
    Anonym (besser) skrev 2017-12-08 14:03:51 följande:
    Det är inte du.

Det är innehållet i texten jag uppfattar som så, och ingen ton. Uppläxande med medföljande motivering. Personen har alltid rätt och vet bäst om allting.
    Jaha, vad tråkigt att du uppfattade det så, men tack för att du förklarade. :)

Jag är genuint nyfiken och menar absolut inget illa eller tror mig vara bättre än andra. Jag är ute efter givande diskussioner och älskar att få riktiga utmaningar som gör att jag måste tänka till och utvärdera och få växa lite som människa. :)
    Jo, lite besserwisser är jag allt ibland, men försöker alltid att hålla god ton och göra det uppenbart klart när jag skämtar.
    Personangrepp tycker jag tex aldrig är okej, och försöker mitt yttersta för att inte svara på samma sätt om någon gör så mot mig.
  • Amidina
    BossHoss skrev 2017-12-08 14:07:07 följande:
    Är det inte mer eller mindre bevisat att folk beter sig som A-holes på nätet gör det för att IRL vågar de inte säga något och ofta är tillbakadragna och utfrysta men på nätet kan de vara kungar i sin egen bubbla och de blir inte konfronterade om det eller tar konsekvenserna om de skulle sagt det irl.

eller?
    Mjo det kanske, men jag ville mest höra hur de rättfärdigar sig själva, och kanske tom (jag drömmer stort och naivt) få till en givande diskussion med någon som beter sig så. Glad
  • BossHoss
    Amidina skrev 2017-12-08 14:24:04 följande:
    Mjo det kanske, men jag ville mest höra hur de rättfärdigar sig själva, och kanske tom (jag drömmer stort och naivt) få till en givande diskussion med någon som beter sig så. Glad
    Du kan aldrig föra en givande diskution med någon form av person som bara går på sitt eget tyckande, för de är blinda för fakta och konstruktiva samtal. De går enbart på vad de anser oavsett om de säger att jorden är en triangel. Tro mig det går inte
  • Amidina
    Anonym (besser) skrev 2017-12-08 14:18:40 följande:

Jag kan förresten erkänna att jag kan bli arg och känslorna tar över. För det känns bäst just då. Men har mer och mer lärt mig att bemöta sakligt kan vara mer givande i längden.

Jag tror att vi alla blir det ibland, men det känns mer som en regel än ett undantag för vissa, därav min tråd. :)
  • Amidina
    BossHoss skrev 2017-12-08 14:26:52 följande:
    Du kan aldrig föra en givande diskution med någon form av person som bara går på sitt eget tyckande, för de är blinda för fakta och konstruktiva samtal. De går enbart på vad de anser oavsett om de säger att jorden är en triangel. Tro mig det går inte
    Du har säkert rätt, även om jag fortsätter drömma. Drömmer
    Fast jorden är ju platt, såatteeeh..
  • Anonym (besser)
    Amidina skrev 2017-12-08 14:21:05 följande:

Jaha, vad tråkigt att du uppfattade det så, men tack för att du förklarade. :)

Jag är genuint nyfiken och menar absolut inget illa eller tror mig vara bättre än andra. Jag är ute efter givande diskussioner och älskar att få riktiga utmaningar som gör att jag måste tänka till och utvärdera och få växa lite som människa. :)

Jo, lite besserwisser är jag allt ibland, men försöker alltid att hålla god ton och göra det uppenbart klart när jag skämtar.

Personangrepp tycker jag tex aldrig är okej, och försöker mitt yttersta för att inte svara på samma sätt om någon gör så mot mig.

Men jag menade ju inte dig, jag syftar på en helt annan person och hur hon brukar skriva.
  • Amidina
    Anonym (besser) skrev 2017-12-08 16:00:34 följande:
    Men jag menade ju inte dig, jag syftar på en helt annan person och hur hon brukar skriva.
    Inte lätt alla gånger, bevisligen. :P Nu kopplade jag. Tog ditt tidigare svar som 2-delat, och att den andra delen rörde min trådstart. 
  • Anonym (besser)
    Amidina skrev 2017-12-11 07:46:42 följande:

In

te lätt alla gånger, bevisligen. :P Nu kopplade jag. Tog ditt tidigare svar som 2-delat, och att den andra delen rörde min trådstart. 

Andra stycket i inlägg 3 var menat att besvara andra stycket i inlägg 2.
Svar på tråden Varför bli så arg över inlägg på internet?