Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

Fira jul med sitt ex

Mina föräldrar är skiljda sedan många år. Min mamma är ogift medans min pappa lever ensam - båda vill självklart fira jul med barn och barnbarn och således firar de även jul tillsammans. Även mammas man är med då han tillhör familjen.

I år kommer julafton att firas HEMMA hos min pappa. Mamma och hennes man deltar som vanligt.

Så ja, jag tror det är många som gör så. Sedan finns det självklart även de som gör andra val - hur ni gör är ju upp till er, men med tanke på att du ändå skall fira med dina barn känns det som om din sambo själv kan ta beslut om hur hon vill göra..

• Brumma
    Malkolm1sthlm skrev 2017-12-08 07:29:03 följande:

På frågan hur jag vill att det skulle vara. Med de förutsättningar som finns, avstånd, mina barn som inte känner hennes släkt samtidigt som min sambos julfirande verkar bli ganska stort vad gäller antal människor så har jag principiellt ingenting emot att dela upp som vi gör nu. Det är snarare som någon anonym skrev tidigare "Är det där med exet som skaver?" Ja, så är det naturligtvis. Av skäl som jag inte vill gå in på i ett sånt här forum kring deras långa relation så tycker jag att det är konstigt att man ö h t vill inbjuda till den här typen av aktiviteter, där det - förvisso bara för några timmar - är som att de fortfarande är en familj. Det hade varit mer klädsamt att avstå. Tycker jag. Men jag förstår om man utan att veta allt bakomliggande kan tycka att det är hur sunt som helst att ta med ex på julfirande och middagar.

Även om föräldrarna inte längre är familj är de ju båda barnens familj.

Och julafton firas ofta med sin familj.

Fungerar inte det av olika anledningar så kan man välja att dela upp julen, men OM det fungerar känns det ganska onödigt.

Ditt förslag innebär ju att antingen din sambo eller hennes exman utesluts från firandet med de vuxna barnen och deras familj.
  • Brumma
    Malkolm1sthlm skrev 2017-12-08 10:44:51 följande:

Läser ditt inlägg flera ggr och får inte ihop "mamma är ogift" och "mammas man"? Men eftersom du skriver "hennes man" i andra stycket så förmodar jag att "ogift" kanske skulle vara "OMgift"? 

Hursomhelst, som jag skrev tidigare ser jag inget fel i att vi firar på varsitt håll, men jag tycker kanske det hade varit mer lämpligt om sambons söner firade med sin mamma ena dagen, med sin pappa en annan dag. 

Ja, du har alldeles rätt :)

Det skall självklart vara omgift :)

Det blir många julfirande om man skall fira med alla. När sönerna sedan skaffar egna partners skall det förmodligen firas med deras partners familjer också.

Frågan är VARFÖR man skall göra så OM man inte har några problem led att fira jul ihop?

Tänker du likadant vid födelsedagar? Att sönerna skall fira två gånger istället för att bjuda hem båda sina föräldrar (med respektive) samtidigt?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-12-08 10:16:09 följande:

Jag hade dragit mig ur ett sådant förhållande. Inte för att de är goda vänner, utan för att de inte har samma syn som jag har.

Jag hade inte velat vara tillsammans med en man, som ser sitt ex och sina barn som en familj, sina barn är en sak, men se exet som sin familj, då finns det ingen framtid med mig.

Måste man se sin gamla partner som familj för att man firar jul samtidigt med sina barn?

Jag vet med säkerhet att min mamma inte ser min pappa som "familj" men hon OCH hennes man ser oss barn som familj - och VI ser självklart pappa som familj. Och

De firar liksom inte jul med varandra utan med barn och barnbarn - som råkar vara deras gemensamma..
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-12-08 12:17:56 följande:

För att man inte är villig att skapa nya traditioner med sin nya partner. Att jag hade tolkat det som man inte ser någon framtid ihop.

Fast TS är ju inte intresserad av att skapa nya traditioner - han firar ju jul med sina barn och verkar inte villig att slå ihop ngt firande med sambons familj. Han vill ju bara inte att sambon skall vara på samma julfirande som sin exmake.

TS är ju lika ointresserad av att skapa nya traditioner som sambon.. HAN vill inte ändra sina planer - han vill bara att sambon ska ändra..

Om TS velat fira julen med sin sambo och hon HELLRE firat med sina barn och exmaken, då hade jag litegrann förstått hur du resonerar - men "skapa nya traditioner" innebär ju här att TS firar jul med sina barn och sambon eventuellt sitter ensam. . Det känns ju inte sådär väldigt "jag vill skapa nya traditioner" precis..

Så - på vilket sätt har TS sambo en "annan inställning" än TS?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2017-12-08 12:53:42 följande:

Jag har inga åsikter om hur ts ska lösa det, däremot så skrev jag för mig hade det inte varit ett alternativ. Men då i och med att jag skulle haft som avsikt att skapa traditioner med den personen.

Självklart kan han inte kräva att ts bryter det som de har och inte är beredd på att göra detsamma.

Jo, jag tyckte bara att de var ett konstigt I lägg med tanke på att vi inte vet om sambon väljer bort möjligheten att skapa gemensamma traditioner...
  • Brumma
    catten68 skrev 2018-01-03 18:20:05 följande:

Min kille beter sig likadant. Firat jul nu två år i rad på detta sätt alltså med sina vuxna barn hemma hos exet. Helt sjukt. Sedan vi träffades så har det varit på detta sätt. Innan firade dom förmiddag hos mamma o kväll hos pappa. Men nu är alla utflugna o har sina egna liv. Inte firar jag med mitt ex. Jag o mina barn satt ensam då han drog till sin gamla familj. Vi bor inte ihop. Försökte få honom att vi skulle ses hos han men då påstår han att hans vuxna barn 23, 26 och 30 år skulle dra efter en timme. Nästa år har inte jag mina barn på julen. Hur blir det då. Vägrar att sitta ensam. Men vem vill åka till någons ex.

Min mamma man följer gladeligen med hem till min pappa. Min pappa är nämligen i det fallet inte så mycket "ex" som vår andra förälder.

Inte alls konstigt att vuxna barn firar jul med båda sina föräldrar och deras partners.
Svar på tråden Fira jul med sitt ex